Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Engfield: Jag testade att springa efter tre veckor med nr 2, men det var seeegt. Vet att jag sprang Vårruset när bebisen var 9 veckor, då tog jag mig runt, men det var inte mycket mer med det. Någon månad senare var jag definitivt igång igen. Jag hade rätt mkt foglossning och jag kände av den ett par månader efter, men jag sprang ändå. Det blev inte värre i alla fall, tänkte jag, så jag fortsatte, envis som jag är. När lilltjejen var ett halvår, förra året,  så sprang jag Lidingöloppet och det gick bra.

När jag väntade nr 1 hade jag inte hittat löpningen, men då körde jag spinning nån dag innan förlossningen och var igång med ridning efter tre veckor och spinning tre-fyra veckor senare.

Mitt råd är - vill du ut och springa, gör det, men var aktsam på huruvida det känns bra eller inte och var snäll mot dig själv.  Det går ändå rätt fort att komma tillbaks!

Har avverkat en lunchrunda,  åtta kilometer i fuktig, vidrig värme, flack runda på asfalt. Blä, jag hatar verkligen att springa i sånt väder. Men jag var hyfsat snabb ändå, och skorna var verkligen najs att springa i. Mmm. I morgon tänkte jag mig ett cykel(spinning)pass på lunchen, riktigt sugen nu.

• Waimea

Kulta: Jag jobbar några dagar denna vecka, har haft 3 ½ veckas semester, sedan blir det knappa två veckor till lediga, ska skola in lilltjejen.

• Waimea

Kattstugan: Speedy?! Njae, det beror nog på vem man jämför med.. Men tack i alla fall.
    Jag vet inte om det är  78 km-loppet min kompis menar, det hon pratat om är ett lopp där man kan välja distanser, hennes sambo hade sprungit maran medan hon valt halvmaran. Det låter definitivt som nåt för mig!!
    Ribban, aha, nu fattar jag också. Du får pallra dig hitupp, Kattstugan, här dignar skogen av blåbär och kantareller.

Kulta: Låter som underbart gotte..

Tettelisa: Grymt jobbat! Roligt att det faktiskt var för att det gick fort som det kändes eländigt, nu vet du att du är grymmans duktig och klarar att springa så fort även om alla förutsättningar inte är på topp!

• Waimea

Moe: Äsch, vad jobbigt med låret. Jag hoppas du kommer till rätta med det. Jag hade apont i vaderna första gångerna efter det att jag sprungit intervaller, det tog nog en veckas vila för att komma till rätta med det. För att inte tala om baksida lår/rumpa som krånglar till och från. Börjar känna lite igen och inser att jag dels burit runt på dottern i ett par dagar och börjat jobba igen vilket innebär att jag sitter och står helt ergonomiskt inkorrekt, fast jag försöker på alla sätt att göra rätt..

• Waimea

Gaby: Bra jobbat, härlig långrunda!!

Kulta: Jag brukar få ont i nacken emellanåt, ja, förutom i rumpa och ben, då och allt det kommer från samma ställe - mitt bäcken och det faktum att mitt vänstra ben är lite kortare och att jag får låsningar i nackkotorna. Ett kiropraktor/naprapatbesök brukar få besvären att släppa, men sedan är det bål- och bäckenstärkande träning som behövs för att  få bukt med trasslet.

Jag körde ett spinningpass i tisdags och ett intervallpass igår.
    Spinningen var verkligen mumma, länge sedan jag cyklade och svettades så mkt.
    Gårdagens pass var helt enormt roligt!!! Jag hade flyt i löpningen och kände att jag fick med mig energin i  steget och verkligen jobbade med hela benet. Sen gick det väl inte skitfort för det, men det känns att jag är på rätt väg i min teknik! Det blev 4 km uppjogg - löpskolning - sedan 4*3 min och 3*2 min med 1 minuts gåvila mellan varje intervall. Därefter löpstyrka och 1 km nedjogg. Mmmm. Sprang intervallerna på minirundan hemma, rätt kuperad runda, det gillar jag. Kunde gott ha sprungit på ännu lite till, var inte aptrött efter, men det var så skönt att ligga i flytet, så jag lät det vara så.
    Sprang i de nya skorna också, de är verkligen sköna! Aaaah, det är SÅ kul att springa nu, ser fram emot nästa tävling.

• Waimea

Gaby: Jag har också pulsbandet med rätt mkt plast. Jag har det inte så ofta längre, testar emellanåt men jag har tränat så mkt pulsbaserat tidigare så jag känner att jag har rätt bra koll ändå. Dessutom funkar inte pulsmätningen riktigt om min Garmin är det minsta urladdad och då blir jag SUR.

Jag springer aldrig med musik. Gjorde det förr, men jag tycker det är så skönt att lyssna på omgivningen och naturen. Behöver tystnaden för att kunna rensa skallen. Jag är precis som du Isold, har jag sällskap pladdrar jag på, fast jag har nästan aldrig sällskap. Blir ju så när man pusslar ihop löpningen när barnen har somnat.

Däremot älskar jag att köra gruppträning med musik, bland det roligaste som finns är att sätta ihop nya spinningpass och få botanisera bland en massa göttig musik. Blir mkt rock/hårdrock/svensk pop. Oftast en Winnerbäck- och en Kentlåt.

Kattstugan: Du är GRYM! Heja! Vila ordentligt nu, förra året har jag för mig att du var rejält slutkörd..

Isold: Äh, åh, surt med motivationsdipp. Jag hoppas det lättar. Lät som en skön runda idag iaf, skogsrundor i lite fuktigt väder är alltid härligt.

Själv har jag sprungit lite distans, dryga 13 km på Sölvesborgsleden i fredags, den här gången sprang jag rätt och himlans, vilken fin runda, först utmed stranden, sedan uppför och in i bokskog. Mmm.

Idag blev det 15 km på en runda som både var himlastormande vacker och aptråkig. Den går delvis utmed och mellan två sjöar, men blir bara en mil om man vänder där vägen lämnar sjöarna så jag skulle lägga till 5 km och sprang fram till en asfaltsväg och tog höger. Urk. Det var slingrig asfalt i tät, mörk skog, och det var så tråkigt att jag vände efter en och en halv kilometer och lade till två km utmed en annan slinga. Tror bestämt att jag börjar bli lite bortskämd med mina fina rundor.

Kattstugan, förresten, kommer du till Väckelsång då???

• Waimea

Hej!

Moe: Ös på, för hundan! Klart det kommer att bli bra! Jag är helt övertygad om att Isold kan sporra dig lite extra.

Grymt inspirerande att läsa om alla taggade löpare här..

Igår var jag och införskaffade ett tävlingslinne, så nu ska här springas i föreningens färger! Bestämde mig för att åka med till Hultsfred och springa klubbmästerskap i halvmaraton och blev lite halvt meddragen på vår egen maraton (det är ju gratis och nära hem.. ) i oktober så löparhösten ser ut att bli fulltecknad.

Körde ett 13 km distans/tempopass igår, tempo innebar att jag ökade farten gradvis efter fem kilometer, ökade för varje kilometer i totalt fyra kilometer och återgick sedan till lugnare jogg. Snabbaste kilometern gick på 4,18, det är sjukt snabbt för att vara jag på träning och fortfarande känna att det fanns betydligt mer att ge. Tjohoo, en riktig kick!!!

Apropå nåt helt annat: Idag har jag varit hemmamamma ensammen för andra dagen efter semestern. Igår lekte vi på lekland i ett par timmar och sedan ett par timmar hemma hos en kompis till sonen, så det var mjukstart. Idag var det inskolning/dagis i en och en halv timme, innan och efter hade jag det stora nöjet (?) att vara med två lite trötta och rätt tjafsiga barn och var själv rätt trött efter för lite sömn natten till idag. Jag kan säga att jag hade glömt bort hur trött man blir och hur arg man kan bli för absolut ingenting efter att ha blivit tjatad på konstant i fyra timmar. Det får vilken löptur som helst att framstå som rena drömmen.. Och jag har till på köpet vilodag idag, känner att det behövs, så inte får jag löpa ur mig alla spänningar heller. Får väl tokstäda i stället.

• Waimea

Gaby: Jag kan svara på din fråga om marathon i slutet av oktober, för nu har jag bestämt mig att springa Växjö marathon, det är en åttavarvsbana, en runda jag ofta springer och inte tycker är särskilt kul när jag tar den ett eller två varv, så åtta varv verkar oöverkomligt, men det ska fasen gå. Det längsta jag sprungit är 3 mil. Kan Isold springa 100 miles så kan jag springa marathon, liksom.  Härligt jobbat med löpningen idag!!!!

Isold: Haha, vad roligt med budgivning, svettigt med attackrenoveringspanik, bara..

Jag värmer inte upp på något särskilt sätt. Det brukar bli någon eller några lugnare kilometer i början av ett träningspass, thats it, men det blir lugnare mest för att jag är segstartad. De första fem kilometrarna på en träningsrunda brukar vara rätt sega, sen kommer flytet och värmen. Brukar känna mig som en gammal pansarvagn, eller nåt, har jag väl fått upp värme och fart så tappar jag det inte så lätt, det är väl därför jag gör mig bäst på långa distanser. 

Det enda undantaget är mina intervallpass, där kör jag 3-4 km uppjogg i superlugnt tempo, bara för att få upp värmen. Sen brukar det bli ett par stegringslopp eller lite löpskolning för att få rätt teknik i benen också. Kanske kan vara något att anamma inför vanliga distansrundor med.. Däremot är jag benhård med stretchen efter, det blir alltid 10 minuter och hålla varje position i minst 30 sekunder. Det känns som om jag fuskar om jag inte sträcker ut.

Ikväll blir det en milrunda, tror jag. ligger före i mitt träningsschema och har teknik/intervallträning med min löpcoach i morgon så jag skulle egentligen vila, men det är så ljuvligt väder ute, sade min käre man precis, så jag lär nog bege mig i alla fall..  

• Waimea

Kattstugan: Kul om du dyker upp i Växjö i oktober.. Då har jag ju en finfin rygg att få lite fart efter - när jag blir varvad..

Just hemkommen från en milrunda. Skönt väder!

Svar på tråden Löpartråden 13