• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kaya
    Annkris skrev 2011-05-10 19:25:33 följande:
    Måste få dela med mig av gårdagens löparupplevelse. Jag och min vän skulle springa tillsammans. Vi har båda blivit mycket snabbare den senaste tiden, och förbättrar våra personbästa med några sekunder varje gång. Kul  förstås, men sätter en liten press som gör att det ibland känns lite motigt att komma ut. Igår var vi båda lite låga och kände oss inte alls taggade. Vi bestämde att vi skulle ta det lugnt och springa i lagom prattempo, vilket vi också gjorde. Så härligt det var! Det jag vill säga med detta inlägg är, glöm klockan iband och spring en runda med en kompis och avhandla lite allmänt skvaller. Bra för både kropp och själ.
    Låter så himla bra! Så blir det roligare en annan gång att pressa tiderna,. om man inte känner att man "måste" varje gång!
  • Kaya
    Vilda Tiger skrev 2011-05-10 20:23:40 följande:
    Kaya
    Du är lärare? Ämnen? Ålder? Det låter som en förträfflig tisdag.

Annkris
    Jag håller helt med dig! Typ alla mina rundor är ju i sånt tempo att jag iaf kan prata i planläge och i nedförsbacke. VÄrre är det uppför. Jag tycker det är underbart att kunna kombinera springning med att träffa min vän!

Jag är däckad av en förkylning. Usch va jag snorar och har ont i halsen. Jag kände ju av det redan igår men körde Vårruset ändå. Nu får jag nog vila några dagar, antar jag... och bara för det har jag jätteträningsabstinens! VILL men vet att det är dumt.
    Universitetslektor i engelska. Ålder på studenterna, 20 till 70 typ....

KRYA PÅ DIG! Under tiden: njut av minnet av ditt fantastiska Vårrus!

K
  • Kaya
    clinan skrev 2011-05-10 20:39:56 följande:
    Tack för välkomnandet!

Bor nere på blåsiga Österlen. Vill man springa i motvind så är det hit man ska vända sig, kvittar hur man lägger upp rundorna, det är motvind på vägen hem i alla fall  

Mannen ringde idag och berättade att han fick jobbet som han sökt. YIPPIE!!!! Dagtid och endast dagtid.  Kanske äntligen kan bli lite rutin på löpardagar!

KAYA:
    Va kul att "se" dig. Allt bra med dig? (Vi var med i Saras Måbratråd samtidigt, om du minns) 
    Klart jag minns dig clinan!!! Kul med gamla bekanta!!! Tur att det finns nya kuliga trådar att hänga i när de gamla stannar av...

Grattis till DIG för att mannen fick jobbet! Jag är själv väl medveten om hur mycket ens partners arbetsliv kan inverka på ens eget när det gäller möjligheter till träning, egentid osv.

K
  • Kaya
    Göteborgstjej skrev 2011-05-11 09:39:54 följande:
    usch.... har så ont i höften..kan kanppt gå... vilar nu...
    Nån här som haft höftproblem och fått dem att försvinna? Har ont på utsidan av höften.
    Jag har en gammal kroniskt ond höft - ont på utsidan, i "gropen" som man kan känna när man masserar, ända till främsta "kanten" av höger höft och bakåt mot svanskotan typ. Mitt bäcken är tydligen lite snedställt. Jag kan hålla det onda i schack med träning men någon enstaka gång händer något under träningen så värken förvärras och liksom "blossar upp", det som hjälper brukar vara att stretcha noga, stå framför ett bord och lägga upp benet med knät vinklat utåt så det stretchar höften. LÄNGE. Och så uppmjukande motion som promenader.

K
  • m o e

Vilka härliga löparberättelser det fanns att läsa idag!

Själv var jag ute på en lagom runda igår, 5,5 km och inte alls särskilt fort. Men jag hade långa tightsen på mig och det var nästan för varmt. Tyvärr låg de andra i tvätten, så det får bli träningsklädstvätt ikväll så de är redo imorn! Just nu är jag glad att jag fått in tre bra löppass varje vecka i några veckor nu och jag kom igång bra efter att jag stukade foten. Nästa vecka är det Vårruset och jag räknar väl inte med succé direkt, men under 30 min vill jag klara i alla fall.

Kattstugan: Grattis till vinsten!

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Göteborgstjej
    Kaya skrev 2011-05-11 10:32:31 följande:
    Jag har en gammal kroniskt ond höft - ont på utsidan, i "gropen" som man kan känna när man masserar, ända till främsta "kanten" av höger höft och bakåt mot svanskotan typ. Mitt bäcken är tydligen lite snedställt. Jag kan hålla det onda i schack med träning men någon enstaka gång händer något under träningen så värken förvärras och liksom "blossar upp", det som hjälper brukar vara att stretcha noga, stå framför ett bord och lägga upp benet med knät vinklat utåt så det stretchar höften. LÄNGE. Och så uppmjukande motion som promenader.

K
    den stretchen ska jag pröva! Vad menar du med länge? 5 min?
  • Frostizz

Jag väntade mig ett baksalg o ett bakslag har jag fått. Rejält..
    Tog i  lite för mycket i  måndags på jobbet. Körde en 3l vetedeg. Rundriva funkade inte så bra.
     Hade bad med trollen på kvällen o då kändes det inte alls bra. Försökte mig på att simma lite medans dom lekte av sig i lilla plaskpolen.
    10 längder blev det sen så sa det pang i nacken. Fick hjälp av badvakten att ta mig in till kanten o upp. Himla tur att dom håller koll på mig när jag är där. Jag får inte hoppa i vattnet utan att säga till.
     Han var väldigt observant måste jag säga, jag hann knappt med själv, det sa pang o jag typ sjönk som en sten kändes det som.
     Han sa att jag såg tung ut i ögonen så då hade han gått fram till kanten för att säga till mig att bryta innan det händer nått. Han hann inte mer än tänka tanken så hände det som inte skulle hända.
    Mina vänner, få inte en nackspärr i vattnet är ni snälla. Det är inte roligt.
    Jag har försökt att jobba mina 2 timmar ändå, men det gör fruktansvärt ont. Har barnen den här veckan så nu är det inte alls roligt. Tur exet är  snäll o hjälper till om det behövs. Han handlade igår så jag inte behöver tänka på det den här veckan. Ikväll kommer han med pizza till trollen. O i morgon ska han tvätta min bil tillsammans med trollen.
    Så jag ska bara ta det lugnt. Försöker att göra mina övningar här hemma. Men det är skitsvårt.
    Jag är irriterad över att det blir så här. Men samtidigt glad över dom veckor som jag haft det någorlunda bra. Försöker att tänka som så att min kondition kanske bättras lite iallafall..

Ta det lugnt i spåren nu.

• Kaya
    Göteborgstjej skrev 2011-05-11 11:42:25 följande:
    den stretchen ska jag pröva! Vad menar du med länge? 5 min?
    Ja, alltså jag brukar stå sådär vid bordet ett bra tag och liksom bara lirka med kroppen, först är det ju hur stelt som helst om man har en ond höft, sen efter ett tag kan man känna att det "släpper" lite och då lirkar man någon centimeter till, tills det stramar sådär lite lagom, inte smärtar men känns rejält, och kanske man kan känna efter en stund att kroppen accepterar även DET läget, och då vet man att höften kommer att kännas mindre stel/ond efteråt. Så ja, säkert inget fel att ge det 5 minuter. Annars brukar man ju säga att en minut är minimum, håller man inte en stretch i minst en minut så kan man lika gärna hoppa över den (för kroppen hinner inte "svara"). (Vilket gör i princip all stretching som utförs i samband med gruppträning - undantaget rena stretchpass och t ex body balance - meningslös.)

K
  • Göteborgstjej
    Kaya skrev 2011-05-11 12:36:08 följande:
    Ja, alltså jag brukar stå sådär vid bordet ett bra tag och liksom bara lirka med kroppen, först är det ju hur stelt som helst om man har en ond höft, sen efter ett tag kan man känna att det "släpper" lite och då lirkar man någon centimeter till, tills det stramar sådär lite lagom, inte smärtar men känns rejält, och kanske man kan känna efter en stund att kroppen accepterar även DET läget, och då vet man att höften kommer att kännas mindre stel/ond efteråt. Så ja, säkert inget fel att ge det 5 minuter. Annars brukar man ju säga att en minut är minimum, håller man inte en stretch i minst en minut så kan man lika gärna hoppa över den (för kroppen hinner inte "svara"). (Vilket gör i princip all stretching som utförs i samband med gruppträning - undantaget rena stretchpass och t ex body balance - meningslös.)

K
    Kaya, man måste väl få till samma stretch om man sitter på en stol, lägger upp foten på låret och trycker knät lite nedåt om du förstår vad jag menar? För då kan jag göra det när jag sitter vid datorn o jobbar!
  • Kaya
    Göteborgstjej skrev 2011-05-11 13:04:21 följande:
    Kaya, man måste väl få till samma stretch om man sitter på en stol, lägger upp foten på låret och trycker knät lite nedåt om du förstår vad jag menar? För då kan jag göra det när jag sitter vid datorn o jobbar!
    Absolut, men jag tycker att det är lätt hänt att man kompenserar då genom att krumma lite med ryggen, sitta lite snett osv. Om jag står vid en bordskant och koncentrerar mig på stretchen i 5 min och liksom inte kan göra nåt annat samtidigt utom kanske lyssna på radion så kanske jag jobbar extra effektivt efteråt!

K
Svar på tråden Löpartråden 13