• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • SofiaD

Lycka till idag Lovali!

Ang syskon så har vi tre barn och bara den minste föddes med synostos. Till oss sa de att det inte var ärftligt vad man vet att födas med bara synostos (förmodar att det kan vara annorlunda med syndromen??).

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • MammaMila

Jag undrar om det är någon som fått ett barn med kraniosynostos och sedan fått ett barn som inte haft det? Det känns mer som att de som har ett barn med och ett utan har fått det utan först...
    Det känns inte så kul... tänk... när våra barn är vuxna säger vi... "Ja, tänk om vi visste det här på "våran tid". Då skulle ni inte har behövt opereras när ni var små."

• mimo
    Lovali skrev 2010-09-20 22:29:07 följande:
    Vad sa det om detta? Inte kan det väl bara vara en slump?! Måste iaf vara ovanligt, eller?

Riparbella: Jag har en dotter, storasyster till Eric, som ej har ngn synostos. Oavsett om det ev. är ärftligt eller ej så hade jag inte tvekat att skaffa syskon pga risken för synostos. DEt är ju inget farligt även om op.-processen är jobbig förståss.
    Ja de säger att det inte är ärftligt men man funderar ju! Skulle vilja att de forskar mer runt detta, kanske använda oss som "försökskaniner"!    Grubblar på detta varje dag, vill veta vad det beror på!
  • Lovali
    mimo skrev 2010-09-21 09:16:03 följande:
    Ja de säger att det inte är ärftligt men man funderar ju! Skulle vilja att de forskar mer runt detta, kanske använda oss som "försökskaniner"!    Grubblar på detta varje dag, vill veta vad det beror på!

Jag förstår det. Har du frågat om de forskas alls om det? Kanske gör det inte det då det ej är en livshotande eller farlig åkomma men självklart är alla vi synostosföräldrar både intresserade av orsak till att synostoser ökar OCH hur det verkligen står till med ärftligheten.

Opererades dina barn i Göteborg eller? Vilken läkare isf?

• MammaMila

Jag har också funderat på att fråga om jag kan vara med på någon forskningsstudie eller nåt. Är det något i min kropp eller är det min mans? Vi har inget sån här i släkten vad jag vet... inte min man heller...

Är det något i min kost (inte troligt men iaf)... man undrar ju. Speciellt om man får två barn med det måste det finnas något att ta på??
    Och de som fått ett utan och sedan ett med kraniomissbildning... vad har ändrats hos den människan? Eller inte bara mamman iofs. Allt kasnke beror på pappan? Oroande att inte veta alls... när de sa att det kunde finnas samband med folsyra och metopica så tänkte jag... aha, det åt jag mängder av... då ska jag inte göra det nästa gång! Men nu var det ju inte så... eller det tror de iaf inte :-P 

Mimo: Jag har inboxat dig  

• Lovali
    Nu är vi hemma från röntgen. Eric låg jättestilla under CT´n/datortomografin så det gick bra, han fick 2 tatueringar av dem & Kinderägg av mig som belöning Vi får besked inom 1 vecka om hur det såg ut. Inget som helst utlåtande idag tyvärr.
  • SofiaD

Jag tror det kan vara som med så många andra sjukdomar/missbildningar, dvs att något går fel i fosterstadiet. Tror inte det beror på något man gjort eller ätit eller nåt annat. Och inte ska det väl hindra er att skaffa syskon! Nu har ni det ännu ganska färskt, men efter en tid funderar man mindre på det tycker jag i alla fall. Och i min värld har vi kommit väldigt lindrigt undan då det finns så mycket annat elände barn kan drabbas av..

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lovali

Känner detsamma Sofia, följer bla en blogg sedan ett långt tag där en 8 årig flicka tynar bort i cancer... DET är en mardröm & för jävligt rent utsagt. Synostos kan man verkligen leva med att ens barn fått. Inget farligt ju!

• MammaMila

Nej det hindrar så klart inte oss från att skaffa syskon... som jag sa så är det lättare när man vet vad det innebär och att det går att fixa till
    Självklart tror jag inte att det är mat jag ätit... jag vill bara veta om det är något jag kan göra annorlunda för att mitt nästa barn inte ska behöva gå igenom operationerna etc. Ja du... om man ska börja prata om att det finns barn som har det värre så kan man säga att man ska vara glad att barnet lever och mår bra. Och det är jag otroligt tacksam för. Men det hindrar mig inte från att försöka hitta orsaken till hur jag kan undvika få ett till barn med kraniosynostos. Trots alla sjukdomar och all svält i världen vill jag iaf minimera mitt barns lidande till 0... och jag vill inte vara orsaken till att han ev lider på något sätt.  
    Hoppas ni förstår

Svar på tråden Kraniosynostos #10