• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Sniik

Nanook82- Min son har också Metopica synostos men han är bara 8 veckor. Han ska göra en datortomgrafi den 11:e. Vilket sjukhus hör du till?

• Nanook
    Sniik skrev 2011-10-05 22:56:13 följande:
    Nanook82- Min son har också Metopica synostos men han är bara 8 veckor. Han ska göra en datortomgrafi den 11:e. Vilket sjukhus hör du till?
    Vi bor i Linköping, så US  här i stan är "vårt" sjukhus. 
    Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • MammaMila

Nanook82: De flesta missar denna diagnos tyvärr och har man ett barn som är fött tidigt som din son så tänker de ofta att det "växer till sig". Men det är ingen fara... skriv till Peter Tarnow på SU (sök efter mail i denna tråd) så han vet om diagnosen och kan ha er på stand-by listan för op. Det är ju inte försent på något vis.
    Min son opererades för metopica första op på SU i Feb 2010 och om du vill finns det bilder på honom före/under/efter op i mitt galleri. (om du orkar/vill titta) 
    Lycka till! 

• Daniel 2011

29 oktober. Har precis tittat i ditt bildgalleri... Hade missat de "starka" bilderna. Vad bra det kändes att se att din son såg så fin ut även efter operationen. Jag älskar fotot där han sitter med sin stora nallebjörn- han ser så glad och nöjd ut! Det ger mig hoppGlad. Tack för att du delat med dig!

Kram

• riparbella
    Daniel 2011 skrev 2011-09-30 20:50:39 följande:
    Ett annat ställe att fika på är Waynes coffee på Plantagen i Barkarby... Känner tyvärr inte till Järfälla så bra!
    hej
    Ska vi köra på Waynes coffe på Plantagen, tänker att det är mindre med folk än IKEA en helgdag Skrattande. När kan ni andra som bor i Sthlmsområdet om vi kör en helg?
    Jag tänker att jag lämnar Signe hemma, men såklart att ni tar med era bebisar! kan ju ta med lite foton på henne, så får ni se att hon ser helt vanlig ut idag!
    Jag  inte helgen 16-17 oktober och inte denna helg, men annars har jag inga spikade planer. Vad säger ni gott folk som bor här omkring? Ska vi ta och ses?
  • MammaMila

Line73: Skönt att höra. Jag lade ut dem för alla att se just för att man ska veta när det är som jobbigast att det blir snabbt bra igen efter op och huvudformen och livet återgår till det normala De har dessutom så karakteristiskt utseende så skillnaden på ett metopicabarn blir ofta stort. (Pannan/ansikte är ju det första man ser på en människa ) Det är kul att se... tänk på det vid op så ni inte får en liten chock

• Elsas mamma01

Jag har en fråga ang efter operationen, min dotter ska opereras v43 för sagittal synostos hon är 8 månader.
    Hur känsligt är hennes huvud? jag har hört om andra barn som fått sova på specialkuddar men de barnen var bara några veckor gamla, min dotter ligger inte still :)
    Ang träff för oss i sthlmsområdet så kommer jag inte hinna innan hennes operation tyvärr, det är ju bara 3 veckor kvar.

Jättefina bilder på Castor! Hur länge fick ni ligga inne?
    På bilderna ser det ut som han repade sig otroligt snabbt vilket ger hopp :)

• amia01

Elsas mamma01: Axel gjorde "stora" operationen när han var 15 månader. Vi behövde aldrig använda någon specialkudde eller göra något för att skydda hans huvud efter att vi lämnat sjukhuset. Bara vara lite försiktiga med såret tills det läkt. 
    Det enda vi gjorde annorlunda var väl egentligen att vi använde mycket skjortor och tröjor med knäppning första tiden, som var lätta att få över huvudet.
    Under första dagarna efter op såska dom helst ligga lite högt med huvudet för att få svullnaden att gå ner, men då är dom ju så medtagna att dom inte rör sig så mycket ändå. 

• amia01

Line73: Vad skönt att höra att allt gått bra!

Nanook82 : Som andra redan skrivit så är du tyvärr inte den första som inte får rätt diagnos i tid. Axel fick diagnosen saggittal synostos när han var 1 år. Liksom för dig så skyllde alla dessförinnan på att huvudformen var ojämn efter födseln och att vi inte var tillräckligt envisa med att träna honom att ha huvudet åt andra hållet...
    Nu efteråt inser man hur mycket gråt och plåga vi sparat om vi från början fått veta att skallbenen redan var "fel" ihopväxta, och inget som kunde rättas till med "roliga mobiler, leksaker och ljud" i flera timmar varje dag...
    Vi fick också vår diagnos i Linköping. Tyvärr en ganska brysk läkare som inte gjorde så mycket för att få oss att förstå vad det handlade om, men som var väldigt tydlig med att det krävdes en operation. Vi bad om en second opinion i Göteborg, och Axel opererades sedan där i april 2010.  
    Lycka till! 

• MammaMila

Elsas mamma01: Oj, det var så länge sedan nu så jag har nästan glömt men jag tror det blev 8 nätter. Vi åkte hem 9:e dagen. Han var ganska pigg men man måste ju vänta på att det svullnar ner så de kan se och lite annat. De är små men klarar det galant och glömmer snabbt så se det bara som en grej ni måste gå igenom... som en rutinsak så blir det lättare. Då håller men huvudet kallt för olika beslut och frågor men behöver ställa.

Hans pappa sov på Johannesvillan som verkligen är en oas precis intill avdelningen (man såg den från vårt fönster på avdelningen). Under op var vi där och tittade på platt TV på rummet och drack te i sällskapsrummen. Väldigt långt ifrån sjukhus miljö, det rekommenderar jag varmt. Föräldrar till kraniobarn har förtur så ring någon vecka innan och säg att ni kommer så gör de allt för att ha ett rum. Det gör det lite lättare för oss föräldrar att ha styrka till allt efter op
    Även om ni bor i Göteborg (om ni nu gör op på SU) så kan det vara skönt att pappan eller annan närstående också sover i närheten ifall man behöver avlösning/stöd.  

Castor behövde ingen speciell kudde så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Efter op är så trötta av smärtstillande etc så då är de inte så "aktiva" i sömnen som de brukar.

Svar på tråden Kraniosynostos #10