• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Jessa med 3

Det är jag som har sjöutsikt från crosstrainern! Himla tur att vi har för lågt i tak i källaren!

• Kaya
    Gaby 01 skrev 2011-05-25 20:36:01 följande:
    Göteborgstjej: Håller tummarna att han ska fixa dig!

Kaya: Om du sitter mycket så testa att ta bort stolen och sitt på en pilatesboll istället. Då rätar du på dig och får rätta "Tupler-hållningen" . Jag sitter väldigt mycket framför datorn och fick de klassiska smärtorna. Men efter att jag beställde en Pilatesboll så har hållningen framför datorn blivit rätt och smärtorna borta och nu fixar jag inte att jobba med en "riktig" stol.

Vilket långtur det blev idag! Jag är helt barnledig ikväll, vädret är riktigt trevligt här och allt kändes rätt så jag ställde in psyket på 2 mil. Och 2 mil blev det! Kan inte påstå att det var lätt men nu är det gjort!
    Tack för tipset!

Och vilken härlig långtur! Jag längtar till nästa gång jag är barnledig, pigg, smärtfri och får ta MILEN (alltså EN mil!)

K
  • Waimea

Mycket skador och problem i tråden nu.. Jag hoppas det reder ut sig för er.

Kaya, ärligt talat, du har säkert inga problem att hitta tillbaks till kondition och styrka på nolltid när du väl kommer igång, men du kanske måste jobba mentalt med att acceptera lagom mycket träning? Återhämtning är en del av en träningscykel, glöm inte det. Försök göra nåt du aldrig gjort (finns det?), tycker du att vanliga promenader är för fisiga, lägg till ett par urtöntiga gåstavar och jag lovar att du får upp pulsen. Det var min räddning i vintras när jag inte fick springa, och det ger skön träning i överkroppen också! Hitta tillbaks till yogan, kanske?

Jag var ut och 'leade till' kroppen inför helgen igår. Det blev åtta kilometer hemikring. Fanns lite stela och trötta muskler här och var, men det var skönt att komma ut. Var hos sjukgymnasten igår, fick order om att fortsätta träna bålen och köra mycket planka, så jag körde ett par minuter innan jag stretchade. Fräschare än så här blir jag inte inför Sthlm, nu hoppas jag att det blir ett fint lopp! Jag har i varje fall inte ont någonstans, mina gamla skador verkar jag lyckas hålla i schack med bålträning, så det måste jag hålla i!

• m o e
    beli skrev 2011-05-25 15:40:29 följande:
    Vad tar du för mediciner? Jag har också astma, och tar Symbicort varje morgon. Jag var lite dum mot mig själv i många år och tog bara Ventolin när jag fick andnöd, vilket särskilt vintertid var varenda dag. Nu tar jag Ventolin bara före ett löppass (annars får jag svårt att andas under passet). Men jag funderar på att köra lite framförhållning och ta Symbicort kvällen innan jag vet att jag ska springa, få se om det räcker.

Jag har också periodvis känt mig lite frustrerad över min astma när jag springer, för under vissa löprundor börjar det rossla i halsen trots att jag tagit Ventolin, och jag känner att det är astman som stoppar mig, inte konditionen. Å andra sidan har jag förbättrat min kondition avsevärt sen jag började springa, och det förbättrar ju även lungkapaciteten, så det kanske sakta blir bättre?
    Symbicort har jag aldrig provat, men däremot Pulmicort och Asmanex. Den senare är den absolut bästa förebyggande medicin jag har provat, men tyvärr är den borttagen ur högkostnadsskyddet så man måste betala fullt pris för den. Det är helt galet, för den är så efterfrågad! Men den är hemskt dyr. Jag funderar på att betala för den ändå, för jag har den på recept (bad att få båda sist), men jag vill prata med läkaren igen först. Det kanske finns mer att göra.

Jag har också slarvat tidigare med Ventolinet, men nu tar jag det nog för sällan istället. Jag glömmer liksom bort min astma och får ibland astmaanfall efter träningen, istället för att boosta med medicin före. Jag har Ventoline och Bricanyl som snabbverkande. Sen trodde jag också att astman borde förbättras av träningen, men för mig verkar det som att den har blivit sämre ju mer jag har kunnat öka min träning och kapacitet. Så det är nog läge för en liten astmakoll hos läkaren.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Vilda Tiger

Astaman är jag otroligt glad att jag slipper. Ni som har det och kämpar så är bra duktiga!

kaya
    Jag förstår din bitterhet, det gör jag verkligen. Jag har haft perioder då jag grinat för att jag inte har kunnat ens gå på toa då jag varit gravid. Kanske går det iaf att jämföra lite? Jag fick ju se min kropp gå upp 35 kg båda graviditerna delvis pga att jag inte kunde röra mig. Men nu är jag tillbaka på startvikten (även om jag har 7 kvar till min drömvikt) och liksom jag kämpade mig tillbaka kommer du också att göra det efter några månaders vila. Bara det att vi snackar om din kondis istället. Det vore ju dumt om du förstörde din kropp nu, så ta det lugnt och följ experternas råd. Kram.

Jag segade mig runt 3 km och det gick iaf lite bättre andra halvan än första. Om jag kan hålla det här tempot har jag en 5km-tid på 30.5 minuter och jag VILL UNDER 30 på måndag! Ni får hålla tummarna. Nån mer än jag som ska springa Blodomloppet då?

• Gunsan75

Sitter ombytt här nu och väntar på att maken ska komma från jobbet. Tänkte skrämma igång benen för en löptur på några km.
    Har redan cyklat 50km idag så det blir inte mer än en 7km runda.
    Måste få in mer löpträning om jag ska fixa maran och Lidingöloppet 30km. Svårt att hinna med bara nu när man måste lägga så mkt tid på cyklingen inför Vättern runt.

• StilaM
    Gunsan75 skrev 2011-05-26 16:02:25 följande:
    Sitter ombytt här nu och väntar på att maken ska komma från jobbet. Tänkte skrämma igång benen för en löptur på några km.
    Måste få in mer löpträning om jag ska fixa maran och Lidingöloppet 30km. Svårt att hinna med bara nu när man måste lägga så mkt tid på cyklingen inför Vättern runt.

Jisses, vad härligt det låter! Jag ville det vore jag om ett år.

Idag kan jag halta fram. Det ser inte snyggt ut, och det går inte fort, men det går. Var till VC och bytte ut de blodiga förbanden och de tycker att det läker fint. Fick en återbudstid hos sjukgymnasten imorgon. Jag är på G!

• Kaya
    Waimea skrev 2011-05-26 09:22:40 följande:
    Mycket skador och problem i tråden nu.. Jag hoppas det reder ut sig för er.

Kaya, ärligt talat, du har säkert inga problem att hitta tillbaks till kondition och styrka på nolltid när du väl kommer igång, men du kanske måste jobba mentalt med att acceptera lagom mycket träning? Återhämtning är en del av en träningscykel, glöm inte det. Försök göra nåt du aldrig gjort (finns det?), tycker du att vanliga promenader är för fisiga, lägg till ett par urtöntiga gåstavar och jag lovar att du får upp pulsen. Det var min räddning i vintras när jag inte fick springa, och det ger skön träning i överkroppen också! Hitta tillbaks till yogan, kanske?

Jag var ut och 'leade till' kroppen inför helgen igår. Det blev åtta kilometer hemikring. Fanns lite stela och trötta muskler här och var, men det var skönt att komma ut. Var hos sjukgymnasten igår, fick order om att fortsätta träna bålen och köra mycket planka, så jag körde ett par minuter innan jag stretchade. Fräschare än så här blir jag inte inför Sthlm, nu hoppas jag att det blir ett fint lopp! Jag har i varje fall inte ont någonstans, mina gamla skador verkar jag lyckas hålla i schack med bålträning, så det måste jag hålla i!
    Tack snälla du för lagom dos pepp och "förmaningar"

Saken är den att jag inte skulle kämpa emot så mycket om jag kände att det var "dags" för en lugnare period efter en period av  mycket träning eller till och med "överträning" - men att sätta igång med lite rehab, vila och lätt träning efter en hel lång vinter som jag mest har tyckt synd om mig själv i soffan och moffat choklad - det känns liksom inte LOGISKT?!

Men du har rätt, nu gäller det ju att fokusera på den typen av träning som kan stärka upp mig så jag sedan orkar göra det jag VILL. Yoga helt klart, promenader och, tja, MÖJLIGEN stavgång (gissa om min man har föreslagit det och varje gång har han varit nära att få stekpannan i skallen ), DEFINITIVT coreträning och lätt stabiliserande styrketräning.

Vår roddmaskin står ju mest och samlar damm nuförtiden. Jag undrar om rodd kan vara något, om man bara undviker att skada sig när man sätter igång och är ovan borde det både stärka och mjuka upp övre delen av ryggen? Jag körde en kvart häromdagen och även om det är DÖDLIGT trist (man sitter verkligen bara och VÄNTAR på att minuterna ska gå) så kanske man kan köra 10-15 minter några gånger i veckan i a f.

Lycka till på loppet!!!

K
  • Kaya
    Vilda Tiger skrev 2011-05-26 14:57:27 följande:
    Astaman är jag otroligt glad att jag slipper. Ni som har det och kämpar så är bra duktiga!

kaya
    Jag förstår din bitterhet, det gör jag verkligen. Jag har haft perioder då jag grinat för att jag inte har kunnat ens gå på toa då jag varit gravid. Kanske går det iaf att jämföra lite? Jag fick ju se min kropp gå upp 35 kg båda graviditerna delvis pga att jag inte kunde röra mig. Men nu är jag tillbaka på startvikten (även om jag har 7 kvar till min drömvikt) och liksom jag kämpade mig tillbaka kommer du också att göra det efter några månaders vila. Bara det att vi snackar om din kondis istället. Det vore ju dumt om du förstörde din kropp nu, så ta det lugnt och följ experternas råd. Kram.

Jag segade mig runt 3 km och det gick iaf lite bättre andra halvan än första. Om jag kan hålla det här tempot har jag en 5km-tid på 30.5 minuter och jag VILL UNDER 30 på måndack upp g! Ni får hålla tummarna. Nån mer än jag som ska springa Blodomloppet då?
    Tack snälla! Nej usch det går inte att jämföra, att blir helt orörlig och inte kunna gå på toa är MYCKET MYCKET värre än det som jag kämpar med nu (=bagateller som dålig kondis, dålig bålstabilitet, nackont pga fel hållning framför datorn)!!!  Jag var ju OTROLIGT lyckligt lottad med mina graviditeter inser jag, gick upp ganska måttligt och hade inga besvär av nånting direkt och kunde vara aktiv och på benen hela tiden. Plus två lätta (nåja) och till 100% problemfria förlossningar. Vilket jag tyckte var förvånande, med tanke på min gamla höftskada och skadade svanskota!

Du är duktig! Jag tror att du kommer under 30 min på loppet - bara "grupptrycket" brukar göra ett par minuter, och så taggad som du är - det kan bara gå BRA!

K
  • Kaya
    Gunsan75 skrev 2011-05-26 16:02:25 följande:
    Gaah! 50 km cykling, 7 km löpning? Och hur många km simning idag?

*IMPONERAD*

K
Svar på tråden Löpartråden 13