• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Isold: Det är din och kattstugans förtjänst att de mindre uppbyggda  skorna står där de står i skohyllan.. Hade iofs tänkt att bara använda dem till intervaller och liknande, men nu har jag tänkt om och ska försöka ägna mig åt gradvis tillvänjning under kommande tid. Ikväll blir det min vanliga härliga runda om familjen inte är på gränsen till sammanbrott.

Förresten, hur har det gått med hästen din, Isold? Är den såld nu? Jag funderar lite på att lägga ner ridningen ett tag, det är så förbannat svårt att få ihop allt nu när jag gått upp i tid på jobbet. Har insett att löpningen är prio ett hur jag än vänder och vrider på det, den är dessutom så himla enkel eftersom de bästa rundorna finns hemmavid oavsett tid på dygnet. Dessutom älskar jag att tävla.

Har ju dessutom två barn att ta hand om, en man som vill jobba lite och ett gammalt hus som ska renoveras, så jag kanske ska nöja mig med att bara springa.. Vad tror ni, kära löparvänner?

• m o e

Waimea: Usch, vad svårt det är att få ihop alla "vill" och "måste". Jag tror det är viktigt att prioritera bort sånt som inte är nödvändigt. Träning är dock nödvändigt i mitt fall. Jag blir både en gladare och piggare mamma och fru av att får röra på mig. Jag har massor av hobbies som jag älskar att hålla på med, men ibland går det bara inte. Man hinner inte. Tvyärr känner jag lätt en stress när jag inte hinner allt jag vill, men jag försöker tänka att jag kommer kunna göra samma sak senare. Barnen växer ju upp och deras tid vill jag inte ta av. Men det är inte lätt att göra sina val, det är det inte! Vi renoverar också huset och har en liten båt vi vill hinna komma ut med och barnen är så små. Jag kan radda upp saker i oändlighet.

Jag är i alla fall glad att jag har börjat springa, som ändå tar relativt lite tid jämfört med många andra träningsformer där man måste ta sig iväg någonstans. Har också turen att ha bra löprundor nära hemmet, så det är lätt att ta sig ut när det passar som bäst hemma.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • m o e

isold: Har du sprungit Mälarenergis stadslopp tidigare? Jag undrar mest över hur banan går och om den är uppdelad på två varv eller om det är två olika banor, eftersom det finns 5 km-klass också. Har försökt leta upp en karta eller beskrivning, men hittar ingen.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • kjempejente

Tja!
    Kattstugan: Näe, jag var inte nere i Gbg, är lång väg tillbaka..
    Just nu jag ligger nämligen nerbäddad med VATTKOPPOR!!! Visste jag inte bättre så skulle jag vara helt säker på att jag ska dö nu, för vilket helvete detta är, går inte att beskriva!!
    Jag har koppor överallt, både in och utsidan av kroppen, värst är underlivet och naturligtvis var det rätt period i månaden så mensen kom klockrent...!
    Vinkar till er alla, vill inte kramas..

• Themis

kjempejente: Oj, men du kan inte få sån där virusbromsmedicin då? En kompis till mig fick det för han blev jättedålig i vattkoppor för två år sen, men man måste få medicinen inom ett visst antal timmar från att det bryter ut.

• Kattstugan

Godkväll! Fredag = vilodag Har varit helt galet trött och sliten i veckan men har ändå kämpat på och tränat måndag - torsdag, så ikväll känns det riktigt skönt att bara sitta i soffan och äta och dricka lite gott...
    Gårdagens intervallpass med klubben gick ändå märkligt bra och snabbt, men nu ska jag ta det lite lugnt fram till onsdag när det är tävlingsdags igen.

Kjempe: usch nej din stackare!! Det låter riktigt eländigt Krya på dig!

Isold: nej egentligen hade det väl varit konstigt om du INTE blivit sliten, men visst är det trist! Efter Vertex förra året tog det eeevigheter innan jag kände mig normal igen. (Men det var det värt, vi har precis anmält oss igen )

Kaya: din målsättning med en mara i veckan är helt prima tycker jag Sen att vissa veckor inte alls blir som man vill - ptja, så är det ju bara. Inget som man ska känna sig "dålig" för!

Moe: skönt att det inte var värre med benet än att du redan är igång igen!

Bimsan: haft det bra på semestern?

• isold2003

Hm, jag var säker på att jag skrev ett inlägg tidigare idag men antingen är jag snurrig eller så postade jag det inte..

Moe, tack för upplysningen om Rocklundaspårens längd. Då är 15 km spåret 14.6km? Hur som helst fick jag till ett riktigt fint pass där ikväll, min snabbaste tid runt där någonsin trots att jag känts mig så seg och ur form, 66:43 blev det. Supernöjd!

Jag har inte sprungit Mälarenergi stadslopp men jag tror att det är ett varv på milbvanan och att femman viker av efter ett tag, inte helt säker dock.

Waimea, ja du vet ju vad jag valde. Hästen är såld sen ett par veckor tillbaka och det känns jätteskönt, inget mer dåligt samvete! Ridning är jättekul men kräver också att man anstränger sig och gör det kontinuerligt. Löpningen är ju självklart lättare att anpassa till familjelivet. Jag ser det som att det alltid går att ta upp ridningen igen senare om jag vill, det är juj inte som att ge upp det för alltid

Kjempe, aj! Hoppas att det lugnar ner sig snabbt! Krya på dig.

Mae, vad härligt det lät, kul att du fick till en runda

Kattstugan, vad kul att ni ska springa Vertex igen! Ni har ju en seger att försvara också Jag skulle så gärna springa men jag både jobbar och är bjuden på bröllop så även om jag lyckas byta bort jouren så lär det inte bli så poppis om jag drar till fjälls

• Kattstugan

Isold: det hade varit jättekul om du också hade varit med på Vertex, synd att du inte kan! Bra sprunget igår - bara sådär en vanlig fredagkväll

Lufsade en lugn runda i skogen i förmiddags, lite småförkyld och snorig. Fattar inte att vi har så kallt, det är inte normalt att springa med mössa i Skåne när det nästan är juni...

• isold2003

Imorse blev det sista långpasset inför Sthlm marathon, knappa 22 km i prattempo med några klubbkompisar. Perfekt löparväder här, knappt 15 grader, men jag håller med dig Kattstugan, lite kallt för årstiden är det ju. Jag hoppas ändå att vädret håller i sig så det inte blir tokvarmt i Sthlm på lördag.

Vi hade en härlig dag hemma idag med hela familjen samlad för en gång skull och nu på kvällen kom till och med solen fram och värmde lite {#lang_emotions_sunny}

• Waimea

Isold: Vilken 15-kmrunda, jag förstår att du är nöjd! Mysigt att få tid med familjen också.

Kattstugan: Jag är så avis på dina intervallpass med klubben. Tänker på dig varje gång jag ser en löpare med ditt klubbnamn på ryggen, och av nån anledning har jag hamnat i rygg på sådana både på Växjöloppet och Varvet. Men jag har sprungit om dem också..

Vertex låter helt underbart skitjobbigt. Jag har en kompis som har varit ner och sprungit Swiss Alpine Marathon och hon pratar jättevarmt om det. Men du, om du gillar backiga skogsrundor, och det vet jag ju att du gör, så måste du nästan pallra dig till Väckelsång sista söndagen i augusti. Jag tror jag tjatat om det innan, men jag gör det igen - det är varierat underlag, banvall, asfalt och kuperade stigar i skogen, och en jättemysigt arrangerad liten tävling. 17,7 km.

Jag har kört min vanliga 13-kmrunda två gånger i helgen. Första vändan i fredags, då var det skitjobbigt, kändes som om fötter, kropp och huvud sprang i olika tempo och benen var rätt stumma och baksida lår värkte. Tog ändå i, så jag tog mig runt på 63.36.

Igår samma runda, då, och allt stämde. Det bara flöt fint och jag tänkte att jag skulle ta det lugnt och bara lufsa och njuta av naturen. Såg en fjolårskalv (ja, en älg, då) i skogsbrynet, de är verkligen mäktiga. Nåja, hursomhelst, jag sprang lätt och fint och fötterna verkar trivas ypperligt i mina DS Trainer och INGA känningar, just, i baksida lår. Kommer hem, kollar klockan, 63.34. Att samma runda i samma tempo kan kännas så olika!

Nästa vecka ska jag börja springa med min alldeles egna löp-PT, som jag lagt alla mina friskvårdspengar från jobbet på. DET ser jag fram emot. Intervaller står på schemat.

Min häst-fråga är väl egentligen retorisk, jag har mer eller mindre redan bestämt mig för att släppa ridningen i höst, men jag har svårt för att bryta definitivt. Det är ju så kul, men man måste nästan rida 3-4 ggr i veckan för att verkligen känna förbättringen. Det är ju som med vad som helst, löpningen också. Ska det bli så bra som jag vill att det ska så måste det till mycket tid.

Svar på tråden Löpartråden 13