• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    Kaya skrev 2011-05-25 13:43:13 följande:
    Men usch, foten i högläge, vad har du råkat ut för?

tack för dina snälla ord!
    Fotoperation. Jag ynkar också idag.

Tänk vad din kropp har klarat i alla dessa år. Det är ju skitbra. Tänk på det - och inte på den här fartbulan. Men se till att få tag på en riktigt bra sjukgymnast. Var bor du? Finns det bra kliniker/team där du bor?
  • Gaby 01

Kaya: Tillåt dig själv en tidsbestämd "ynkatid" och få ur dig allt du är besviken över. Typ tills i övermorgon, sen får det vara nog. Sedan är det bara att sätta igång att träna, dock träna rätt! Gilla läget helt enkelt! Det går alltid att göra något bättre av de flesta situationer.

StilaM: AJ!!! Hoppas smärtan lägger sig fortast möjligast!

• beli
    m o e skrev 2011-05-25 12:24:24 följande:

Nu återstår det att fundera över hur jag ska göra med astman. Det kanske är läge att kolla upp den igen och inte bara inhalera på med de mediciner jag har haft stående i flera år? Jag inser vilket hinder det är för mig, att det stoppar mig från att bli snabbare. Men måste jag acceptera det eller kan det bli bättre? Det är så frustrerande när kroppen liksom inte orkar, fast det inte är kondisen det är fel på. Men det är klart, kan man inte syresätta sig så går det ju inte att pressa mer än jag gör nu heller.

Vad tar du för mediciner? Jag har också astma, och tar Symbicort varje morgon. Jag var lite dum mot mig själv i många år och tog bara Ventolin när jag fick andnöd, vilket särskilt vintertid var varenda dag. Nu tar jag Ventolin bara före ett löppass (annars får jag svårt att andas under passet). Men jag funderar på att köra lite framförhållning och ta Symbicort kvällen innan jag vet att jag ska springa, få se om det räcker.

Jag har också periodvis känt mig lite frustrerad över min astma när jag springer, för under vissa löprundor börjar det rossla i halsen trots att jag tagit Ventolin, och jag känner att det är astman som stoppar mig, inte konditionen. Å andra sidan har jag förbättrat min kondition avsevärt sen jag började springa, och det förbättrar ju även lungkapaciteten, så det kanske sakta blir bättre?
  • Kaya
    StilaM skrev 2011-05-25 13:51:39 följande:
    Fotoperation. Jag ynkar också idag.

Tänk vad din kropp har klarat i alla dessa år. Det är ju skitbra. Tänk på det - och inte på den här fartbulan. Men se till att få tag på en riktigt bra sjukgymnast. Var bor du? Finns det bra kliniker/team där du bor?
    Ja, jag har tid för sjukgymnastik om ca 10 dagar (bor i Norrköping), sen har jag ju den här kiropraktorn som jag går till när det är KRIS (hon träffar mig bara nån gång om året när jag typ har nackspärr så jag knappt kan röra mig...) och så har jag 10-kort hos en bra massage/akupunktur dit jag går ett par tre gånger i månaden, så nog FÖRSÖKER jag ta hand om mig....

... men jag har ju det här stressiga jobbet som gör att jag sitter "ihopkurad" med laptopen och jobbar och jobbar timme efter timme, ibland på tåg/buss när jag reser i jobbet och det är ju INTE skönt för nacken/ryggen...

... och JUST NU så har jag ju det här extra problemet att jag under vintern har tränat dåligt och MÅTT dåligt i största allmänhet så jag inte har min grundkondition eller grundstyrka kvar, den som jag på nåt vis tar för given tills jag inser att den är BORTA!

TACK FÖR SNÄLLA ORD.

K
  • Kaya
    Gaby 01 skrev 2011-05-25 14:03:54 följande:
    Kaya: Tillåt dig själv en tidsbestämd "ynkatid" och få ur dig allt du är besviken över. Typ tills i övermorgon, sen får det vara nog. Sedan är det bara att sätta igång att träna, dock träna rätt! Gilla läget helt enkelt! Det går alltid att göra något bättre av de flesta situationer.

StilaM: AJ!!! Hoppas smärtan lägger sig fortast möjligast!
    TACK SNÄLLA! Det är ungefär vad jag hade tänkt också, om jag bara överlever min jobbresa imorgon (TUNGT) så ska jag ta helgen + måndag till TIME OUT, vi ska vara på torpet och få besök av min familj och bara äta gott och njuta. Jag ska försöka promenera och sova och bada i badtunnan och bara liksom "läka"... sen nästa vecka ska jag försöka tänka ut hur jag bäst ska stärka och bygga upp kroppen igen.

K
  • Kaya

PS. Astma - fy vad jobbigt - fast det kanske inte låter så på mig just nu så inser jag självklart att det inte är MIG det är mest synd om i HEEEEEEEEEEEEEEEELA världen.... (bara nästan )

K

• Göteborgstjej

Så! Har bokat tid hos en naprapat som verkar jätteduktig. Hoppas, hoppas han kan hjälpa mig!

• Gaby 01

Göteborgstjej: Håller tummarna att han ska fixa dig!

Kaya: Om du sitter mycket så testa att ta bort stolen och sitt på en pilatesboll istället. Då rätar du på dig och får rätta "Tupler-hållningen" . Jag sitter väldigt mycket framför datorn och fick de klassiska smärtorna. Men efter att jag beställde en Pilatesboll så har hållningen framför datorn blivit rätt och smärtorna borta och nu fixar jag inte att jobba med en "riktig" stol.

Vilket långtur det blev idag! Jag är helt barnledig ikväll, vädret är riktigt trevligt här och allt kändes rätt så jag ställde in psyket på 2 mil. Och 2 mil blev det! Kan inte påstå att det var lätt men nu är det gjort!

• Jessa med 3

Hmm... Min man är ju ortoped och nu kommer jag inte undan längre... Klagade över obehag på utsidan av höger underbenet och ville att han skulle massera lite. Då har du säkert ont här, sade han och hittade en öm punkt vid knät. Aj! Och här - en punkt vid höften. Skaffa inlägg blev "domen"...

• Kattstugan

Jessa: jättebra med alternativträning när man har lite ont här och var. Var det du som hade sjöutsikt från crosstrainern eller blandar jag ihop dig med någon annan? Nice isåfall

Gaby: vilken härlig kvällstur! Bra gjort

Här blev det första löpningen sen Göteborgsvarvet idag - en kort jogg på Skåneleden här hemma i min skog. Friska vindar och regnstänk och alldeles finfint.

Svar på tråden Löpartråden 13