• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Elsas mamma01

marie1978 - Jag tror faktiskt att det är plastikkirurg med på ALB oxå. När vi träffade DR Peter på ALB för att diskutera operation när vi fått svar på röntgenbilderna så sa han faktiskt att det är alltid en plastikkirurg med.
    Jag har fullt förtroende för läkarna på ALB och framförallt Bengt Gustavsson. Jag har hört så mycket positivt om honom, bla har jag en kompis vars brors son opererades för sagittal av Bengt och det han hade att berätta övertygade mig om att vi skulle göra Elsas operation på ALB. Hade jag tvekat det minsta så hade jag självklart slagit mig blodig för att hon skulle få opereras på SU. Nu bor vi i Stockholm så nu slipper Elsa en lång resa hem när hon är nyopererad + det blir lättare i framtiden när vi ska på återbesök.
    Nästa vecka ska vi skrivas in och då kommer jag få all information om teamet som ska operera mitt lilla hjärta :)

Jag tror som ni säger att man finner styrkan när man behöver den, det är bara nu som jag är nervös, jag försöker att inte tänka på det, utan bara tänka positivt och ser fram emot när det är gjort!

Jag missar ju denna träff, men är gärna med om ni vill ses flera gånger!

Detta forum är guld värt och ni är underbara alla ni som delar med er av era erfarenheter , tankar och känslor

Kram och hoppas att alla får en underbar dag!

• Daniel 2011

Elsas mamma- när jag läser ditt inlägg känns det som om jag skulle ha kunnat skrivit det själv . Självklart vill man ha det allra bästa för sitt älskade barn!! Har "valt" ALB av samma anledningar som du och känner mig oerhört trygg med mitt/ vårt val!

Kan nästan bli avundsjuk på dig/ er att ni ska på inskrivning nästa vecka (missförstå mig rätt...). Jag vill också gör allt som väntar så fort som möjligt!

Du kommer att finna en oerhörd styrka inom dig när det väl gäller, var så säker! Jag kommer att tänka på er hela tiden!!

Självklart vill jag ses fler gånger så då hoppas jag att vi ses med våra opererade barn .

Till er som kommer till Plantagen 22/10- jag är relativt kort (1.62), mörkblont hår, antagligen i kort tofs. Låter som majoriteten av den svenska befolkningen . Jag kommer nog att känna igen er i alla fall!

Kramar till er alla som skriver här och engagerar er!

• Elsas mamma01

Hej Line :)
    Jag kände samma sak när jag läste ditt inlägg om att det är synd att diskussionen skall handla om ALB eller SU!
    som du säger svart eller vitt?!

Jag förstår dig att du känner dig avundsjuk då vi bara vill ha det här bakom oss! Jag tycker det är jättesynd att vi inte skrivs in samtidigt! Hade känts skönt att ha någon att prata med som är i samma situation där på sjukhuset!
    Vi missar ju precis varandra nu!
    Min största bävan just nu är att Elsa blir sjuk... bäddar in henne som det vore vargavinter i vagnen o kokar nappar o flaskor som en tok :)

Det blir jättekul att ses efter operationen med våra små och tänk så skönt när vi har detta bakom oss!

Gullig du är som kommer tänka på oss när hon opereras, kan bara säga detsamma, jag kommer tänka på er!
    Kanske har jag fått några bra praktiska tips som du kan ha med dig när det är dags för Daniels operation :)

• Nanook

Vi skulle ju gjort datotomografin nu på måndag den 17de, men nu har vår lillkille fått vattkoppor. Så datortomogrfin är framskjuten minst tre veckor. Jobbigt att han är sjuk o jobbigt att ännu en gång skjuta på undersöknngen. : /

• MammaMila
    Sniik skrev 2011-10-13 00:19:04 följande:

29oktober- Vi har också valt att utföra opererationerna på SU. Blir förhoppningsvis i dec och vi har fått samma problem med att ALB sagt att nu får vi inte resan betalt osv.
    Fick stort förtroende för dr Gustavsson och på honom lät som om det inte skulle vara några problem med att få komma till SU om vi ville det. 
    Men sedan då vi fick reda på att det ger bäst resultat att operera med deras metod vid 7-9 månders ålder och Filip skulle ju bara vara max 4 månader så ville vi till SU och jag ringde deras sköterska och informerade om detta så sa hon att förut så opererade de vid 4 månader men att det inte blev riktigt lika bra resultat och då sa jag att då är det ju ännu ett starkare skäl till att de får skicka en remiss till SU och då sa hon att då får jag stå för allt själv med resor mm.

Nu har de skickat remissen till SU och de har fått den så jag tror bara det var hos sköterskan jag mötte motståndet. Men vart vänder jag mig för att höra om jag kan få resan betald?

Marie1978- Vilken jättefin son du har och pannan ser perfekt ut :) Längtar så tills vi är på andra sidan av opererationen.

Elsas mamma- Förstår att du inte kan komma denna gång men jag hoppas att vi kommer ses flera gånger. Denna tråd är guld värd för mig och det är så skönt att få prata med er andra mammor som genomgår/gått detta.
    Jag är livrädd inför sövningen och jag kommer att åka ner ensam då det är bäst för min stora son att få vara hemma i trygg miljö och slippa se mamma och pappa ledsna och oroliga. Men jag kommer att ha min bästa vän med som stöd då hon lyckligtvis bor i Göteborg och kommer avsätta all tid jag behöver under Filips opereration och vistelse på SU men det är ju ändå inte detsamma som att ha maken med sig. Ang kläder så tänkte jag att Filip får väl ha pyjamasar på sig tills han mår bättre i huvudet och ev några skjortor.

Riparbella- tror också att det är lugnast på Plantagen. Jag kommer ju att ha Filip med mig så mig känner ni igen för jag kommer med honom. Fast han är ganska stor för att bara vara 9 veckor då 10. Sedan är jag liten och blond och pageklippt :)  Ska verkligen bli toppen att få träffa er.       

Det där med att du inte får resan betald är snicksnack... vi fick resa, hotell natten innan (Aston Villa skickade direkt till Stockholms landsting utan att ha sett remiss) och räkning från Johannesvillan samt bensinkostnader fick vi också betalt för.
    Hälso och sjukvårds nämnden kan svara på hur din remiss ser ut. Är det ett riksavtal så är allt betalt. (Det borde det vara då det är i ett annat län) Sen skickade man milersättningen till Färdtjänsten. Jag tror jag har adressen någonstans i den här tråden om du väljer ut bara mina inlägg. ("Visa endast" under min bild i inlägget)
  • Sniik

Nanook82- Nej vad jobbigt , både med vattkoppor och att ni fått skjuta på datortomografin. Min stora kille hade vattkoppor i dec men han fick det ganska lindrigt, var en del koppor men han var inte så allmänpåverkad.

29oktober- Tack för infon. Ska ringa dit och ta reda på hur min remiss ser ut.

Dr Tarnow ringde upp mig ikväll då han studerat Filips datortomografi bilder. Han kommer behöva ganska omfattande kirurgi, lite ombyggnad vid ögonen och sedan fjäderopererationen. Han sa att de delar in det i lättare, medel och svår och Filip kom under medel :/ Opererationen kommer ske i december så det är inte så långt kvar men känns ena stunden som en evighet och nästa som kort tid.

Fick tyvärr idag veta att min 3-åring behöver opereras inom 1 mån då han har svår halsfluss 1 gång i månaden så nu ska de ta bort hans halsmandlar inom 1 månad så det kommer bli mycket opererationer nu framöver. Så nu får han äta antibiotika fram till opererationen så han inte blir sjuk igen innan den den är avklarad.Usch vad jag tycker det känns nedslående även om det är en liten opereration gemfört med vad våra synostosbarn ska gå igenom. Men det gör ont i mammahjärtat iaf.

Ang diskutionerna om ALS och SU så tror jag de är lika kompetenta båda 2, men vi valde SU för att ALS inte hinner göra Filips opereration i rätt tid då SU får riksjukvård från årsskiftet och de rekommonderar på ALS att barn med Metopica bör vara 7-9  månader för att deras metod ska ge bäst resultat och Filip skulle bara vara 4 månader i dec då de skulle operera honom. Och då känns det bättre att operera honom på SU då deras fjädermetod är anpassad för hans ålder i dec :) 
    Är lite avis på er som snart har det avklarat, missförstå mig rätt men jag vill så gärna att opererationen ska vara över och att man äntligen kan slappna av och njuta av att vara föräldraledig.

Kram till er underbara föräldrar här inne som är så väliga att dela med er av eran situation och erfarenheter :)                 

• Daniel 2011

Nanook- stackars er!! Min mardröm just nu... Styrkekramar till dig/ er!

Elsas mamma- tack och stor kram till er . Ser som sagt verkligen fram emot att ses när allt är över. Jättetråkigt att våra barn inte blir opererade samtidigt, tänk vad "skönt" det varit. Ja, förhoppningsvis kommer du att kunna ge oss lite praktiska tips. Håller alla tummar och tår att Elsa håller sig frisk!!

Sniik- jag förstår varför det blev SU för er del. Jag hade gjort samma sak! Dessutom sa de att det var bäst mellan 9-12 mån när jag var på ALB så ännu större anledning att välja SU. Undrar om Daniel har lättare, medel eller svår metopica... Har inte frågat och det har de inte sagt något om det på ALB. De har dock redan berättat att det kommer krävas en omfattande skalloperation (ögon, ögonbryn, panna...). Undrar hur han kommer att se ut efter?? Vad jobbigt för er att er äldste son ska operera halsmandlarna.. Det gjorde vår äldste son när han var runt 3 år. Det gick jättebra men förstår precis hur du känner- att det gör ont i mammahjärtat... När det gäller ens barn spelar det ingen roll om det är en stor operation eller en relativt liten rutinoperation. Man oroar sig ändå. Så är det att vara förälder.... Förstår också att du känner dig "avundsjuk" på oss som ska göra operationerna snart (ta i trä!!!). Som jag skrev förut känner jag mig lite avis på Elsas mamma som ska operera sin dotter ett par veckor före Daniel. Snart har vi det alla bakom oss! Det måste vi fira .

Kram på er alla och hoppas ni får en fin helg med underbart höstväder! Tack än en gång för att ni skriver (jag vet att jag är tjatig men känner mig så tacksam)....

• Mel031

Hej!
    Undrar om det är någon som fått sin diagnos redan när det lilla undret fortfarande låg i magen?
    Vi har det i "släkten" och vid rutinultraljudet i 20e veckan tyckte man att den lilla nog har någon form av kraniosynostos. Vi blivit remiterade till Östra men inte fått någon tid än. Nu sitter jag och funderar på om det måste vara väldigt gravt eftersom man såg det redan nu, är suturerna redan ihopväxta så att den kan ha hjärnskador då? Någon som har erfarenhet?!

• MammaMila
    Mel031 skrev 2011-10-16 15:59:22 följande:
    Hej!
    Undrar om det är någon som fått sin diagnos redan när det lilla undret fortfarande låg i magen?
    Vi har det i "släkten" och vid rutinultraljudet i 20e veckan tyckte man att den lilla nog har någon form av kraniosynostos. Vi blivit remiterade till Östra men inte fått någon tid än. Nu sitter jag och funderar på om det måste vara väldigt gravt eftersom man såg det redan nu, är suturerna redan ihopväxta så att den kan ha hjärnskador då? Någon som har erfarenhet?!
    Hejsan,
    Jag är gravid i vecka 15 och bad om att de ska kolla extra på det eftersom våran son föddes för 2 år sedan med metopica. Men min UL sköterska sa att man nog inte kan se det alls. Kan man se det är det mellan vecka 20-24 så vi ska ev få ett extra då... om inget syns på RUL.
    Har ni barn sedan tidigare?
    Jag hoppas att nästa barn inte har samma missbildning men det känns bra att iaf vet före förlossning. Det var informativt att veta att ert barn fått den diagnosen så tidigt. 

Vissa grava ihopväxningar (av många suturer antar jag) kan bilda ett tryck i hjärnan men annars så vidgas hjärnan bara åt ett annat håll när den växer. Men de kan ju operera det så det är nog ingen fara
  • Mel031

Detta är vårt andra barn och blivande storasyster har det inte. Eftersom det finns i släkten så var man lite förberedd men är ändå lite chockad. Jag antar att de kan inte ställa någon diagnos förrän pyret kommit ut men de misstänker ju någon form av det. Antar att man blir remitterad från Östra till Sahlgrenska. Det är väl bara att hoppas att man får en snabb tid till Östra...

Svar på tråden Kraniosynostos #10