• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Sniik

Elsas mammna- Filip föddes på KS i Solna och där noterade de att han hade en avlång huvudform men att det antagligen var pga av läget i livmodern och att min make har ett lite avlångt huvud men han har dock ingen smal panna med ås i.
    BB rekommenderade att BVC skulle följa upp Filips panna men där sa de bara att det såg normalt ut och att jag var överdrivet nojjig. Så jag fick mailadr av medlemmar här och mailade själv bilder på Filips huvud till dr Tarnow på SU som konstaterade att det var Metopica synostos och efter det tog det bara 2 veckor innan vi fick tid på ALS för bedömmning där även de sa att det var ett solklart fall av Metopica synostos.

Så nu ska han snart på röntgen och sedan får vi väl en opererationstid. Verkar som om det lätt missas på BVC för de inte är så insatta. En läkare sa en gång till mig att om man som förälder känner på sig att något inte stämmer med sitt barn så har 90% rätt och att man ska hörsamma och ta föräldrars oro på allvar.

Dompans mamma- Ring till kraniofaciala enhetens sekreterare och rådfråga henne. De är väldigt hjälpsamma där :)   

• MammaMila
    Elsas mamma01 skrev 2011-10-01 10:27:27 följande:
    Line, då är de lika gamla och ska opereras nästan samtidigt!
    Han är jättesöt din Daniel, han ser väldigt busig ut :)

Sniik, Ja det är jätteskönt, lika mycket som jag bävar o blir mer o mer nervös för varje dag, lika mycket längtar jag!
    Bvc uppmärksammade hennes panna när hon var 3 månader nu är hon snart 8 månader så jag liksom du längtar efter att få njuta av föräldrarledigheten!

Ni som bor i Stockholm, var är era barn födda?
    Elsa föddes på BB sthlm Danderyd och där var de ingen som sa nåt om hennes framstående panna!
    Jag såg det o speciellt min syster som har fyra barn reagerade på det men vågade inget säga med risk för att såra och så länge de på bvc inget sa, så sa hon inget heller! Jag trodde att det skulle växa till sig, bebisar ser ju lite roliga ut när de är så små :)

På danderyd kanske de ej har denna kompetens?
    Har en kompis vars son föddes på karolinska han hade oxå sagittal synostos där upptäckte de det på en gång och de fick genast träffa Bengt Gustavsson, han opererades redan när han var 5 veckor.
    Min son föddes också på BB Stockholm 09. De sa inget fast jag t.o.m. påpekade det när vi kom på återkontroll och sen ringde och grät för jag trodde han hade down syndrom eller något liknande. Alla kunde se att det var något fel när de såg honom men på BB Stockholm sa nej. (och även på BVC i Solna)
    Att det ska vara så svårt?
  • MammaMila

På danderyd har de som du säger inte denna kompetens, dvs de gör inte denna operation så jag antar att Karolinska är lite bättre på det. Men det är skam att de inte kan ta reda på det om man frågar. Tur att detta forum finns.

• Elsas mamma01

Helt otroligt att vi är så många som fött på BB sthlm och att ingen reagerar trots att några av er t o m sagt att nåt är fel!
    När de mäter huvudet och en läkare tittar extra noga och undersöker hela barnet hur kan det komma sig att de inte uppmärksammar detta då det inte är helt ovanligt?

I vårt fall var det ju tur att min sköterska på bvc har varit med Bengt Gustavsson på en op i hennes utbildning och därför reagerade hon, men inte förens Elsa var 3 månader men jag är väldigt tacksam att hon såg det som inte läkarna såg!

känns som varje förlossningsklinik i hela landet borde ha denna kunskap även om inga operationer görs på just det sjukhuset!

Jag är så glad att jag hittade detta forum!
    som sagt bara att få veta att man inte är ensam om detta hjälper i all oro!

• Daniel 2011

Håller med dig Elsas mamma! Borde vara något de kollar när de undersöker babyn innan man går hem från BB. Ska ju inte vara så att man måste ha tur för att det ska upptäckas!

Är också så glad att jag hittat detta forum. Precis som du/ni skriver är det en tröst att veta att man inte är ensam om alla dessa känslor. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, tankar och erfarenheter.

Tyvärr är Daniel tokförkyld nu och han skulle ju sövas imorgon inför datortomografin... Är det nån som vet hur det är med förkylning och narkos? Inget vidare va?? Tycker det är så jobbigt. Vill bara att operationen ska vara över nu!

Kram

• MammaMila

Förkylning och narkos går nog inte så bra ihop. Om luftvägarna är täppta så blir det nog inget tror jag. Är man bara lite hostig så brukar det inte vara någon fara. Ring innan så slipper ni åka in i onödan.

• Daniel 2011

Tack Castors mamma. Tror som du. Ringde och pratade med dem och de ville att vi kom in imorgon så får de bedöma.. Han har ingen feber men vi får se... Ska vara där 7.30. Blir så lagom kul med fasta om det nu inte blir nåt.

• MammaMila

Fastan är det värsta av allt för de små stackarna. Det är är svårt att trösta och visa på annat när de är hungriga. Men försök att inte ens tänka tanken att det är dax. Tänk "men du åt ju precis" så går det kanske lättare. Äh, va dumt... som om man skulle klara det :-P
    Jaja, vakna på natten och ge det sista precis så sent du kan Det och tålamod är nog det enda råd man kan ge... det är iaf för att hjälpa barnet man gör det och de dör inte av att inte äta så  

• Daniel 2011

Tack 29 oktober  Glad. Ja, det finns ju inte så mycket man kan göra... Det är ju för hans skull även om han inte förstår det nu. Ska amma 4.30 imorgon bitti. Efter 5 blir det bara vatten och saft.

Svar på tråden Kraniosynostos #10