• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • MammaMila
    Millis73 skrev 2010-10-13 09:37:17 följande:
    Hej!
    Jag har skrivit i tråden för ett tag sedan då våran utredning började om våran son hade Metopica..
    Det var jag som upptäckte att han hade som en kant längs pannan och sökte för det,hade ju sen tidigare (födseln)  sett "åsen" men inte tänkt så mycket på det då jag inte  känt till synostos.

Efter att röntgen bilderna först passerat hemsjukhuset, sen Linköping och sen SU har vi nu fått svaret att våran Sam inte har Metopica. Han har aldrig haft nån avvikande skallform.Han är nu 11 mån.

Men han har en tydlig ås ner i pannan som jag tycker syns mer nu...På Su förklarade dom att det kan vara mer tydligt på vissa barn och att det växer bort efter ett par år.
    Är det nån annan som varit med om det?
    Jag tittade pa dina bilder... jag ser direkt skillnaden pa din son och min son hade metopica. Ogonbrynen ar inte insjunkna utan raka och han har inte det typiska utseendet. En del vuxna har ju ocksa en lite kant i pannan. Man kollar ju mycket nu nar man har haft en son med avvikande huvudform
    Kolla in mina bilder sa forstar du nog.
    Jag bor ocksa i Stockholm och min son ar 1ar nu... av operationen ser man bara ett arr under haret om man tittar noga
    Jag ar pa resa i USA sa vara svenska bostaver finns tyvarr inte pa den har datorn  
  • amia01
    epw skrev 2010-10-22 18:39:42 följande:
    Hej! Har en son som fyller 1 i nov  med sagittal synostos och idag ringde de från Sahlgrenska och sa att han ska opereras.
    Har inte hunnit läsa igenom tråden, men jag undrar om någon har lust att berätta lite om operationen och hur de mår efteråt? (Det blir ej fjäderoperation) Här eller inboxa mig.
    Tack!
    Hej!
    Vår son opererades för sagittal synostos när han var nästan 16 månader. Han gjorde också den "stora" operationen. Finns så mycket att berätta, men samtidigt så är alla operationer olika, så det är svårt att veta hur man ska göra det.

Vi funderade först om vi skulle operera eller inte, men nu i efterhand är vi väldigt glada att vi gjorde det!
    Själva operationen var ett stort ingrepp, när dom skar upp nästan hela skallbenet i små delar, som pusslades ihop. Hur och varför fick man lite information om efter operationen.
    På Axel svullnade huvudet väldigt mycket de första dagarna, vilket är vanligt vid den stora operationen. Men jag tyckte det var riktigt jobbigt, framförallt för att han inte kommunicerade något. Tror han stängde av pga smärta och att han inte såg något. Märktes direkt när ögonen öppnades lite att han blev gladare

Tyvärr missade man att smärtstilla honom under en period, och det var en jobbig upplevelse - att bli isolerade pga kräksjuka, när han i själva verket kräktes av smärta. Så det kan vara ett tips att tänka på, att man som förälder bäst känner sitt barn, och att man ska stå på sig när man tycker att något inte stämmer!

Vi lämnade Axel efter sövning på op avd på morgonen, och sedan ringde kirurgen strax efter lunch och berättade att det stora ingreppet var klart. Sedan fick vi vänta ytterligare några timmar innan vi fick komma upp till honom på intensiven. Där låg vi sedan kvar ett dygn, innan vi kom ner till avdelningen.
    Under de första dygnen var vi båda föräldra med, jag "sov" med Axel och pappan på Johannesvillan. Skönt att kunna hjälpas åt och kunna byta av varandra.

Under den dryga veckan vi låg inne sov jag egentligen bara den första och sista natten, i början av oro, och i slutet för att Axel vägrade sova. De första dygnen var jag inställd på, så det gick bra, men efter den missade smärtlindringen blev han så rädd för att ligga ner, att han satt upp nästan två dygn i sträck. Han var så trött att han inte kunde håla sig vaken, men när han somnade, och "tippade omkull", så skrek han och vaknade... Slutade med att dom fick ge honom en rejäl omgång morfin, inte mot smärta den gången, utan för att knocka honom så att vi båda fick vila.

Det jag vill ha sagt är att det är en otroligt jobbig upplevelse, både fysiskt och psykiskt, men att det är en väldigt kort tid, och dom repar sig otroligt snabbt!

Svullnaden var helt borta efter några veckor, och trots infektioner i såret, så syns ärret knappt nu efter 7 månader. Det enda som syns, och som jag kan tycka är lite jobbigt, är alla benkanter som de har satt ihop. Långa åsar och gropar som syns, framförallt i pannan. Men när man vet vad dom gjort, och hur det såg ut innan, så är vi ändå jättenöjda med resultatet. Det är ju inte deras fel att  vår barnläkare inte tog oss på allvar i tid för att kunna göra en fjäderoperation

Och så kom jag bara att tänka på maten, att det kan vara svårt att få dom att bröja äta efter operationen, så det kan vara bra att ha lite koll på "favoritmat" mm
    Själv valde jag att fortsätta amma längre än planerat, för att kunna ge både mat och trygghet på ett bra sätt. Annars är väl välling ett bra alternativ?

Och det bästa tipset - fortsätt fråga här inne! Det tyckte jag var otroligt skönt att kunna diskutera med så många andra som varit med om samma sak!
  • uppdragmamma

Men  fy vad hemskt, hur i h*vete kan dom glömma smärtstillande?
    Stackars barn!

W fick extra smärtstillande att suga i sig när alvedonen inte hjälpte.
    Visseligen gjorde han fjäder op men dom borde väl ha extra koll på de som gjort den stora,
    just när det gäller smärtan?

Wille fick en feber topp istället efter första op, men efter den natten var allt normalt igen.
    Då trängdes vi i extra sängen bägge två, sov inte så mycket men det är skönt att kunna få vara nära ifall att.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • amia01
    uppdragmamma skrev 2010-10-25 15:34:10 följande:
    Men  fy vad hemskt, hur i h*vete kan dom glömma smärtstillande?
    Stackars barn!

W fick extra smärtstillande att suga i sig när alvedonen inte hjälpte.
    Visseligen gjorde han fjäder op men dom borde väl ha extra koll på de som gjort den stora,
    just när det gäller smärtan?

Wille fick en feber topp istället efter första op, men efter den natten var allt normalt igen.
    Då trängdes vi i extra sängen bägge två, sov inte så mycket men det är skönt att kunna få vara nära ifall att.
    Barn reagerar ju så olika på smärta, och det skiljer nog även beroende på ålder. Axel reagerar med att sjunka i i sig själv och vara så tyst och stilla att man kan börja ana ugglor i mossen bara för det
    En erfarenhet vi gjorde när han låg en hel natt med brutet ben, utan att visa något tecken på smärta, utom att han inte ville upp och äta...
    Men det hade vi ju inte en tanke på efter operationen - svårt att koppla ihop saker och ibland...
    Så när vi kom från intensiven satte han sig tillrätta i mitt knä, och där ville ha sitta - helt stilla och tyst... varefter pulen var låg och han inte skrek = inget behov av smärtlindring...
    Men så fort vi försökte få honom att äta, eller flytta honom, så skrek han eller kräktes... Fick tillbringa nästan ett dygn sittande med honom i knäet, isolerade pga "kräksjuka". Där vi flera gånger talade om att något inte var ok, men då värdena var bra så gjordes inget.
    Därefter kom ny personal som såg på det på ett annat sätt, och dom satte in rejäla doser med smärtstillande igen, och vi fick båda sova några timmar
    En nyttig erfarenhet att man känner sitt barn bäst som förälder!
  • uppdragmamma

Ja men absolut.

Min lille har oxå bryttit benet när han va lite över året,
    och då var dagis tips att åka hem och vila så kanske det gick över men vi for direkt till akuten och tur va väl det.
    Han fick gips och så var smärtan borta =)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • BellisB

I fredags fick vi äntligen svar från datortomografin. "Endast" metopica. Vi är så lyckliga, då det befarades att vår son hade fler slutna suturer samt ev andra komplikationer.

Nu väntar vi på operationsdatum. Fast beslutna att allt ska ordna sig. Mycket tack vare allt vi har läst om era erfarenheter här i tråden.

Kram
    K

• MammaMila

BellisB: Allt ordnar sig Barn repar sig sa snabbt och fjädern som kommer sitta i pannan reagerade min Castor aldrig på. Sen blir de helt normala och det har ju inga kopplingar till utvecklingsproblem eller liknande så efter operationen är det ju liksom klart. Hör av dig om du har frågor om op eller efter. Lycka till!

• BellisB

Tack 29Oktober, kommer säkert vilja fråga dig om saker när det närmar sig.

Vi hörs!

• sajf1

Hej alla!Nu 4/11 sänds det ett program på tv 4 fakta om kraniosynostos.Plastkirugi före-ochefter kl 21.00

Svar på tråden Kraniosynostos #10