Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Vilda Tiger: Kroppen och konditionen mår bra av lite vila också. Efter en veckas vila (ofrivillig eller frivillig) kan jag ofta känna att kroppen är lättare och svarar bättre än de veckor jag tränar 3-4 gånger. Jag brukar räkna med en feberfri dag och absolut inte ont i halsen för att gå tillbaka i träning efter sjukdom. Brukar också vara noga med att mjukstarta i både tempo och distans och verkligen LYSSNA på kroppen. Hellre kort och långsamt och kunna öka sakta än att bli "återsjuk".
Busymommy: Jag tror att 25 minuter på sikt är i kortaste laget just när det gäller förbränning. Alla rörelse är bra rörelse så klart, men genom att öka tiden ute och variera intensiteten kan man lätt göra det effektivare. Dessutom förbränner muskler även i vila så genom lätt styrketräning kan man öka sin dagliga förbränning även de dagar man inte tränar.
Bellaan: Jag kör på schema för första gången någonsin. Följer ett program inför Sthlm halvmara på marathon.se. Det är väldigt kul för det blir lite överraskande och bra variation. Sen lägger jag på lite extra styrketräning på det för att hålla ryggen så hel som möjligt.
I dag är det gymträning med min PT som är planerat. Enligt programmet ska jag egentligen springa 38 minuter, ska se om jag hinner få in det i kväll eller om jag stuvar om lite resten av veckan.
Vilda Tiger: Kroppen och konditionen mår bra av lite vila också. Efter en veckas vila (ofrivillig eller frivillig) kan jag ofta känna att kroppen är lättare och svarar bättre än de veckor jag tränar 3-4 gånger. Jag brukar räkna med en feberfri dag och absolut inte ont i halsen för att gå tillbaka i träning efter sjukdom. Brukar också vara noga med att mjukstarta i både tempo och distans och verkligen LYSSNA på kroppen. Hellre kort och långsamt och kunna öka sakta än att bli "återsjuk".
Busymommy: Jag tror att 25 minuter på sikt är i kortaste laget just när det gäller förbränning. Alla rörelse är bra rörelse så klart, men genom att öka tiden ute och variera intensiteten kan man lätt göra det effektivare. Dessutom förbränner muskler även i vila så genom lätt styrketräning kan man öka sin dagliga förbränning även de dagar man inte tränar.
Bellaan: Jag kör på schema för första gången någonsin. Följer ett program inför Sthlm halvmara på marathon.se. Det är väldigt kul för det blir lite överraskande och bra variation. Sen lägger jag på lite extra styrketräning på det för att hålla ryggen så hel som möjligt.
I dag är det gymträning med min PT som är planerat. Enligt programmet ska jag egentligen springa 38 minuter, ska se om jag hinner få in det i kväll eller om jag stuvar om lite resten av veckan.
bellaan: Jag har ett fast intervallpass i veckan, utöver det försöker jag springa ca 4 mil, fördelat på ett längre pass och några kortare pass med lite högre tempo. Hur och när det blir avgör tid och familj.. Sen blir det lite spinning och annat emellanåt.
I måndags höll jag ett rätt så jobbigt cykelpass, körde med anläggningens Activio-system för första gången och blev samtidigt utvärderad. Jag hoppade in i stället för en annan tjej och fick göra om mitt baspass till något betydligt jobbigare. Kul utmaning.
I tisdags körde jag 6*1000 m intervaller med klubben. Försökte få mina illsnabba klubbkamrater att gå ut långsamt och sedan öka, men vare sig jag eller de klarade av det
. Första kilometern gick på 3.55, sista på 4.17 för mig. Lite löpskolning innan, sedan styrkeövningar efter. Och upp- och nedjogg, naturligtvis.
Alldeles strax blir det ca 8 km lunchjogg, i skogen. Sen vet jag inte riktigt, far upp till Dalarna och har inte riktigt planerat träningen. Tror det kan bli en del sprunget, när jag har både barnvakt och fri tid..
Kattstugan: Härligt med ett sånt genrep! Jag försöker mentalt tona ner tävlingsdjävulen i mig så att jag tar det lugnt i Gbg. Har fått fin startgrupp, dock, så jag misstänker att det kommer att vara svårt att hålla igen.
Bellaaan
Jag följer inget program men jag brukar, då jag inte är sjuk, ha två vilodagar i veckan. Två ggr går jag till gymet där jag kör både kondition och lite styrka, och resten av dagarna springer jag ute. Det varierar mellan 20 och 40 minuter jag är ute.
Mae
Sant, vila är ju inget skadligt direkt. Men jag är så otålig att förbättra mina tider inför Blodomloppet!
Kanske jag ska vila en dag till... gud va svårt! Jag vill ju inte köra slut på de små krafter jag har nu så jag blir mer sjuk igen.
Busymommy
Ja, halsont har jag inte nu, så kanske jag kör idag. Har inte bestämt mig.
Vilda Tigern: När är Blodomloppet? Jag frågade just min PT hur jag ska tänka inför mitt lopp på onsdag. Hon sa att för att toppa formen bör jag köra ett eller max två korta lugna pass de närmsta dagarna och sen dagarna precis inpå loppet bara promenader och se till att äta bra. Så bästa toppningen behöver inte vara att pressa tider på träning.
Bellaan: Jupp - halvmaran i höst är målet
Nu i början på 20-veckorsprogrammet är det 3 träningar i veckan och så lägger jag på ett eget styrkepass ovanpå det, så jag vilar 3 dagar i veckan. Vet att programmet några veckor kommer innehålla 4 träningar i veckan. Sen ska man komma ihåg att jag inte är någon snabblöpare utan följer ett program för 2 timmar och räknar med att springa på ca 2.10, 2.15. Programmen för bättre tider innehåller fler pass.
Har nu kört ett grymt skönt helkropps styrkepass och har en perfekt mix av lätthet i själen och matthet i musklerna. ÄLSKAR att träna just nu!!
Nu har jag varit tillbaka till sjukgymnasten och fått ett träningsprogram att följa. Det ska bli rehabstyrka tre gånger i veckan, och så fick jag tillåtelse till ett 30 min cykelpass och ett 30 min löppass, med puls under 70% av max, per vecka också. Det blir en utmaning. jag älskar ju inte gymmet direkt så det kommer krävas disciplin att ta sig dit tre gånger i veckan. och minst lika mycket disciplin att inte träningscykla mer. Vädret skriker ju efter att ge sig ut på vägarna med landsvägscykeln. Känns ju lite löjligt också när jag cyklar mer än så varje dag som transportcykling...
Hursomhelst har jag idag varit ute på mitt första löppass på över ett år. Skönt! Fast mina skador gjorde ont. inte mer ont än vad som är ok en sjukgymnasten dock. Och hemskt svårt att hålla ner pulsen. Det blev väldigt långsam löpning och många gånginslag för att klara det :-P Det hela slutade med 4 km i det hisnande tempot 9 min/km :-P Glad att vara igång igen i alla fall.
Bellaaan: Nu har jag ju fått ett program av sjukgymnasten som jag ska försöka håla mig stenhårt till. Tidigare när jag tränade ganska mycket gjorde jag en grovplanering, dels med block under året (grundträning på vintern och mer snabbhetsträning på sommaren), och så planerade jag kortare perioder framåt lite löst, men möblerade om mellan passen beroende på livet runt omkring.
Mae
Tack för tipset om toppningen! Jag gjorde så inför Vårruset; tränade sista passet fredagen och då var det inte så himla hårt, utan jag tog mig runt 5 km på en okej tid, och sedan vilade jag två dagar innan loppet. Blodomloppet är 30 maj, och det är därför jag vill ha några hårda pass NU för att kunna ta det lite lugnare veckan före själva starten. I år sa jag springa 5 km men nästa år ska jag ta milen på Blodomloppet.
Stenfalk
Jomen har man några gå-inslag så blir ju tiden mycket högre per km väldigt lätt.
Gott att du kom ut iaf! Heja dig!