Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Tack igen! Ni är så snälla
Lite småstel i låren fortfarande. Gav mig ut på en drygt 5 km lång återhämtningsrunda och blev nästan lika trött som efter 4 mil i lördags
Välkommen hit Kulta! Trist att du fått ont i foten. Hoppas att det går över till nästa runda.
Moe, starkt jobbat i torsdags! Du behöver inte alls känna att du inte platsar i en löparklubb (läs Västerås löparklubb
)! Såklart du ska komma med och testa! För att öka på sträckan och komma upp i halvmaradistans behöver man inte alls öka tempot eller springa intervaller, det räcker bra med att lägga på en km på ett av veckans pass och öka på vecka efter vecka, lite i taget. Jag väntade med intervaller nästan ett år och kör fortfarande extremt lite fartträning, jag gillar mycket bättre att springa långt och det verkar ju fungera det med
Waimea, din kvällsrunda låter helt fantastisk! Hm, om vi passerar dina trakter på vår semester vill du visa mig den då? Det hade varit så roligt!
Mae, lycka till på onsdag! Du verkar ha fått till ett jättebra pass med din PT!
Kattstugan, viist hade du någon tävling också förra veckan? Jag får nog snoka lite när du är så hemlig
Kulta: Näe, jag har faktiskt inte sprungit sådär vansinnigt många träningsrundor över 15 km totalt sett. Jag är rätt färsk på löpning, har inte hållt på ordentligt aktivt mer än två år, om man räknar ihop och drar ifrån graviditet och annan träning, så jag håller på och bygger upp fortfarande. Men det är härligt med långa rundor i skön hastighet när man väl tar sig tid till det. För en gångs skull hade jag också på mig pulsklockan och då låg min puls parkerad på 75 % av maxpuls i princip hela vägen, jag tror den varierade som mest med 6-7 slag, och det var också häftigt att se. Jag trodde jag skulle få en pulshöjning i slutet av rundan, men det blev inte så.
Isold: Absolut! Det är bara att säga till om ni passerar så ska du få en tur i smålandsskogarna.
När jag kom hem från den där kvällsrundan så hade jag typ 20 döda knott, eller någon typ av småflugor innanför sportbehå:n. Sprang in i några svärmar men tänkte inte så mycket på det, men flinade rätt bra när jag såg de små liken.
Igår blev det en lugn lunchrunda med mitt löpsällskap här på jobbet och ikväll blir första passet med min PT/Löpcoach. Kul!
Waimea: Vad är lugn löp fart för dig?
Jag har fortfarande ont i hål foten
hade tänkt jogga imorgin, men får nog skjuta på det tyvärr! Trist.
Hej!
Hittade tråden av en slump och är en liten nybörjare inom löpning...så jag har inte kommit så långt som jag vill än :)
Försöker köra ett par rundor i veckan på dryga 5 km/gång. Funkar bra och jag klarade vårruset på 27:29 i maj och började träna i mar/apr så jag är rätt nöjd!
Nu har jag blodomloppet och tjejmilen framför mig.
Har dessvärre fått ett litet problem. Jag har aldrig haft problem med knän. Men efter en löprunda, dagen efter, kan jag känna mig lite "öm" inne i knäna. Som att det drar lite.
Någon som vet vad felet kan vara? Och vad jag kan göra för att förhindra det. För det brukar gå över innan nästa runda så det är inte "bestående". Men jag vill inte riskera att dra på mig skador!
Vore jätteglad om någon kan tipsa mig om hur jag ska "springa" rätt...
Kram
Välkommen hit Tessan 26! Kul att fler hittar hit
Härligt jobbat under våren, det låter som att du har kommit gång riktigt snabbt!
Waimea, spännande med löpcoachpasset, nyfiken på att höra hur det går, du får berätta sen.
Ikväll blev det en runda med klubben, först ett lugnt varv på femman och så ett i lite högre hastighet. Det kändes bra och det var skönt att få ur lite seghet ur benen.
Kulta: Någonstans kring 5.20 - 5.30 min/km är lugnt för mig.
Kvällens pass var skitkul. 2 km uppjogg, lite löpskolning, sen intervaller på ett rätt roligt sätt.
Vi hade fyra små rundor som varierade i längd, kan inte säga exakt hur långa de var, max 400 meter, skulle jag tro. Misslyckades kapitalt med GPS:en i alla fall, så jag sprang på känsla. Först sprang man ett varv på en runda med fokus på att springa på fotbladet, sedan ett varv med fokus på att lyfta blicken uppåt. Första varvet sprang jag själv, sedan fick jag med mig en löparkompis, sen sprang han själv medan jag återhämtade mig, sedan dags för mig igen, och då bytte vi runda. Det var lite kuperat och lite varierat underlag, verkligen skitkul. Jag tog verkligen ut mig så mycket jag orkade, flåsade som en blåsbälg, riktigt, så det var väl inte perfekt upplagt. Men kul! Jag älskar verkligen intervallträning! Nästa gång får jag trimma GPS:en så att jag får lite kilometertider också.
Sedan avslutade vi med bålstyrka i lite stationer och så tillbaksjogg och stretch. En och en halv timme. Mmmm. Det enda smolket var väl att jag fick känning av utsida knä, gissar att det är ITB-bandet, men jag har mig själv att skylla, det här var tredje träningsdagen i rad och idag fick benen verkligen jobba. Tror att jag hade behövt en vilodag efter långpasset i söndags, egentligen. Nu blir det en tripp till Dalarna och vila från löpningen ett par dagar.
Tessa: Hm, vet inte riktigt, men det första du ska göra är att se över dina skor. Är de gamla? Ordentligt utprovade? Ok skor är A och O, jag tror det är många här som kan intyga det..
Kulta: Det är jätteviktigt att vila bort ont, du gör helt rätt!!
Mae: Ja, visst gör det skillnad att springa intervaller med piskan över sig..
Märkte det idag, om inte annat.
Välkommen Tessan! Då springer vi ihop i kväll kanske
Springer du 5 eller 10?
Waimea: Låter verkligen som ett härligt pass. Ska föreslå för min PT att vi kör ute någon kväll ibland istället för inne på gymmet. Hoppas det passar i hennes tider.
Isold: Haha - springer jag i det tempot kännse det som jag ruschar
Skönt att få springa ut benen lite antar jag.
Nu ska jag äta en brakfrukost för att fylla på med lite energi. Sen antar jag att man måste jobba lite innan det bär av till loppet och första milen på 17 år - typ. Jag känner mig väldigt laddad i alla fall och hoppas att grannen har rätt när hon säger att kuperingen i Älvsjöskogen (där jag springer) motsvarar 5 min extra för henne på milen jämfört med en runda på Djurgården där kvällens lopp går. Är det så för mig också kanske jag kan hoppas på en tid nedåt 1.05. Men bara jag orkar är jag nöjd ![]()
Välkommen hit Tessan!
Var får ni tag i era PT/Löpcoacher? Är det via klubbar eller gym? Jag skulle behöva någon som peppar mig att orkar lite mer, lite snababre
Springer någon av er på löpband? Det var faktiskt så jag började! Men numera tycker jag det är vansinnigt tråkigt att springa inomhus, så det blir bara i nödfall om vi är bortresta eller så. Det brukar ofta finnas löpband på hotellgym.
Lycka till ikväll Mae!