• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Lilith Dark
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-26 11:21:59 följande:
    Jag får dåligt samvete varje gång jag tänker på att ta mitt liv eller skada mig själv, vad har jag att gnälla om?
    Hur kan jag ens tänka dessa tankar när jag har ett barn?!
    Jag var lite naiv, hoppades barnet skulle ta bort dessa tankar, lite lättare blev det men inte totalt.
    Ja, "normala" människor har det lättare på många sätt.
    Men, tänk så här, hur tråkigt skulle vi inte ha om vi inte är så bubbliga?
    Jag tog mediciner ett tag, det kändes så tråkigt, som att leva som en zombie, jag saknade min bubblighet, för när jag är bra så är jag BRA, det saknade jag, jag var charmtrollet själv, hög på glädje, dock önskar jag att jag kunde radera den DÅLIGA sidan, men, som med det mesta, man kan inte bara få det som är toppen.
    Fast då låter det ju som om du fått fel medicin eller styrka på dem. Min medicin har hjälpt mig oerhört att fungera i vardagslivet. Visst har jag mina svängningar, men inte lika ofta och lika starka. Utan min medicin skulle jag gå under.
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Anonym (blä!)
    Lilith Dark skrev 2011-07-26 11:29:22 följande:
    Fast då låter det ju som om du fått fel medicin eller styrka på dem. Min medicin har hjälpt mig oerhört att fungera i vardagslivet. Visst har jag mina svängningar, men inte lika ofta och lika starka. Utan min medicin skulle jag gå under.
    jag vet inte, men hade ingen lust att börja om i 3 månader må värre än värst.
  • Anonym (Har jag?)

Min sambo/fästman/pappa till bebis som kommer om sex veckor har varit otrogen.
    Inte sexuellt, men de har träffats flera gånger bakom min rygg och de skriver att de är kära i varandra, vill leva med varandra osv osv. låter troligt att de inte skulle gjort något va?
    Mardrömmsliv..! 

• Disan

Just nu älskar jag min pojkvän så otroligt mycket! Helt sjukt vad lycklig jag känner mig gällande den biten. Förra veckan var det nästan tvärt om o jag funderade på om vår semester var bokad i onödan med tanke på om det skulle hålla eller inte...

Tack vare den här tråden inser jag bara mer o mer vad som är äkta o vad som inte är det, så TACK för att ni är öppna o berättar så mkt om er själva så att man får lära sig något om sitt eget tillstånd!

Det kommer att bli lättare fr o m nu, det tror jag. (Även om jag inte blir frisk.) Härligt att förstå att det där plötsliga hatet är "normalt" (för oss) och att det vänder om man står ut lite.

• Anonym (blä!)
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-07-26 12:42:30 följande:
    Min sambo/fästman/pappa till bebis som kommer om sex veckor har varit otrogen.
    Inte sexuellt, men de har träffats flera gånger bakom min rygg och de skriver att de är kära i varandra, vill leva med varandra osv osv. låter troligt att de inte skulle gjort något va?
    Mardrömmsliv..! 
    Usch vad hemskt *kramar om* vad ska du göra nu?
  • Lilith Dark
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-26 11:39:43 följande:
    Men är det inte värt 3 månader av det, och sen kunna funka och må ok resten av livet, än att låta bli och må skit resten av livet?
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Disan

(Har jag?): Usch! Fy fan vad hemskt! Har ni hunnit prata om detta mer än så? Lider med dig...

• Anonym
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-26 11:39:43 följande:
    Jag förstår hur du resonerar, jag tänkte på samma sätt innan. Hade provat så många mediciner, och alla fick mig att må sämre. Flera månaders helvete med varje ny medicin. Efter ett långt uppehåll så gav jag lamictal en chans och ångrar mig inte det minsta lilla.
  • Anonym (Har jag?)
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-26 13:18:34 följande:
    Usch vad hemskt *kramar om* vad ska du göra nu?
    Disan skrev 2011-07-26 16:55:09 följande:
    (Har jag?): Usch! Fy fan vad hemskt! Har ni hunnit prata om detta mer än så? Lider med dig...
    Jag har ingen aning.. Har dragit från vårt gemensamma hus och är nu bosatt på min mamma soffa.. Jag är så otroligt ledsen.. Han har försökt att prata med mig, men jag orkar inte lyssna på hans ord. Vad är de värda nu? Och hur ska jag någonsin kunna tro på honom igen, när han så uppenbart inte har några problem med att ljuga för mig?
    Det här är första gången som någon någonsin är otrogen emot mig.. Har någon av er råkat ut för det? Kan man ens komma över det? Jag verkligen avskyr vad han gjort och jag hatar honom för det. Men samtidigt är det en sån jävla sorg. Över vårt liv, vår framtid, min sk "bästa vän", över bebis framtid.. Jag går bara omkring och ömsint hatar honom med varje cell i min kropp, till att bara gråta över hur mycket jag älskar honom och hur han svikit mig. Känns som det är en mardröm, och jag vill bara vakna.
  • Disan

(har jag?): Jag har råkat ut för otrohet. Som vanligt misstänkte jag det (som jag alltid gör i förhållanden) men han nekade. Han spelade bas i ett rockband o hade alltid massa brudar omkring sig. Sextokig var han också. De åkte på turnè då o då o aldrig fick tjejerna hänga med..

Efter att vi hade gjort slut fick jag veta sanningen o det sårade. Okej att jag hade misstänkt, men det var rätt hårt att få det upptryckt så där. Själv var jag trogen.

Är du ensam hos mamma nu eller har du bebisen med dig? (Eller är du gravid? Lite snurrig här känner jag.) Försök att lyssna på vad han har att säga, om inte annat för barnets skull. Men jäkla svin alltså..! Man kan ju inte rå för att man blir kär i ngn, men ändå...

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?