Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Rövardotter: Hejaklack låter fint, ett glas rött likaså..

Jag sprang 9*200 m backintervaller + 1* 1 minut med löpgruppen igår, oj vad kul!! Vi sprang två och två och turades om att dra och hejade på varandra i backen. Det gick lite trögt till en början, men sen var det bara att kuta på. Löpcoach Jessica bara tittade på mig och sade 'ditt leende blir bredare för varje intervall' och det var verkligen så det kändes. Vi körde lite löpskolningsövningar först och så styrka och stretch efter. Hälsenan känns, men smärtar inte, så jag fortsätter i mina heldämpade GT-2130 ett tag till.

Idag har jag träningsväskan packad och funderar lite på hur jag ska kunna klämma in ett 14km-pass under dagen. Funderar på att ta en lång lunch.. 14 km med gradvisa tempoökningar på 5, 6, 7 och 8 km. Sen ska jag träna mentalt samtidigt, säga positiva saker till mig själv om mig själv och världen runtomkring mig var 5:e minut! Kul!

Gaby: Så skönt att det funkar.

Det är verkligen så att dagsformen avgör hur löprundan känns, apropå att Kaya har fått jobba hårt för att kapa två minuter. Dessutom säger det något om hur mycket som behövs för att öka tempot. Min vanliga runda är på 13 km och springer jag på ordentligt med målet att springa så snabbt som möjligt och trycka på kanske jag kommer neråt 1.02 - 1.03. Bestämmer jag mig för att ta det lugnt och bara njuta så landar jag på 1.05 - 1.06. Större än så är inte skillnaden.

• Waimea

Gaby, jag glömde skriva - loppet jag sprang var på 18,4 km och tiden blev 1.23.22. Vore skitkul om du hakade på på vintervarvet, förresten!!

Det blev en lunchrunda om 14 km och jag fick till tempoökningarna, ökade med 5-10 sek/km, så sista kilometern gick på 4.20 med massor mer att ge, men det mentala glömde jag helt. Det var så gottigt att springa i det sköna höstsoliga vädret att det bara flöt ändå.. Lite känning i hälsenan, men det smärtar inte särskilt. Nu blir det vila till på söndag, då är planen ett rejält långpass.

Kaya: Jag har inte haft vägarna om Nkpg, men jag lovar, när jag ska sova kvar hojtar jag till. Jag SKA ta en tur runt promenaderna med dig..

• Waimea

Rövardotter: Du har kommit till rätt ställe om du vill gnälla av dig.. Krya på dig.

Kattstugan: Var det 10 000 meter på bana? Då hade du väl varit illsnabb. Du får vila dig i form till Lidingö..

Isold: Vad roligt med lopp! Snabb var du också

Själv har jag sprungit 21,7 km idag, och jag har aldrig sprungit så långsamt, det tog 2 timmar och 20 minuter. Sprang med två från VLK och det var roligt med sällskap, men lite frustrerande att inte kunna trycka på som jag ville. Vet inte om det var det normala långpasstempot för mitt sällskap eller om han (den andre som var med från klubben, en 78-åring (!), avvek efter knappa milen) höll igen för att hjälpa mig. Tror det var det förstnämnda. I alla fall så var det en rejäl mental utmaning för mig, en bra sådan, antar jag, det behöver väl inte alltid gå fort, men jag är så ovan vid att hålla igen, bara. Kände mig urpigg och fräsch efter rundan, i alla fall.

• Waimea

Moe: Grattis, grattis! Vad roligt att du gillade det och vilken bra tid!

Göteborgsvarvet är öppet för anmälan fram till oktober någon gång, sen är det fullt.

• Waimea

Gaby: Du verkar ha fått en rejäl kick av handbollen. Vad roligt! Jag drabbas av lite nostalgi varje gång min kille vill spela bandy med mig, då plockar jag upp min kapade, right-hookade och välanvända innebandyklubba och börjar försöka skjuta snygga bollar till honom. Så jag förstår vad du känner! 
    Hoppas din behandling funkar.

Kaya: Mm, men du, det är skillnad på sällskap och sällskap.

• Waimea

Härligt Gunsan!

Mamsingen40: Vad tråkigt! Ååh, jag såg att det bara var fjolårsinfo på hemsidan, men jag tänkte att det säkert kommer mer. Äsch, då. Får se om jag kan ruska fram nåt annat lopp i Dalarna. Annars kommer det ett lopp (hel-, halv-, eller kvartsmara) i Säter i april, det är ju rätt tidigt på säsongen, men klart, det är ju ett drygt halvår dit! 

Ikväll persade jag på min bästarunda, utan att ens ha den intentionen när jag startade. Ville bara springa på lite och struntade helt i klockan. Tror jag klådde senaste bästatid med 2½ minut. Det bara flöt! 12,77 km på 1.00.56. Jag har under timmen som nån slags 'kommeraldrigatthända'-gräns, men nu närmar det sig. Så härligt! Lycklig, är jag, och får jag bara hålla mig kry så bådar det definitivt gott inför helgens halvmara och inför Lidingö.

• Waimea

Många som ska springa i helgen; Jag, Gunsan och Gaby. Någon mer?

Förresten, testade pannlampan igår, helt suveränt, ju. Nu finns inga ursäkter mer..

• Waimea

Hejhej! Isold: Det låter som ett klokt val att fara till Arboga. Finns inte motivationen så finns heller inte glädjen och är det bara tråkigt - ja, då är det rent korkat att springa. Men det är som jag tycker..

Backintervaller med löpgruppen igår, det blev 6*300 m i en underskön och vidrigt jobbig backe i bokskogen. Hade en toksnabb hare att springa med, hängde med honom i tre intervaller, sedan blev han för kvick för mig, men han peppade mig ändå uppför hela backen. Det var länge sedan jag kände sådan mjölksyra, härligt!! Körde lite löpskolning i backe först, men det snärtade till rätt hårt i hälsenan, så jag stod över det som kändes mest.

Rövardotter: Jag ska spana..

Det kliar i näsan och tar emot lite i halsen, men i övrigt känner jag mig fräsch, så det ser ut som om det blir en halvmara i Hultsfred i morgon. Lycka till i helgen, Gunsan och Gaby!

• Waimea

Kattstugan: Jag hade en löpare från din klubb framför mig under uppvärmningen idag, han sprang med en keps med propeller.. Skönt att du är frisk nu, visste inte att ni anordnade lopp idag.

Gunsan: Ja, fasen vad duktig du är! Grymt bra jobbat! Är du taggad nu? Det borde du vara!

Jag mådde helt ok i morse, for till Hultsfred, värmde upp, konstaterade att hälsenor och rumpa var stela men i övrigt ok och sen bar det av på min halvmara! Jag har aldrig sprungit ett så jobbigt lopp, kroppen var inte alls lika fräsch som för två veckor sedan och det var tungt, jag kämpade mycket med det mentala och hade en riktigt bra rygg att hålla i 15 km. MEN.. Jag persade med dryga fem minuter och tog mig i mål på 1.36.22! Så grymmans nöjd! Blev sjua i loppet så jag fick till och med ett pris.

Det bästa var att jag hade två tjejer från klubben före mig, en tjej som kom tvåa på 1.32 någonting och en som gick i mål 20 sek före mig. Jätteroligt, nu har jag lite nytt löpsällskap för långturerna! Många från klubben som gjorde bra ifrån sig, det var peppande att åka iväg flera stycken.

Svar på tråden Löpartråden 13