Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Isold: Grattis! Du är så jäkla duktig!!

Kattstugan: Hoppas finvädret kompenserade den slitna känslan? Mår du bättre nu?

JKF & Alexgumman: Välkomna hit! Jag hoppas ni får både inspiration och råd för att nå era mål!

Shitzu: Önskar ibland jag vore lite mer sån, att jag inte maniskt räknade km och tider, det har både för- och nackdelar.

Det blev 13 km i fredags och 21 km idag. Sprang med en löpgrupp idag, har tänkt använda friskvårdsbidraget från jobbet till lite personlig löpcoaching, och det här var som en gratis prova-på-långrunda. Lade in ett tempopass efter ca 12 km, låg i 4.25-4.30 i 4.4 km och det kändes så grymt bra. Totalt sprang jag på 1.48, känns som om det finns möjlighet att klara målsättningen om 1.45 på loppet på lördag! Nu ska jag löpskola och intervalla med besked, jag tror att jag är lite för bekväm för att våga riktigt trycka på..

• Waimea

Kaya: Du är skitduktig! 4 mil i veckan är en målsättning som kommer att börja ge resultat förr än du anar, det är ungefär vad jag siktar på i veckan och jag har nåt års försprång på dig, bara.

Dessutom är du garanterat vassast i tråden på 'Booty express' (det sitter fortfarande, jag är riktigt infantil, jag vet..   ), och nu börjar du ju hitta intervallerna också! Hur går det med morgonyogan, kör du fortfarande på?

Jag sprang en runda på lunchen idag, 8 km rätt raskt. Jag tror förra veckans intervaller redan börjar ge resultat, för min medelkmtid var 4.33. Så roligt att det börjar hända saker trots min usla vinterträning!

• Waimea

Byggd av bomull: Men, vad roligt! Vad glad jag blir för din skull!

• Waimea

Bimsan: Bra jobbat, hördudu.

Kattstugan: Åh, låter fantastiskt fint! Bokskogen här har inte hunnit slå ut ännu, men det är bara dagar bort. 

Mitt lopp gick riktigt bra. Min hare försvann direkt vid starten, sen såg jag honom ett par km längre fram när vi kom till sjön, så han var inte till så mycket nytta. Min stirriga granne som har varit helsvettig över att jag skulle springa snabbare än honom försvann, han också. Det verkar som om det är motiverande för gamla löparrävar att umgås med såna som mig..

Själv kom jag in på 1.41.41, så det var en putsning av senaste halvmararesultat med 11 minuter. Jag är så grymmans nöjd, speciellt som de sista fem kilometrarna sprangs med en rätt kraftigt vrickad fot. Jag snubblade till inne i bokskogen och höll sånär på att trilla, kände ju att det sträckte till i foten, men det gick att fortsätta så jag höll igång. Idag är fossingen alldeles svullen och blå. Vi får väl se om det blir något Vårrus på onsdag, men det lär ju hinna bättra sig till Varvet.

Och det var 1.41 med bud på mer, det flöt så himla fint och behagligt, så målsättningen till den 22:a lär bli under 1.40, men jag vet inte om det är praktiskt genomförbart eftersom jag startar i startled 16. Jag har hört att det ska vara rätt besvärligt att springa på då, men jag är kanske inte så snabb att det blir något problem.

• Waimea

Bimsan: Ja, det har hänt otroligt mycket sedan sist jag sprang en halvmara. Jag är så glad och stolt över att jag kan och orkar.

• Waimea

Byggd av bomull: Vad göttigt, fasen vad bra du är!!

Kaya: Jag känner igen mig.. Är inne på fjärde träningsfria dagen nu, foten börjar återta sina forna proportioner och jag är SÅ träningssugen. Stod hemma och funderade på hur jag skulle kunna få in ett konditionspass idag, insåg att det är ogörbart och resignerade till att det får bli en lunchpromme, en ridlektion och kanske en kort löprunda ikväll, 2-3 km, för att testa foten (det sista kom jag på precis nu..   ).

• Waimea

Kaya: Jag tror också på pollenallergi. Stackare, jag förstår att du kände dig besviken.

Själv hade jag en underbar ridlektion på min Ådi Åsna.. Har stora, stora hästen med stora, stora steget och hon är helt hopplös att sitta på. Har ridit henne varenda lektion sedan terminen startade och igår började det hända saker och jag kom ner i sadeln. Det var så vansinnigt jobbigt för di där små bålmusklerna, bara, att jag behövde pausa emellanåt.

Blev ingen löptur igår kväll, foten stramade rätt bra, men jag och pappa gick en skogspromenad i solnedgången. Å, så fint! Till helgen ska jag ut och testa hållfastheten på fossingen.

• Waimea

Kattstugan: Strongt att orka köra ändå!

Jag är lite stel i foten ännu, men svullnaden har i princip lagt sig så jag funderar på att köra en försiktig testrunda ikväll. En vecka utan konditionsträning. Bah! Känns blä. Fick tips från coachen igår, inför varvet, det piggade upp i alla fall. Dölyxigt..

• Waimea

LillLisa: Så kul att se dig igen!! Du är saknad! Vilken startgrupp har du i Gbg?

Kattstugan: Grymt, så motiverande och så duktig du är, grattis!

Har sprungit lite längre idag, 13 km, i mina nya DS Trainer. Trots en grymt öm rumpa och baksida lår och trots stelhet i foten gick det fint och rätt raskt. Formen är inte helt väck, då, trots påtvingad vila. Dummade mig och spelade brännboll på jobbet och sprang (naturligtvis) allt jag hade. Räknat i intervaller blev det väl 12*60 m, ouppvärmd. Oj vad det straffade sig, fick ont i rumpa/baksida lår, det är väl mitt svaga bäcken som skakar liv i nån Ischias-nerv nu när jag bär runt på min bebis, och kunde knappt sitta. Men nu är det ok. Och jag har tränat lite stärkande utfall och bäckenlyft och sånt därnt.

Kaya: Bara bit ihop, håll i, och tänk att all träning räknas. Rätt vad det är så har du motivationen där igen, det gäller bara att ha en hög lägstanivå i svackorna... Jag loggade både brännbollsmatchen och en långpromme i min löpardagbok precis nu, bara för att visa för mig själv att jag faktiskt inte suttit och häckat, bara, nu när jag försökt få min fot att läka inför Varvet.

• Waimea

Kattstugan: Det var ingen som ville ha mig i sitt lag i skolan heller.. Tog väl igen det nu, då

Bimsan: Jajemän! Där satt den! Fan vad duktig du är, och så tidigt på säsongen. *stora applåder och hurrarop* Ja, passa dig du, så inte löpdjävulen tar dig på kvällspromenaderna också.

Jag körde sista rundan innan Varvet igår, 11 km i lugnt tempo. Flåset var på plats, men aj, aj, aj vad trött kroppen var. Kändes i benen att jag sprungit långt i skor som inte alls var så dämpade som jag är van vid, vaderna var stela första tre kilometrarna, men sedan mjuknade de. 
    Ischiasnerven ska vi inte bara prata om, rumpa och baksida lår kändes i varenda steg i början, men det påverkade inte tekniken eller farten. Det är säkert helt idiotiskt att springa då, men jag tycker att det ger med sig vad det lider, i slutet av rundan var det uppmjukat och inte alls lika ömt och efter en lååång stretch och en god natts sömn har jag inte haft särskilt ont idag. Men jag känner av det när jag sitter, så jag får ta en tur till min kiropraktor så snart det går och se om hon kan göra lite nytta. Jag har fuskat med stretch och suttit väldigt mycket på jobbet, så jag har bara mig själv att skylla. Som tur är har jag äntligen fått ett höj- och sänkbart skrivbord. En veckas vila är nog inte alls dumt, kanske nåt kort och lätt framåt onsdagen, bara. Men målsättningen på under 1.40 får nog stryka på foten, det får bli vad det blir, men med stil i vilket fall som hlst.

Svar på tråden Löpartråden 13