• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Frostizz

Hej
    Får man vara med här?
    Lång historia kort...
    Kvaddade bilen 29maj 2010. Har varit sjukskriven sen dess. Under året som gått har jag bara kunnat ta promenader, badat med mina barn en gång i veckan. Simmat 15 minuter själv då.
    Har ont i nacken o nedre delen av ryggen sen olyckan.
    Har gått 4 veckor på rygginstitutet, fick då ett träningsprogram för min nacken o rygg. Gick där i mars nu i år.
    Har börjat jobbträna 2 timmar om dagen till att börja med. Träningen är viktigast just nu. Att få ihop den med jobb o barn o allt vad livet innebär.
    På nått sätt så gjorde dom där 4 veckorna susen för mig. Jag har fortfarande jädrigt ont i nacken.  Men jag vågar ta ut mig mer när jag tränar nu.
    22april så var jag ute o gick i 1½timme, då joggade jag 4 + 10 minuter mitt i allt bara för o se om jag klarade nått o  se hur ont jag fick efteråt. Fick ont såklart, men det var hanterbart.
    24 april så joggade jag 2 km utan problem, men orkade då bara ta mig till spåret. Dit är det 20 minuters tuff promenad. O så  hem då, tog väl 25  minuter el nått. Jag var inte mer död än jag brukar dagen efter.
    Så där har jag fortsatt.
    Igår klarade jag 4km rakt av plus en km till en kompis för att fylla på vattenflaskan o tuff promenad hem. Jag är super glad över att jag kan springa uan att jag kräks av att nacken gör ont.
    Kruxet är att jag har barnen varannan vecka, o den veckan blir det inte mycket träning. Jag har visserligen barnen på dagis hela dagen så tid finns till att ge sig ut i spåret. Men jag vet inte om jag har ork till barnen sen.  Jag har visserligen en orbitrek som står här hemma. Räcker det att köra med den?
    Mina migränanfall har minskat drastiskt sen jag började jogga, el så är det inbillning.
    Hmmm luddigt inlägg ser jag, jag vill nog mest bara ha pepp, jag är helt lyrisk över att jag kan o orkar träna så här om man jämför med var jag har varit. Är lite rädd att jag  går ut för hårt så jag får ett rejält bakslag. Men än så länge har jag botat bakslagen med sömn. Så dom flesta gånger jag varit ute o joggat har jag sovit i 4-6 timmar på dagen för att orka.

• Busymommy
    Göteborgstjej skrev 2011-05-08 21:15:08 följande:
    Usch... Åkte iväg och skulle springa låååångt idag. Gick inte så bra kan man väl säga. Känns skit faktiskt.
    1 24 grader varmt
    2 J-a skit vätskebälte som bråkade med mig från steg 1, ena flaskan ramlade loss typ 10ggr första 500metrarna. Till sist gick flaskan sönder vilket gjorde att jag sprang med flaskan i ena handen och höll för hålet. Inte så bra för löpsteget direkt. Dessutom fick jag inte bältet att sitta bra, det halkade upp runt midjan typ 1000 ggr, så obekvämt! Riktigt nära var det att jag hivade bältet 100m meter ut i skogen, jag vill aldrig se skiten mer!
    3 Valde att springa en milslinga jag aldrig sprungit förut, jag hade bara hört att den är kuperad. Och ja, det var den ju.... JÄTTE... Inte en plan meter på hela slingan och min puls blev för hög redan efter 1km ungefär.
    4 Hade förlite vatten med mig.
    5 Löparmage är inte kul
    6 Av de planerade 19 km blev det bara 17
    7 Garmin-klockan bråkade med mig
    8 Sprang bitvis så långsamt att jag trodde det var fel på gps:en
    Positiva saker:
    1 orkade öka sista 2,5 km och faktiskt springa i "varvetfart"
    2 Ingen, absolut INGEN värk i vaderna...
    3 Wienerbrödet jag fick när jag sprungit klart var gott

Behöver lite pepp tack, känns det så här på varvet kommer jag väl inte under 3h.. Skit...Ska det vara sådan skillnad att springa när det är kuperat förresten? Hur är det för elitlöpare, hur stor skillnad blir det på en mil för dem om de springer en ganska flack mil jämfört med en superduperkuperad?
    Jag tycker du var fatastiskt duktig! Du sprang ju nästan lika långt som du skulle och det lät som det var mycket jobbigare eftersom det var massa backar. Smilade lite när jag läste om vattnet, jag hade nog kastat den åt fanders, men du höll ut!
  • Busymommy
    Frostizz skrev 2011-05-08 22:45:35 följande:
    Hej
    Får man vara med här?
    Lång historia kort...
    Kvaddade bilen 29maj 2010. Har varit sjukskriven sen dess. Under året som gått har jag bara kunnat ta promenader, badat med mina barn en gång i veckan. Simmat 15 minuter själv då.
    Har ont i nacken o nedre delen av ryggen sen olyckan.
    Har gått 4 veckor på rygginstitutet, fick då ett träningsprogram för min nacken o rygg. Gick där i mars nu i år.
    Har börjat jobbträna 2 timmar om dagen till att börja med. Träningen är viktigast just nu. Att få ihop den med jobb o barn o allt vad livet innebär.
    På nått sätt så gjorde dom där 4 veckorna susen för mig. Jag har fortfarande jädrigt ont i nacken.  Men jag vågar ta ut mig mer när jag tränar nu.
    22april så var jag ute o gick i 1½timme, då joggade jag 4 + 10 minuter mitt i allt bara för o se om jag klarade nått o  se hur ont jag fick efteråt. Fick ont såklart, men det var hanterbart.
    24 april så joggade jag 2 km utan problem, men orkade då bara ta mig till spåret. Dit är det 20 minuters tuff promenad. O så  hem då, tog väl 25  minuter el nått. Jag var inte mer död än jag brukar dagen efter.
    Så där har jag fortsatt.
    Igår klarade jag 4km rakt av plus en km till en kompis för att fylla på vattenflaskan o tuff promenad hem. Jag är super glad över att jag kan springa uan att jag kräks av att nacken gör ont.
    Kruxet är att jag har barnen varannan vecka, o den veckan blir det inte mycket träning. Jag har visserligen barnen på dagis hela dagen så tid finns till att ge sig ut i spåret. Men jag vet inte om jag har ork till barnen sen.  Jag har visserligen en orbitrek som står här hemma. Räcker det att köra med den?
    Mina migränanfall har minskat drastiskt sen jag började jogga, el så är det inbillning.
    Hmmm luddigt inlägg ser jag, jag vill nog mest bara ha pepp, jag är helt lyrisk över att jag kan o orkar träna så här om man jämför med var jag har varit. Är lite rädd att jag  går ut för hårt så jag får ett rejält bakslag. Men än så länge har jag botat bakslagen med sömn. Så dom flesta gånger jag varit ute o joggat har jag sovit i 4-6 timmar på dagen för att orka.
    Hej, så skönt för dej att kunna springa utan att må sämre än normalt. Det måste kännas underbart.
    Joggingen kanske ger ännu mer, men ta det lugnt så du inte tränar för fort.
    Jag är nybörjar löpare, jag har oxå 2 barn varannan vecka. Men min lille 5 månaders hela tiden. Vi har köpt en jogging vagn. Men han måste bli lite äldre först för att han ska kunna åka med där.
  • bellaaan

Hejsan=)
    Får man hoppa in här? Jag bor i Göteborg, med min familj. Jag springer mest korta distanser så som 5-7km, 5km på 18min. Jag har sprungit i ett år=).
    Hur springer ni andra?

• Busymommy
    bellaaan skrev 2011-05-09 07:56:48 följande:
    Hejsan=)
    Får man hoppa in här? Jag bor i Göteborg, med min familj. Jag springer mest korta distanser så som 5-7km, 5km på 18min. Jag har sprungit i ett år=).
    Hur springer ni andra?
    jag är så ny på löpning. 6 ggr  på 2 veckor nu.
    Vet ej hur lång runda jag har men ca 4 km, och jag springer den på 25 minuter, du är ju grym!
  • Annkris

Välkomna Ni nya i tråden!

Frostizz: bra jobbat att komma igång med träningen efter olyckan.

bellaaan: Det är ju otroligt att efter bara ett år kunna springa 5 km på 18 min. Kör lite intervaller så är du snart bäst i Sverige   Har för mig att det svenska rekordet ligger på strax över 15 min på 5000 m.

• Kaya
    Göteborgstjej skrev 2011-05-08 21:15:08 följande:
    Usch... Åkte iväg och skulle springa låååångt idag. Gick inte så bra kan man väl säga. Känns skit faktiskt.
    1 24 grader varmt
    2 J-a skit vätskebälte som bråkade med mig från steg 1, ena flaskan ramlade loss typ 10ggr första 500metrarna. Till sist gick flaskan sönder vilket gjorde att jag sprang med flaskan i ena handen och höll för hålet. Inte så bra för löpsteget direkt. Dessutom fick jag inte bältet att sitta bra, det halkade upp runt midjan typ 1000 ggr, så obekvämt! Riktigt nära var det att jag hivade bältet 100m meter ut i skogen, jag vill aldrig se skiten mer!
    3 Valde att springa en milslinga jag aldrig sprungit förut, jag hade bara hört att den är kuperad. Och ja, det var den ju.... JÄTTE... Inte en plan meter på hela slingan och min puls blev för hög redan efter 1km ungefär.
    4 Hade förlite vatten med mig.
    5 Löparmage är inte kul
    6 Av de planerade 19 km blev det bara 17
    7 Garmin-klockan bråkade med mig
    8 Sprang bitvis så långsamt att jag trodde det var fel på gps:en
    Positiva saker:
    1 orkade öka sista 2,5 km och faktiskt springa i "varvetfart"
    2 Ingen, absolut INGEN värk i vaderna...
    3 Wienerbrödet jag fick när jag sprungit klart var gott

Behöver lite pepp tack, känns det så här på varvet kommer jag väl inte under 3h.. Skit...Ska det vara sådan skillnad att springa när det är kuperat förresten? Hur är det för elitlöpare, hur stor skillnad blir det på en mil för dem om de springer en ganska flack mil jämfört med en superduperkuperad?
    Himmel... jag känner igen känslan när ALLT bara krånglar även om jag aldrig springer sådär långt utan max har kutat typ 12-14 km (och då är det verkligen lunka-i-snigelfart). Låter inte kul. Själv undviker jag att springa med någon form av "utrustning" - har inte ens en löparklocka - avskyr känslan av att något mer/annat än min egen ork krånglar!!!

När det gäller backar och kuperad terräng så vet jag inget om hur det är för eliten, däremot vet jag att MIN kondis är så minimal så minsta lilla backe sabbar pulsen och flåset för flera hundra meter framåt, blir andfådd och får mjölksyra och jag vet inte vad. Om det är helt flackt kan man ju liksom lunka på och lura kroppen att det inte är så jobbigt...

Gött att slippa värk i vaderna och du ver verkligen värd wienerbrödet efteråt. Nästa gång går det bättre!!!

K
  • Kaya
    bellaaan skrev 2011-05-09 07:56:48 följande:
    Hejsan=)
    Hur springer ni andra?
    Korta distanser också, på typ dubbla tiden jämfört med dig!

(i alla fall nu när jag är extremt otränad) Nej men 4-10 km ligger mina rundor på.

Jag har sprungit från och till hela mitt vuxna liv och gillar det verkligen fast jag på äldre dar har börjat fatta att jag ÄR en sköldpadda och aldrig kommer att BLI en hare!

K
  • Kaya

Tack för alla snälla ord!!!

Min runda i fredags var ju hemsk, kroppen kändes som ett vrak och det var som sagt bara viljan som tog mig runt 7 km.

Sen på lördagen skulle jag ta en kortare runda ute vid torpet hade jag tänkt men det blev inte så utan istället en långpromenad med min man, min pappa och min dotter på cykel (= väldigt mysigt men när vi kom hem var det för sent för att springa, då var det redan dags för kvällsmat och bad i badtunnan! ).

Och det var nog väldigt bra med en extra dag av "aktiv vila" emellan för igår när jag skulle springa kändes kroppen mycket piggare och mer utvilad! Tiden var fortfarande flera minuter längre än jag brukar springa på just den rundan (ca 8 km, 54 min), men känslan i kroppen var sååååå mycket bättre och jag upplevde till och med att jag kom litegrann in i "andra andningen" (den där känslan som jag måste träna så hårt och ihärdigt för att hitta) och kunde springa på lite mer kraftfullt sista 2-3 km.

Ikväll ev. en kort runda ute vid torpet igen, sedan blir det annan träning fram till fredag och då, OM KROPPEN VILL, är det återigen milen som står på agendan...

K

• Busymommy
    Kaya skrev 2011-05-09 09:14:56 följande:
    Korta distanser också, på typ dubbla tiden jämfört med dig!

(i alla fall nu när jag är extremt otränad) Nej men 4-10 km ligger mina rundor på.

Jag har sprungit från och till hela mitt vuxna liv och gillar det verkligen fast jag på äldre dar har börjat fatta att jag ÄR en sköldpadda och aldrig kommer att BLI en hare!

K
    Så bra skrivet 
Svar på tråden Löpartråden 13