Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Vilken njutning, Isold! Hur mår du idag?

Jag körde en snabb lunchrunda idag, upp- och nerjogg till sjön och så runt sjön, 4,3 km. Totalt blev det sex km. En av kilometrarna gick på 4.17 och då tänkte jag på Kattstugan och hennes 4.15 i klafsig terräng. Man är inte skitsnabb, inte.

Det var iaf härligt att utmana sig själv, totalt sett sänkte jag min bästa min/km-tid för en runda med en sekund, vilket var himla roligt. Nu måste det bli lite mer korta intervaller.

• Waimea

Jisses, Isold, du är makalös. Jag har letat runt som en galning efter en resultatlista. Wow! Hatten av, jag bugar och applåderar, nu har du 24 h som i en liten ask!! Häftigt att även det svenska rekordet putsades på damsidan, synd bara att tidningarna än så länge enbart skriver om Buuds prestation.

Sen är det roligt att läsa 'jag var riktigt trött på slutet, hon passerade mig när det var tre varv kvar. Tre varv är tre mil. Ett helt Lidingölopp, liksom. Efter att du klarat drygt fyra sådana innan. Respekt. Några krämpor nu då? Nu måste du ju ändå ha gjort dig förtjänt av ett par fivefingers?

Kattstugan: Nej, de har ju inte kommit ännu, men jag väntar spänt. Det ska bli kul att springa på något lite mindre uppbyggt än mina GT-2130.  Oj, så roligt med nya prylar!! Köpte lite nya träningskläder igår, rosa och svart, jättejättebilligt set på Stadium. Juste. Då matchar jag väl med mina DS T antar jag, såg att de är rosa/vita.

Idag var lillkillen på kalas och då gav jag mig ut på en runda. Idde har varit och är fortfarande magsjuk så det har varit en helg från h-vetet emellanåt, och det var så skönt att komma ut och bara rensa skallen. Det verkar som om mitt lilla intervallpass i onsdags gjort lite resultat, för benen ville mer än flåset, i alla fall till att börja med. Märklig känsla, men roligt! Dryga 14 km blev det.

• Waimea

Kaya: Wow, vilken träningsvecka! Blev sömnen nåt bättre inatt?

Jag var hemma och VAB:ade igår, gav mig ut på min favorit-12,5 km-runda för att rensa hjärnan och det kändes rätt bra i bäckenet att jag sprang ett snabbare pass dagen innan. Inget roligt, men jag gissar att helgens kånkande på 11 kilo bebis inte landat på pluskontot. Lade till lite bäckenlyft och noggrannare rygglyft på mina styrkeövningar, får se om det hjälper.

Hur som helst, det var gudomligt att komma ut i skogen, nu måste jag hitta höjdkurvan på min Garmin-klocka, är nyfiken på höjdprofilen på min runda. Det är rätt mycket upp och ner.

Shitzu: Jag har Växjöloppet och Göteborgsvarvet (båda halvmaror) som närmaste tävlingar. Sen blir det ett lokalt terränglopp på den märkliga distansen 17.7 km, Lidingöloppet och så har jag en idé om att ta mig runt Växjö Marathon i oktober. Gillar verkligen att tävla!!

• Waimea

Kaya: Jag tror att bara du ställer upp i vårruset och ställer dig längst fram i första startfållan så ska du se att tävlingsdjävulen i dig vaknar. Och du, tänk inte 'håll igen', tänk 'bära eller brista' och ta rygg på någon snabb typ! Ur bekvämlighetszonen med dig nu, för med all den träning som du ägnar dig åt i vanliga fall är jag helt övertygad om att du har en tid under 25 min i kroppen!!!! *peppapeppa*

• Waimea

Bimsan: Klart du ska köpa ett par till!

Jag var ut och sprang igår, en rejäjt kuperad åttakm-runda som gick på 37 minuter. Och det fanns mer att ge. Mmm. Nu väntar jag bara på mina DS Trainer, kommer på måndag eller tisdag, då ska jag bli ännu kvickare. I min väntan blev det i alla fall ett par nya löparbrallor inköpta. Det är utrustningen som gör löparen, va??

I morgon har jag tänkt mig en långrunda, återkommer med rapport!

• Waimea

Isold: Jo, men jag tycker nog att bäckenet känns bättre. Mina övningar verkar ge lite resultat. Skönt! Knätrasslet jag hade i vintras verkar också ha försvunnit, jag försöker hålla mig till en vilodag mellan mina pass och skynda långsamt i att öka i tempo och mängd, hur mycket jag än vill att det ska gå snabbare så har jag väl insett att kroppen behöver bygga upp sig.

Idag blev det 21,2 km! Första tvåmilarundan för säsongen. Bestämde mig för att springa i behaglig lunk hela rundan, och det gav mersmak. Mm. Det fanns massor kvar att ge. Blev inte sämre av att jag hittat en ny runda på dryga milen som går dels i skogen och dels i ett fantastiskt vackert odlingslandskap med en gammal medeltidskyrka som högsta punkt! Det är en del av en led som går i Växjö med omnejd. Rundan kan även förlängas med ett par km terräng, jag testade att springa en bit åt andra hållet - små stigar över rötter och tuvor, vad roligt det är. Undrar om det bor en förtryckt orienterare i mig?

Karsu: Du är på rätt väg. Skynda långsamt, bara, och se till att det hela tiden känns lätt och som om du har mer i kroppen. Låt löpningen vara positiv och rolig, annars är risken stor för att du ledsnar. Strunta i tider och sträckor till en början, jag lovar, det kommer rätt vad det är.

Byggd av bomull: Det är A och O att du har ett par bra skor! Börja där och testa också tipsen du fått av Isold om löpsteget.

Thrasher: Du får en massa mer träning av att ha med dig barnvagnen, du aktiverar ju överkroppen på ett helt annat sätt än om du bara springer. Tänk på det, och tänk också att varje steg räknas, även om det går långsammare och med barnvagn. När jag började springa var det efter många och långa promenadrundor med barnvagnen, man bygger en ruskigt bra grund!!

Bimsan: Har shoppingdjävulen tagit dig än, då?

• Waimea

Rövardotter: Hallå, hallå, du är saknad! Gudars, vad roligt att se dig i tråden igen.

Bimsan: GPS-thingy:n är beroendeframkallande, bara så att du vet.

Kaya: Aha! Nu börjar det komma, 'springalängre'-suget. Nu är du fast!

• Waimea

Karsu: Blir du peppad av det och det är en positiv grej så är det självklart att du ska hålla koll på tider och sträckor!! Jag är helt besatt av samma sak, vill alltid veta sträcka och tempo, det jag tänkte på var väl snarare att du inte hamnar i att du hela tiden känner att du måste springa snabbare och längre än förra gången du sprang och att det blir negativt och att du tappar motivationen. När man börjar springa är det mycket som ska komma igång; konditionen, senor och ligament, löpsteget osv. Det tar tid och går lite fram och tillbaka, så det som kändes superlätt och fint ena dagen kan vara en enda långsam plåga nästa dag, och då är det viktigt, tycker jag, att inte bli modfälld av att det gick långsammare och/eller blev kortare än man tänkt. Varenda steg du tar räknas ju och är skitbra!

Isold: Låter härligt att känna intervallsuget. Det är snabbt återhämtat, du måste ha en järnfysik. Jag har sagt det massor av gånger innan, men du är verkligen en inspiratör av stora mått. Har hästen läkt ihop än då/har du sålt honom? Jag börjar leka med tanken på att ta en paus i ridningen för att kunna ägna mig åt löpningen utan att ha dåligt samvete för att det blir många pass i veckan. Jag skulle vilja ligga på en högre träningsdos än nu, men det är svårt att klämma in mer. Måste ha några vilodagar med. Samtidigt är det ju så vansinnigt roligt att rida. Vi får väl se.

Lilla Växjö har begåvats med en Runners store, så efter besked om att DS Trainern var slut på det ställe jag tänkt köpa dem på så begav jag mig till ovan nämnd affär. Ojojoj, fick hålla mig strängt fokuserad på skorna, det fanns mycket fint i kläd- och tillbehörsväg, började fundera på om jag inte behöver ett vätskebälte.. Dessutom en jättetrevlig och duktig säljare, tillika orienterare som försåg mig med ett par rosavita skor. Var naturligtvis tvungen att ta en kort runda igårkväll för att testa. Helt annan löpkänsla, verkligen ett lättare steg, men jag känner att jag får skynda långsamt, vrister och fötter fick jobba mer än i mina gamla GT-2130. Tyckte att det var lättare att lyfta på knäna och skjuta ifrån med framfoten.

• Waimea

Idag blev det en lunchrunda runt sjöarna, 8 km, i kylan och blåsten, det var jobbigt men skönt. Ikväll har jag ridit. För att försöka komma till rätta med mitt eviga knipande med knäna ekiperades jag med 2,5-kgsvikter runt vristerna, och si, bättre skänkelläge har jag nog aldrig haft. Cool. Misstänker att jag kommer att ha träningsvärk i varenda liten muskel i benen i morgon, för jag lär ha kämpat emot vikterna omedvetet.

Bakeacake: Du har fått kanonbra tips här redan. Skynda långsamt och se till att ha kul och känna att det finns mer att ge. Välkommen till tråden!

• Waimea

Kattstugan: Vad jobbar du med nu? Det var väl i Alnarp du pluggade innan? Vad roligt att intervallerna gick så bra och häftigt att vara så många! Mycket nytillskott eller bara stort intervallsug bland löparna i klubben?

Vi håller på och skolar in lilltjejen och nu har vi kommit till fasen när hon ska äta lunch på förskolan utan förälder närvarande. En timme helt fri tid - gissa vad jag lade den på igår? Det finns ett jättegulligt litet (men ilsket backigt) elljusspår på en kilometer där förskolan ligger så jag körde lite intervaller, jag också, 2 * 1-2-3-4 minuter, inspirerad av ett träningsprogram på jogg.se. Härligt! Idag har jag också en ledig timme, så jag tänkte mig en milrunda.

Svar på tråden Löpartråden 13