• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Lina W

Det är väl som med många andra missbildningar, man vet inte alltid varför. På ett sätt är det ju ett under att det blir helt "rätt" varje gång. Jag föddes ex. med höftledsluxation, (upptäcktes på BB och det gick ju att rätta till som tur var). Jag undrar såklart också om det var något jag gjorde/inte gjorde, åt/inte åt under graviditeten, men det lär man väl aldrig få reda på. Jag hade dessutom en hel del blödningar under graviditeten, men det ska inte ha påverkat tydligen. 

Det finns väl någon ökad risk för synostos när barnet ligger i tvärläge (alltså på bredden i livmodern) om jag inte minns fel. Någon som känner igen det?

Om jag blir gravid igen någon gång, kommer jag nog vara lite mer orolig för att även nästa barn också ska ha synostos. Men det är väl bara naturligt antar jag.  (även om jag har ett äldre som föddes utan synostos menar jag)

• Lovali

Jag är också höftledsluxationsbarn Fick ha en sorts stålskena i några månader då (1971).

• Lina W
    Lovali skrev 2010-09-22 19:30:30 följande:
    Jag är också höftledsluxationsbarn Fick ha en sorts stålskena i några månader då (1971).
    Där ser man Glad. Jag hade en sorts hård bred "extrabyxa" i två månader (1981). 
  • MammaMila

Om jag kommer ihåg rätt så låg nog Castor lite i tvärläge tills ganska sent... jag har inte hört att det ska påverka men det är inte alls omöjligt... Det är något att ta på iaf  

• SofiaD

Ja som sagt, så tror jag inte man kan påverka det på något vis. Missbildningar är ju oftast beroende på något fel i tillverkningen och inte på något man gjort/inte gjort. Ryggmärgsbråck är väl en av de få saker man kunnat peka på folsyrans inverkan. Lilleman låg med i tvärläge ett slag, men hur det kan påverka att skallbenet växer ihop för tidigt förstår jag inte riktigt. Men var och en blir salig i sin tro

Lovali, ja såna exempel du läser om ser jag i mitt jobb. Så lite luttrad blir man - på gott och ont.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

När jag ändå är igång vill jag att vi tänker på att inte skriva ut namnen på sjukvårdspersonalen vi mött, då det enligt lag inte är tillåtet! Att vi skriver vem som opererat, ok men inget mer ingående om vem som sagt eller gjort vad.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • riparbella

Tack för alla svar från er!
    Visst finns det mycket annat som kan drabba, men personligen tyckte jag att det var fruktansvärt jobbigt psykiskt med denna operation.

Sofia: Vad menar du för lag som reglerar det? Sekretesslagen lyder ju personalen under, men inte privatpersoner som är "klienter, patienter etc. Finns mig veterligen ingen lag som reglerar att man inte får berätta vad som hänt en själv på sjukhus. Ja mer än den moraliska lagen förstås.....

• SofiaD
    riparbella skrev 2010-09-24 19:40:25 följande:
    Visst finns det mycket annat som kan drabba, men personligen tyckte jag att det var fruktansvärt jobbigt psykiskt med denna operation.

Sofia: Vad menar du för lag som reglerar det? Sekretesslagen lyder ju personalen under, men inte privatpersoner som är "klienter, patienter etc. Finns mig veterligen ingen lag som reglerar att man inte får berätta vad som hänt en själv på sjukhus. Ja mer än den moraliska lagen förstås.....
    Det är info jag fått på en föreläsning på jobbet (arbetar inom sjukvården) då det kom upp att personal namngivits i olika bloggar. Man får inte namnge sjukvårdspersonal på offentliga ställen utan att först fråga om lov. Och sekretesslagen gäller som sagt inte privatpersoner. Offentlighetsprincipen kanske?? Ska försöka ta reda på det!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    riparbella skrev 2010-09-24 19:40:25 följande:

Klart att du får berätta vad som hänt dig, man inte skriva ut att dr Kalle Karlsson på Sahlgrenska sa eller gjorde si och så. Sen tycker jag man själv får bedöma lite vad som anses lämpligt att skriva ut.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Lovali,
    hur går det? Fått något svar på CT?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Kraniosynostos #10