• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

Jag har väldigt kluvna känslor inför löpning just nu. En del av mig känner att jag aldrig mer i mitt liv tänker ta ett enda löpsteg - man skadar sig ju bara. En annan del av mig känner att jag ska bli bättre än nånsin! Starkare, snabbare, uthålligare! Vet bara inte hur jag i så fall ska komma dit? Hatar smärtan!

Har varit på vårdcentralen idag. Läkare som klämde och böjde och bände... När han tryckte till på en punkt starx under knät skrek jag högt! Det gick som en stöt genom hela benet! Muskelfästet till abduktor-muskeln sitter tydligen där... Vila, alternativ träning, käka diklofenak, remiss till ortoped.. Själv har jag både funderingar på att söka upp sjukgymnast och naprapat men vet inte vilket.

Fan, jag vill ju bara springa ju! Och inte alls vila nu när jag är i så bra form! Jag vill springa, springa och bli snabbare och snabbare! Kändes ju så bra, jag skulle ju springa på de där 1.52.11 som jag drömde att jag gjorde.

Isold, vad grym du är!

• Göteborgstjej
    Vilda Tiger skrev 2011-05-23 07:53:56 följande:
    kattstugen
    Du är ju bara för grym!

Göteborgstjejen
    Jag lider med dig... fy, din stackare. En vän till mig har tränat som en tok inför loppet, han ville under 1:30 och det skulle vara det sista han tränade så intensivt till. Han ville verkligen skriva det till sin lista men är så TRÖTT på att varva mil efter mil i spåren och vill istället börja med kortare lopp för skojs skull. Men så vaknade han med halsont och kunde inte starta. Nu är han så bitter. Inte för att jag vet om det hjälper dig att veta att du inte är ensam i din situation. Men du - du har ju visat för oss alla att du verkligen har ensvisheten, att du KAN och jag är säker på att det går fler tåg för dig.

Malin S
    Oj! Nu blev jag lite peppad också! Jag har faktiskt inte tänkt på att man kan göra så - gå uppför backarna och därmed öka uthålligheten. Jag trodde alla som spang varvet kubbade järnet. Men du, nu blev jag lite sugen på att starta nästa år, vlket min vän försöker övertyga mig om att göra. Jag har inte vågat säga ja än, bara.

Idag blir det spring på gymet. Jag är nere i svackan än, väntar bara på att få känna den minsta lilla taggningen inför loppet om en vecka, men den vill inte infinna sig. Än.
    Vilda Tiger - kanske jag visat för andra att jag kan, men jag var ju väldigt sugen att visa för mig själv också...
  • Gunsan75

Så även jag hemma efter en helg i Gbg.
    Sprang på min sämsta halvmaratid någonsin
    Ursäktar det med att jag stannade vid alla vätskekontroller i början. Den första kom ju efter c.a 4km sedan duggade de tätt, men visste ju inte om det helt plötsligt skulle bli lika långt emellan så jag stannade vid lite för många kontroller som gevetvis tog tid från mig. Mot slutet visste jag att jag skulle orka i ,ål så då kunde jag skippa några kontroller.
    Är redan anmäld till nästa års upplaga av Varvet Då vet jag bättre.

Fantastiskt bra arrangerat, tänk att vi var över 50000 där!!

• Themis

Göteborgstjej: Åh, jag tycker synd om dig- vet precis hur det känns. Jag började träna aikido för en massa år sen och tyckte verkligen det var roligt. Men vi var tre som började och först fick den ena, sen den andra och sist jag ont i knäna. Och jag hade aldrig haft ont i knäna i hela mitt liv innan.

När man inte kan sluta "göra fel" för att man inte kommer på vad det är som är felet så kändes det enda rätta som att sluta med aktiviteten, och det var lite sorgligt.

Men du kommer igen, säkert!
    --

Nu tränar jag intervall och det är trååååkigt, för sluttiden blir sämre. 31.30 idag på mina eviga 5k.

Ska köra intervall igen på torsdag och sen se om jag kan höja min jämna fart på söndag. Dagarna emellan går bort på andra aktiviteter tyvärr.

Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • Original

Härligt kämpat ll som sprang Gbg-varvet!!

Göteborgstjej: FY, jag lider med dig. SÅ himla trist när man känt sig så taggad och har tränat så länge och känner att man är i god form :(  Förstår din kluvna känslor inför löpning. Hoppas verkligen att du snart får ordning på höften, att någon kan hjälpa dig att hitta vd som är fel!

Vilda T: Svackorna kommer och går men du kämpar på och det är starkt! Blir också sugen på varvet nästa år när man läser om det här.

Själv har jag vilat en vecka nu och knät känns bra. Har lite, lite ont i vristen men tänkte försöka ge mig ut en kort runda idag. Det regnar här och jag verkligen njuter av att springa i regn. Är trött på att ha ont, funderar på om det förutom min ovana att springa även kan vara fel på skorna. Håller tummarna för att jag ska komma runt min korta runda i alla fall!!

• Kaya

Var hos kiropraktorn idag och fick följande "DOM":

Först vila i några dagar när hon nu har justerat nacke och bröstrygg (KNAK OCH BRAK och KNASTER säger jag bara!!! :-O).

Sedan stärkande rehabträning, typ sjukgymnastik, lättare styrketräning, och promenader. Tills jag får tillbaka min bålstyrka, bålstabilitet, styrka i överkroppen (UTAN alla dessa låsningar som jag har nu) och mer muskler kring knäna...

... och så ta upp löpningen igen I HÖST!!!

I HÖST!!!???????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Whatta f*uck.

K

• Jessa med 3

Trotsade vädrets makter och sprang trots motvind, regn och hagelskur. Ville vända då jag hörde åskan dundra, men var redan en bit hemifrån, så jag fortsatte. Då är det inte schysst att tacken är ont i underbenet så att jag fick stanna och stretcha ett par ggr, känningar av höften en stund - och sen ont-ont-ont i knät... S-k-i-t!
    Det blev 9,3 km på 57 min (första 15 min är i och för sig i uppförsbacke, men blä!) - grr!

• Waimea
    Kaya skrev 2011-05-24 11:50:47 följande:
    Var hos kiropraktorn idag och fick följande "DOM":

Först vila i några dagar när hon nu har justerat nacke och bröstrygg (KNAK OCH BRAK och KNASTER säger jag bara!!! :-O).

Sedan stärkande rehabträning, typ sjukgymnastik, lättare styrketräning, och promenader. Tills jag får tillbaka min bålstyrka, bålstabilitet, styrka i överkroppen (UTAN alla dessa låsningar som jag har nu) och mer muskler kring knäna...

... och så ta upp löpningen igen I HÖST!!!

I HÖST!!!???????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Whatta f*uck.

K
    Äsch, men du, det är värt det. Tro mig. Jag sprang icke ett steg på 3 månader i vintras och nu är kroppen med i matchen, efter all styrka och rehabträning. *krama*
  • Kaya
    Waimea skrev 2011-05-24 21:30:50 följande:
    Äsch, men du, det är värt det. Tro mig. Jag sprang icke ett steg på 3 månader i vintras och nu är kroppen med i matchen, efter all styrka och rehabträning. *krama*
    Tack snälla!

Jag har redan brutit mot träningsförbudet, körde en timme dans och en timme body balance nyss. Tänkte att det måste väl mjuka upp snarare än förstöra något...? Det var ju inte löpning el tung styrketräning i alla fall...? *bortförklaringar*

*stygg*

K
  • bellaaan

Jag har lite ont i halsen (dottern har är riktigt förkyld), så jag kör bara pw och lätt styrka tills jag är bättre=).

Svar på tråden Löpartråden 13