Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Trollens mamma: Men hej, å, vad roligt att se dig!! Storstorstor kram!!! Du kommer igen, jag lovar.

Kattstugan: Heja, du är grymmans snabb, fasen vad skönt att få till ett bra lopp med de förutsättningarna.

Själv är jag rätt nöjd ikväll, KM i kvartsmarathon, 47,12. Klockan blippade milen strax under 45minuter för första gången någonsin och jodå, nog fanns det lite till att ge, jag sprang som vanligt progressivt, så de sista kilometrarna gick allra snabbast. Vi var tre damer som sprang och jag var först i mål av oss tre, tror jag i alla fall. Kul! Tröttheten i vaderna var som bortblåst och rumpa och knä höll sig i schack.

• Waimea

SuzR: Välkommen hit! Jag lyssnar aldrig på musik när jag springer, så tyvärr.. Skulle jag lyssna på nåt så skulle det bli punkrock eller nåt med mycket distade gitarrer, högt tempo och mycket energi..

Amandamammam:Välkommen du också. Shit, 34 kilo, du måste vara riktigt stolt över dig själv! Har inga råd om håll, jag tyckte Moes inlägg var bra, hoppas du kommer till rätta med det.

• Waimea

Isold: Jamen, just det, å, jag ska heja allt vad jag kan idag!!

Kulta och Mae: Morgonpiggisar. Härligt jobbat!!

• Waimea

Hej alla!

Isold, vad trist med ditt halsonda - jag hittade dig i resultatlistan efter ca 7 mil och då verkade du vara tvåa och jag tjoade allt jag kunde i köket hemma, men du, det kommer fler lopp.

Kattstugan: Ojojoj, du bara smäcker till med en massa snabba, korta distanser. Jag är gruvligt imponerad.

Själv hade jag en timmes teknikträning med min löpcoach igår, första ordentliga träningen sedan i onsdags, har varit ute på kalas och haft mig. Skitkul, det var verkligen skillnad, kändes som om jag flög fram. Helt underbart, jag bara log och sprang och sprang. Idag har jag träningsvärk i magen och i vaderna, trots att GPS stannade på 2,9 km. Det är skillnad på träning och träning.

Ikväll blir det intervall/styrka med löpgruppen. Lite udda träning för mig, också, jag som bara springer typ långpass eller kanske distans och nån enstaka gång intervaller. Men kul!!

• Waimea

Isold: Åh, vad härligt det lät..

Jag har haft en lugn och skön midsommarhelg, hade lite vänner hemma på midsommarafton, de hade en treåring och en bebis på väg, så de for hem vid åtta.. Och jag somnade vid 10.

Kattstugan: Intervallpasset gick kanonbra! Vi körde typ tre serier med intervaller och typ styrkevila emellan (dvs rumpkick el höga knän kombinerat med utfallssteg och typ gång med höga knän uppe på fotbladet) och det var sååå kul. Jag har dålig koll på längden av intervallerna, vi hade två olika rundor vi körde, men det varierade mellan 2 till 4 minuter. Jag älskar verkligen intervaller och jag kände redan då hur mycket lättare jag sprang!!

Tyvärr så kände jag någonstans i mitten av passet att det stramade till i vaden, tänkte inte så mycket på det utan körde på och dagen efter gick det inte riktigt att stödja på foten. Jag vilade till igår och körde en lugn åttakilometersrunda igårkväll, men det ville sig inte riktigt. Jag kände av vaden (och rumpa/baksida lår/utsida knä som vanligt..   )  och är öm idag igen. Läste lite på jogg.se och inser att jag säkert fått en liten muskelbristning eller så.. Inte så konstigt, kanske med två träningspass som innebar mycket jobb för vaderna, men ändå surt. Denna vecka ska jag gå på ridkurs, det är fem kvällspass och jag hade vånda innan över att inte kunna springa, men jag inser att det blir till att ta tillfället att vila från löpningen i en vecka och ta nya tag sen igen.

Jobbigt att det småstrular med ont och skador, skönt att det ändå inte är något allvarligt. Min tränare skulle sätta ihop ett träningsschema med fokus på att stärka upp min svaga vänstersida så att vi kommer tillrätta med det onda på högern. Sen tror jag kanske att jag ändå ska variera skorna så att jag kör en del med mina GT-2130, nu springer jag bara i DS Trainer-skorna, och det dämpar kanhända lite för lite.

Det allra mest positiva är ändå att jag får beröm för att jag har ett fint och lätt löpsteg och att jag har lätt för att växla tempo och öka frekvensen. Det trodde jag verkligen inte!

• Waimea

M o e: Till skillnad från Isold så älskar jag min Forerunner 405, men det är säkert bara för att jag inte vet bättre..   Det som stör mig mest är att den inte klarar att hantera både pulsmätning och GPS med någon reda om den är för dåligt laddad, men det är klart, drar den av mkt på distansen om man springer i skogen lär det betyda att jag är snabbare än jag tror och DET är ju positivt

• Waimea

Heja trollens mamma!

Jag löpvilar och rider min ridkurs. Sista dagen idag av fem, vi ska ägna den åt hoppning. Kul!

Vaden börjar kännas mindre öm nu, det stramar mest och det hoppas jag är positivt. Tänkte dra igång löpträningen igen på söndag eller måndag, skynda långsamt får vara melodin.

Jag far till Kalmar i morgon, ska fira 5-årig bröllopsdag. Inte klokt vad tiden går!

Ha det gôtt, allesamman!

• Waimea

Isold: Oj, vad dramatiskt. Hur mår maken nu? Vilken rolig löpning det lät som, att fara iväg och springa ett rejält långpass på ett nytt ställe!!

Kattstugan: Ojoj, tre timmar i förmiddagsvärme och det känns bra, vilken lyx!

Jag har sprungit två kortare rundor och det verkar som om vaden håller. I söndags skulle det bara bli 6 km jättelugnt, men benen bar så fint att det blev två kilometer längre i progressivt tempo, flåsig som attan, så det blev nån kilometers nedjogg med.

Igår fick jag mitt träningsschema och jisses, så roligt det kommer att bli. Det är distanspass, intervallpass, löpskolning, löpstyrka och mental träning om vartannat, dessutom styrka som är inriktad på att stärka upp min vänstra sida. Dessutom är schemat progressivt i träningsmängd,  jag har som mål att landa på 6 mil i veckan, ungefär. Det är verkligen lyxigt och en massa kul, intervaller i gräs, intervaller i backar, distanspass med fartökningar, massor av grejer jag aldrig tänker på.

Första passet var en lugn runda om sju kilometer och den klarade jag av igår, sprang ner till närmsta sjön i kvällsskymmet och förtrollades av det vackra, spegelblanka vattnet i solnedgången med den dovt gröna skogen runtom. Mmmmm. Vaden håller, verkar det som, och rumpa/baksida lår är utsatt för en massiv stretchattack så nu jäklar.

Sista dagen innan semester, så nu ska jag in i mina exceldokument igen och göra sommar. Kram på er, alla löparvänner!

• Waimea

Reb: Det är mycket som kan spela in i temposkillnaden mellan dig och din make. Dagsform, kondition i allmänhet, vikt osv. Använd det faktum att han sprang ifrån dig som en morot för att tagga dig själv nästa gång ni springer tillsammans.

Isold: Vad skönt att det är bättre med maken din, kul med ett millopp till skillnad från alla ultradistanser du ägnat dig åt på senare tid, jag röstar för loppet!

Sedan igår är jag i Sölvesborg på semester och det är helt underbart. Så skönt att få varva ner och bara vara och få umgås med man och barn! Har badat i havet, långgrunt som attan så jag fick vada ut, ställa mig på knä och tippa bakåt. Sedan öste sonen sand över mig, så det var bara att göra om igen.
    Igår var det dags för pass nr två på träningsschemat. Intervaller, 4-3-2-1-3-1 minuter med en minuts joggvila mellan. Dessutom upp- och nerjogg och löpskolning innan. Jag sprang utmed havet i solnedgången som upp- och nerjogg, ren njutning. Intervallerna gick bra, kunde nog ha tryckt på lite mer, men det var roligt. Löpskolningen ger ett lite bättre skjuts i steget, tycker jag, men jag har svårt att vara jämn i intervalltempot. Stelt i baksida lår/rumpa och lite i vaden, men jag tycker ändå att det är på rätt väg, tror det är melodin att ha en vilodag mellan passen, så att kroppen hinner återhämta och bygga upp, även om det nu kliar i kroppen för att få ge sig iväg på vilodagarna.

• Waimea

Grrh: Gjorde ett långt inlägg i förrgår, och så dog datorn. Här kommer snabbreprisen!

Isold: Nu är det inte långt kvar till sub 40, va??? Grattis till det fina perset!

Kattstugan: Härligt tränat!! Mitt program går finfint, 16,5 km i söndags, åtta km i måndags och intervaller (8*100 m backe + 2*30 sekunder plant), löpskolning och löpstyrka i onsdags. Det var skitkul, verkligen! Sprang hit och dit och upp och ner i ett grustag nära hemma. Löpningen är så rolig nu, börjar få storhetsvansinne och tänka mig under 40 minuter på milen och under 1.30  på halvmaran någon gång i livet..

Det bästa av allt är att det onda börjar ge med sig nu, från att ha varit en distinkt smärta i höger baksida är det mer en allmän trötthet. Gött!!

Svar på tråden Löpartråden 13