Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Stenfalk! Vår übertriathlet! Du är saknad! Stor kram..

Jag har nog allt tänkt på dig många gånger, så himla kul att se dig igen! Blir det fortsatt sim- och cykelträning då, eller? Klart vi ska peppa igång dig igen, jag kommer ihåg hur grymt motiverad du var när du persade på simdistanserna gång efter annan, vill du ha stöd så har du, precis som du skriver, kommit till helt rätt tråd!

Isold: Grattis till huset. Instämmer i det Rövardotter skriver, vill veta mer!

Rövardotter: Ah, men du är igång nu, och det känns bra. DET är viktigt..

Ikväll blir det teknikträning/backintervaller med min löpcoach. Lyx. Förmodligen trött i morgon.
    I morgon har jag så fyra timmar att fördriva när lilltösen skolas in, det blir träning, lunch på stan och födelsedagspresent åt mannen.

• Waimea

Kattstugan: Inte nog med att ni vann mixklassen på Vertex, jag såg minsann att ni tog hem båda bergspriserna..

• Waimea

Rövardotter: ojojoj, vilket morr!! Haha, med all den där uppdämda ilskan lär nästa runda gå i raketfart. Hur blev det med löpningen?

Stenfalk: Du är grym på det där med motivation, så jag vet att du kommer att komma igång igen!!

Gårdagens intervallpass blev apjobbigt, men roligt. 8*200 m backintervall och en riktigt, riktigt seg backe. Man kutar ju på lite också när man har sin coach hack i häl, peppandes. Jag tycker verkligen om henne, hon är suverän! Vi körde en hel del löpteknik och löpstyrka, mycket hopp och frånskjutsteknik. Känns att vaderna är lite för klena ännu, blir mycket tåhävningar och vadträning för att komma till rätta med allt.

Idag skolade jag in lillfia och fick fyra timmar att disponera fritt, så det blev en tur till gymmet för första gången på flera månader. Hittade till min stora glädje en roddmaskin, oj, vilken skön träning det blev! Sen körde jag överkropp och lite bålträning och avslutade med en bastu. Mmmm.

• Waimea

Gunsan: Oj, det låter värre än Göteborgsvarvet, med värmen. Hade du kul då?

Jag sitter härhemma och klämmer lite på min hälsena/vad och undrar om jag ska springa med den idag. Lite öm. Den kloke i mig säger 'stanna hemma för tusan', medan den lite mer uppkäftiga säger 'mjä, det går säkert bra. Kör det som en test och vila ett par dagar efteråt om det känns eländigt'.  Vi får se vem som vinner. Träningsabstinens är svårt att leva med..

Rövardotter: Men, så bra det blev, ändå. Härligt med bad och god mat och vin och så..

• Waimea

Jag lyssnade på den kloka sidan, fiskade upp grannens hund och gav mig ut på 5 km skogspromenad i går i stället.

Pratade med min löpcoach innan, hon hade satt ihop de sista veckornas träningsschema, och hon tyckte att vila vore det bästa, aktiv vila och vadträning/tåhävningar. Sagt och gjort! Jag hade en lycklig jycke med mig i alla fall och vi hittade massor av jättestora blåbär i skogen. Mmmm.

Idag blir det cykling vid lunch, tjuvjobbar lite idag, sista inskolningsdagen och lilltösen ska vara på dagis till två, så det blir jobbstart och träning. Ikväll ska jag rida hoppkurs, likaså i morgon kväll. På onsdag tänkte jag springa igen, jag hoppas vaden är i skick för det då. Känns bättre idag i alla fall.

• Waimea

Gaby01: Åh, en till intervallgalning här nu då! Det är skitkul med intervaller, just det att man återhämtar sig mellan varven och så öser man på igen. Hur känns vaderna idag? Första gången jag körde intervaller efter ett lååångt uppehåll var jag som en liten trasa i benen dagen efter.

Mae, bimsan och rövardotter: Ah, ni är ju på gång! Mae, det låter som ett riktigt roligt upplägg med ToppLoppet.  Du måste berätta om träningen sedan!

Spinningen igår var skön, jag behöver lite inspiration, ska börja knåpa ihop mitt nya pass nu.
    Ridningen var superkul, jag fick den häst jag önskade och eftersom hon var rejält tillriden tidigare på dagen (hade gått en dressyrlektion med duktig ryttare och tränare) så var hon en dröm att sitta upp på. Idag har jag träningsvärk i ryggen och insida lår och ikväll blir det ny ridlektion och då ska vi hoppa bana. Roligt! Jag som har varit så rädd innan, nu är rädslan långt borta. Men jag är helt nöjd med att bara rida de här lektionerna (för er som inte hängt med i mitt velande så har jag tidigare ridit två lektioner i veckan, men nu ska jag pausa helt) och sedan hålla mig till träningen.

• Waimea

Gaby:  Kom du upp ur sängen idag?

Stenfalk: Låter som en bra plan, du har sprungit i rätt så lätta skor innan, va? Jag har fått mitt hälsenetrassel nu, efter att ha gått över till i princip enbart lättviktskor. Inser att det är för att jag löper längre fram på foten och inte riktigt har musklat vaderna för det ännu.

Återkommer med några olika förslag på intervallpass! Idag ska jag ut och springa på lunchen. Hälsenorna känns ok. 8 km står på schemat.

• Waimea

Heja Rövardotter! Envis, du också?!

Tettelisa: Jag brukar äta och sen springa, men jag har inga problem med att springa mätt. Ät en mindre portion och fyll på efter passet. Äter du inte alls har du ju dåligt med energi i kroppen inför löprundan, det är ju inte bra, det heller.

Gaby: Visst är det spännande att hitta nya muskler? Jag är i samma skick, ungefär, efter ridkursen, ryggen, axlarna och insida lår är lite ömma.

Känner hälsenan idag men har inte ont. Hmm.

• Waimea

Gaby: Gott!

Jag var och sprang intervaller med min löpgrupp igår. Skitkul, men ajajaj vad hälsenan är öm idag. Lite bättre nu när jag varit ute och gått en del. Tjurigt. Pratade med min löpcoach igår och hon rådde mig till att skaka fram de mer dämpade skorna ur garderoben och variera även med dem. Blingblingpjucken fick vila igår och är väl förpassade till hyllan på obestämd framtid. Suck.

• Waimea

**löpvila**

Uh, så trist det är. Blev beordrad vila av coach Jessica. Vila och excentriska tåhäv en masse, så nu är det 270 häv per fot och dag. Jag kommer att kunna knäcka nötter med mina vader när jag är klar. Men det hjälper!

Eftersom jag inte fick springa i helgen blev det vila i fredag, svettig långpromme med grannen och hennes jyckar i lördags, ännu svettigare intervallpass på spinningcykeln igår och ett pass idag igen. I morgon förmiddag ska jag träffa Jessica och få massage, så får vi se om det kan bli  löpning i veckan. Till helgen är det lopp - Väckelsångsloppet, 18,4 km, jag är såå sugen.

Gaby: Grymt! Du är skitduktig.

Tettelisa: Du behöver mycket löpning långt innan loppet om du ska satsa rejält. Det tar sin tid att bygga upp muskler, ligament och senor för att klara belastningen av att springa en halvmara och göra det med ett utmanande tidsmål. Men du måste ha roligt på vägen också, så jag tycker du gör helt rätt! Jag tycker det har varit roligt att köra spinning, gruppträning är kul - speciellt med bra musik till!!

Svar på tråden Löpartråden 13