• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e

isold: Ja, det funkar över förväntan med tån. Men som jag sagt tidigare; det är tur det är lilltån. I skor går det riktigt bra. Däremot hoppar jag nog över Afron någon vecka till, då jag tränar barfota.

Jag har alltid haft dålig balans och är överrörlig, men nu har jag lovat mig att ta tag i det. Balansbräda (en sån där platta med en halv boll under) står på schemat varje kväll nu.

• Kattstugan

Isold: blev det en dunderrunda idag? Vet du om och när Munkastigen kommer att gå igen?

• isold2003

Japp, det blev drygt 54 km idag, bakvägen mellan Enköping och Västerås. Töväder och bitvis rejält halt men en fin runda och benen orkade oväntat bra Vi pratade om Munkastigen idag faktiskt, ingen som har hört något. Jag lovade att maila och höra efter så det var bra att du påminde mig, mailar på en gång.

• Kaya

Jag tycker inte broddar som man trär på de vanliga skorna funkar så bra för löpning utan investerade förra året i ett par dubbade löparskor. Det var en av mina största träningsupplevelser nånsin när jag gav mig ut med dem första gången! Det var liknande underlag som just nu, dvs rena blankisen på sina ställen och mer eller mindre slabbigt och halkigt överallt. Folk - i den mån de alls vågade sig ut på promenad - gick och smög sig försiktigt längs något de kunde hålla i sig i. Men jag kunde jogga på utan minsta problem, dubbarna bet tag till 100%! Så det rekommenderas starkt. Trots att jag fick tag på mina till halva priset på rea blir det såklart lite dyrt "per gång" - det är ju inte så många dagar med sånt här underlag per år - men jag tycker absolut det har varit värt det att kunna springa avslappnat utan att halka!

jag sprang faktiskt första gången idag efter att jag sträckte mig i hälen och det kändes inte ett dugg (min korta lunchrunda på 4.2 km, lugnt "vintertempo"...). Yogan igår däremot, och till viss del afron som jag värmde upp med inför yogan, där fick jag undvika vissa lägen på foten för att det inte skulle sträcka till o göra ont. Det som stör mig är att det inte känns lite mindre för varje dag. Om jag försöker ställa mig i nedåtlutande hunden idag så gör det lika ont som den dagen jag sträckte mig! Tecken på inflammation, utöver en vanlig sträckning?

K

• LaFontaine

Kaya: Jag hittade ett par broddar som inte har några piggar utan har liggande fjädrar istället. De biter kanonbra! Nu har jag ingen erfarenhet av vinterlöpning sen innan eftersom jag förra året, första vintern jag sprang, opererade knät. De här känns i alla fall riktigt bra. Liiite öm var jag över benhinnorna efteråt varför jag undrar om dubbade skor också är lite hårdare i sulan? Jag har rätt nämligen rätt känsliga benhinnor.

• mamsingen40

Ville bara säga att min träning går bra. Men lite tidsbrist gör att jag inte läst i tråden på länge. Jag är mycket nöjd med att jag prang mina tre träningspass även över jul och nyår så nu kör vi

• Kaya

iseika, det är nog så att mina dubbade skor känns lite hårdare och stummare än mina vanliga löparskor, men den främsta orsaken varför det känns "hårdare" med vinterlöpning är förmodligen att underlaget (is, packad snö, frusen mark) ÄR hårdare än sommarhalvårets mjuka grusvägar och stigar... (längtar lite) /K

• Göteborgstjej

har ont i vaderna igen... SÅ SURT!!! Vad tusan ska man göra!? Jag vill verkligen inte behöva ge upp löpningen - den här gången har jag (tycker jag) varit duktig med typ tåhäv och trappat upp lite långsamt...

• Waimea

Göteborgstjej: Jag har också trassel med mina vader, nu senast har jag smort in dem med tigerbalsam och dragit på mig ett par kompressionsstrumpor och sedan haft dem på länge, till och med sovit med dem. Jag tycker det har hjälpt, jag har i vart fall inte varit lika stel som tidigare. Vader/hälsenor får ju kännas lite, men inte för mkt.

Isold: Rackarns, vilket härligt långpass!

Kattstugan: Aha, då förstår jag. Jag är lite för mkt kilometernörd än så länge, men jag har någon idé om att strunta i klockan och bara kolla vad klockan är när jag sticker och när jag kommer tillbaka.

Jag har varit på mitt livs första crawl(sim)träning, igår morse var det. Kul - men helt hopplöst. Jag tror jag svalde halva bassängen i mina försök att träna andning. Skrattade rätt mycket åt mig själv, men jag känner att det kommer att bli skön träning av det så småningom. Nu fattas bara en utomhuscykel så är jag triathlet.. *skrattar*
    Sprang en runda, 8 km, på kvällen också, innan det bar av på avtackningsmiddag. Det var skönt att springa på barmark, ett helt annat flyt i steget. Kunde jag unna mig creme brulée utan att skämmas med..

Och så fick jag ju en plats i NY Marathon. Jaa! Det ska bli så roligt att springa!

• Annkris

Har införskaffat ett par icebugs och löptränar för förta gången även vintertid. Funderar lite på hur mycket snabbare man är på sommaren jämfört med vintern. Alla kläder, underlag samt tyngre skor måste ju påverka hastigheten, men hur mycket? Om jag springer 5 km på 30 minuter nu, hur snabbt springer jag utan "vintermunderingen"?

Svar på tråden Löpartråden 13