Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Kulta: Jag stretchar vaderna, bak- och framsida lår, höftböjaren, rumpan och ryggen. Vaderna kör jag med både sträckt och böjt ben för att komma åt den inre/nedre vadmuskeln också. Rumpan ligger jag ner och kör först ena benet utsträckt och det andra håller jag mot bröstet och kramar om, sedan lägger jag upp foten på motsatt knä och drar benet mot mig.. Hoppas du fattar.. Det är mina spinninginstruktörstakter som sitter i, alltid lång stretch efter alla träningspass, ändå har jag ont i baksida lår mellan varven, så nu har jag utökat både vad- och rumpstretch och det verkar hjälpa.

Löjligt lite åska här också, jag hoppas på natten, men det är helt vindstilla nu, så det lär inte bli nåt..

Kattstugan: Idag känns det som jäkligt ambitiösa mål, men det är väl på ett par års sikt.

Isold: Skönt att det redde ut sig så fort med din stukning. Imponerande att du fixar 3 mil i bastuklimat.

Igår blev det ingen träning, hade middag för vänner hemma, avsteg från träningsschemat som sade 10 km distans m tempostegring. Jag kompenserade med att springa hem från en grillning hos andra kompisar ikväll. Det blev 13 km med tempostegring på 5, 6 och 7 km, och lite styrkeövningar efteråt. Jobbigt som synden i värmen, men det var så vackert ute, sprang på en liten väg med små hästgårdar och lantbruk insprängda i skogen, underbart, så det kompenserade mödan. Massvis med smultron i vägrenen, stannade inte och åt, dock.  I morgon blir det ett långpass. 14-15 km är tanken, med lite mental träning efteråt.

• Waimea

Hejhej!

Längesedan nu, kul att se alla nya löpare här!!

Gunsan: Himmel,vilken fot du hade. Isch. Inte roligt.

Kattstugan: Å, så härligt. Vertex igen. Jag är lite avis, måste jag erkänna.

Trollens mamma: Dina jädrans benhinnor. Vilken lycka om du hittat nåt som funkar, jag förstår precis din frustration!!

Vad har jag gjort sedan sist? Hmm. Vet inte när jag skrev nåt sist, jag berättar om den här veckan.
    Måndags: 8 km distans. Gick fort och lätt.
    Onsdags: Intervaller, 4*1,3 km och 2*1 min. Urk. 1,3:orna var jättejättejättejobbiga, men det var skönt efteråt. Intervaller är verkligen skitkul! Löpstyrka efteråt.
    Fredags: Distans, 11 km. Visualisera att jag sprang i olika färger. Rätt kul. Lade in 3*1 min tempoökningar eftersom jag missade en 1 minutsintervall på onsdagen.
    Ikväll: 16 km långpass i det kalla härliga vädret. Mmm. Fotgymnastik efteråt. Och det bästa av allt; jag har inte alls ont längre. Inte det minsta! Yiehaa. Och varför inte, då? Lilltjejen är såpass stor att jag inte bär henne på höften längre, hon går själv. Jag tror att det är det det handlar om i alla fall.

Fortfarande skitkul att träna enligt mitt träningsschema! Det blir bara roligare och roligare.. Och DS Trainer-skorna är de enda jag springer i.

• Waimea

Gaby: Surt, jag förstår din frustration, både vad gäller GPS-klocka och stressad löpning. Ta nya tag, snart har du din klocka!

Ang vätska: Jag dricker sällan något när jag springer. Om jag ska vara ute längre än 2 timmar brukar jag försöka få till det på något sätt, annars försöker jag mest se till att vätskebalansen är ok.

Stretch: Det var någon som undrade om att stretcha vaden med böjt knä; Ta ett stort kliv bak med det ben som ska stretchas. Stå höftbrett isär. Se till att hälen är i marken/golvet. Böj det bakre knäet. Känner du inget, ta spjärn mot ett träd eller vad som helst. Det är ingen distinkt stretchkänsla, du stretchar den inre vadmuskeln så det ska mest kännas att det spänner lite. Sedan rätar du ut det bakre benet, och då känns stretchen typ i knävecket och mycket mer distinkt. Hoppas det var begripligt.

Åtta km distans ikväll. Fy för den lede vad trögt det var. Det gick på ren vilja, kropp och knopp låg i soffan och käkade chips. Men vädret var vackert och jag såg en fin räv smyga in i skogen.

Och så tävlingar: Jag tycker det är så jäkla roligt att tävla, att se alla som strävar mot samma mål, att utmana sig själv. Jag taggar alltid till rejält.

Moe: Jag älskar att springa i regn. Jag blir alltid så himla varm, så regn är perfekt.

• Waimea

Moe: Jag tycker det känns klart tyngre att springa när det är varmt ute. Kom ihåg att alla rundor räknas, även de som inte kändes så bra.. Låter som om ni hade en härlig dag i Sörping. 

Jag fyller år idag och jag önskade mig - och fick - en pannlampa! Snacka om att vara insnöad, nu blir det spring i skogarna i höst och vinter.

Tänkte fira födelsedagen - och min sista semesterdag med bad, eventuell shopping av löpgrejer och ett intervallpass. Diagonallöpningar på lekplatsens fotbollsplan, hade jag tänkt.

• Waimea

Jag har en massa träningslinnen som jag använt när jag kört spinning. Dem blir det på sommaren. På vintern är det underställströjor modell sunkiga, mjuka och härligt intvättade som gäller.

Köpte ett par jättelätta löparskor idag, Mizuno Ronin Wave 2. Sonen och jag tog en runda på stan och jag kunde inte låta bli. Brorsan tittade på dem och konstaterade att de var ett par blingblingdojor - blå och gula med någon form av tribalmönster.. Herreminje..Sköna är de i alla fall!! Jag har grunnat lite på ett par ännu lättare skor och idag slog jag så till..

Idag blev det intervaller, 3*10 diagonaler på lekplatsens fotbollsplan + löpskolning och löpstyrka. Totalt en mil sprunget. Skitkul!!!! Vilken present till mig själv, dessutom duggade det lite lätt - me like!

• Waimea

Kulta: Löpskolning är lite olika övningar för att få till ett bra löpsteg - hälkickar, knälyft, vristgång och liknande. Igår körde jag 3*20 meter av vardera. Det blir ofta lite stegringslopp för att få fart på benen också. Mitt mål är att få en bättre hållning i löpningen, att komma fram på fotbladet i löpningen och lyfta på benen bättre. Bli snabbare och spänstigare, helt enkelt.

Löpstyrka är olika övningar för att stärka ffa ben och bål. Igår började jag med 30 sek jämfotahopp (skulle ha varit hopprep men jag hade inget med mig så jag simulerade  ), fortsatte med ett gäng utfall, körde något min tränare kallar väderkvarnslöpning, springer sidvärts och lyfter ena benet över det andra och sen tåhävningar.  Till sist gjorde jag lite fotgymnastik. 

För min del så varierar övningarna från gång till gång (det är det som är så fantastiskt roligt med att ha ett program att följa, allt blir varierat och olika), men det jag slås av är att även om det känns som att det bara är några övningar som jag gör i 5-10 minuter så känner jag av dem rejält efteråt.

Gaby: Känner fullständigt igen mig. Ett par dagar utan träning och jag är rastlös, trött och hopplös att ha att göra med. Min man önskar nog att jag kunde lägga mer energi på att renovera vårt hus än på att träna, men han har insett att jag behöver prioritera träning för att må bra och orka med allt annat i livet.

• Waimea

Isold: Mmm. Jag förstår precis. Jag är ensam hemma och har egentligen vilodag men passade på att köra ett Body Pump-pass och när det var så skönt väder när jag kom ut, lite blåsigt och tidvis duggregn fick det bli en liten nedjogg runt sjön också.

Kulta: Vristgång, eller snarare vristjogg, det var jag som skrev fel, innebär att springa fram på fotbladet med spända vrister, rätt så snabba, korta steg. Jupp, det är min tränare som förser mig med övningar, det är såå lyxigt. Mmm.

Moe: Javisst, jag känner helt igen det där med att det flyter ena dagen och är urk nästa. Jag tränar mycket nu och det går fint och känns skönt, men jag saknar den där sista lilla stunsen. Tror att det är en kombination av att det varit för varmt, att eventuella prestationshöjande effekter efter att ha fött barn är borta, att jag lämnat blod och att jag lagt på mig lite över sommaren. Det går lite, lite trögare och ibland stör det mig skitmycket, men det är bara att bita ihop och nöta på. Rätt vad det är så kommer det där sista härliga flytet, när man minst av allt räknar med det.

Ikväll städar jag - tomt hus och ensam Wai betyder att jag kommer att feja fram till midnatt. Lyxigt att vare sig ha barn som stökar eller man som tycker att man ska gå och lägga sig - men tomt..

• Waimea

Rövardotter: Oj, jag flinar fortfarande. Snacka om tävlingsmänniska.. Fatta vad mycket extra energi din käre make får ur dig. Tryck ner det i marken nästa gång.

Kattstugan: Dina nya skor var jättehäftiga. Lika coola som mina nya blingblingdojor: http://www.amazon.com/Mizuno-Wave-Ronin-Running-Shoe/dp/B002VJKD9G
    Ska springa pass nr 2 i dem idag, åtta km snabb distans, tänkte jag mig, får se om de känns lika sköna.

I fredags sprang jag 12 km distans i mina gamla skor eftersom jag hade så jäkla mycket träningsvärk efter body pump-passet. Tänkte att det var bra att låta benen och fötterna 'vila' eller nåt. Skorna skavde, jag snubblade och det var vidrigt trögt, ett riktigt skitpass. Men jag såg en älgkalv, en räv och två förvirrade rådjurskid, fint.

Igår blev det 14 km typ långpass (knappt jag vågar kalla det långpass i det här sällskapet, men i alla fall   ) igår och äntligen, ÄNTLIGEN kom flytet. Kändes som om jag använde hela lungkapaciteten för första gången på en månad. Det bara rann på och jag kände verkligen av runners high. Mmmmm. Sprang i mina DS Trainer och överraskades av hur obekväma mina GT-2130 faktiskt var. Såg inga djur, däremot blev jag omcyklad(!) i en av de brantare backarna. Det är nästan första gången jag ser någon annan på min runda.

Kattstugan: Vertex är ju en dröm, såklart.. Har en instruktörskollega som tycker att jag borde följa med henne till Schweiz, det lockar, det med.

• Waimea

Isold: Läste något inlägg av dig om Lidingö - jag tänkte väl att tiden måste ha varit bra, men jag kommer ihåg att du inte var nöjd alls med insatsen. Blir det start i år igen?

Svar på tråden Löpartråden 13