• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Mael

Nu har jag anmält mig till Hässelbyloppet (16/10) då planen är att jag ska persa på milen. Så - nu förtränger jag det till efter halvmaran. Först uthållighet - snabbhet får jag tänka sista månaden

Och när jag äntligen skulle beställa klockan i går var den slut på alla butiker Skulle dock antagligen komma in på Löplappet nästa vecka så jag får väl hålla utkik och vara snabb...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Jessa med 3

Jag skulle behöva ett par 3/4 tights med bra ficka som rymmer en iphone - någon som har något tips?

• Gunsan75
    Jessa med 3 skrev 2011-06-01 09:35:58 följande:
    Jag skulle behöva ett par 3/4 tights med bra ficka som rymmer en iphone - någon som har något tips?
    Nike byxor använder jag och min Iphone ryms i dem
  • Jessa med 3

Gunsan, visst har Nike fickan i bak? Jag tycker att det känns som om byxorna ska hasa ner och min ficka är lite väl trång...

• TomMon

Hej! Vad kul att jag hittade denna tråden! Jag älskar att springa, det blir minst varannan dag under sommarhalvåret. Mitt problem är att jag inte tror tillräckligt mycket på mig själv för att utöka min runda, jag tror inte att jag kommer att orka. Motiveringstips från er som kommit över den tröskeln mottages tacksamt! :) nu springer jag 2.5-4.5 km.

Mvh
    TomMon

• Jessa med 3
    TomMon skrev 2011-06-01 09:44:27 följande:
    Hej! Vad kul att jag hittade denna tråden! Jag älskar att springa, det blir minst varannan dag under sommarhalvåret. Mitt problem är att jag inte tror tillräckligt mycket på mig själv för att utöka min runda, jag tror inte att jag kommer att orka. Motiveringstips från er som kommit över den tröskeln mottages tacksamt! :) nu springer jag 2.5-4.5 km.

Mvh
    TomMon
    Anmäl dig till ett lopp! Tjejmilen är kul - och lagom prestigelöst om man vill! Det finns också träningsprogram att följa om man vill - det gör det lättare att utvecklas tror jag!
  • Gunsan75
    Jessa med 3 skrev 2011-06-01 09:41:40 följande:
    Gunsan, visst har Nike fickan i bak? Jag tycker att det känns som om byxorna ska hasa ner och min ficka är lite väl trång...
    Ja det har fickan i bak. Känns lite obehagligt i början sedan vänjer man sig.
    Men jag kör mest med armficka till min Iphone, det tycker jag är kanon så slipper man ha den i ficka.  Då behöver jag inte tänka på det när jag köper byxor.

Skulle ju ta över en annans nummerlapp igår o springa Blodomloppet Uppsala 5km. Visade sig sedan att det gick bra att göra namnändring o klassändring utan kostnad så jag slog till och sprang 10km i stället i mitt eget namn Kul med lite spontanitet ibland.

Är ju dags att bygga upp uthållighet nu inför stundande mara.

Moe, jättegrattis!
  • Jessa med 3

Gunsan - har du en sån man sätter runt armen till din iphone? Den jag har fick min man ta - den sitter inte hårt nog om min arm... Vore annars smidigt som lösning! Kanske finns olika varianter?

• Mael
    TomMon skrev 2011-06-01 09:44:27 följande:

Mvh
    TomMon
    Välkommen hit!!

Jag har två tips som jag fått från mer erfarna löpare än jag. Det funkade för mig när jag började förra året.
    1. Tänk inte på sträckan i första hand. Bestäm dig för en tid du vill vara ute så kommer du så långt du kommer. Man märker ganska fort att det läggs till ett par hundra meter här och var.
    2. Det är helt ok att gå (raskt) en minut eller två om orken tryter!! Sen kan man på det igen. Om man så bara springer 500 meter till efter gåvilan så har man i alla fall längt passet både med det man går och med det extra man orkar springa.

Och Jessas tips ovan är kanon. Ett lopp (se det inte som tävling i början) som hägrar är guld för motivationen.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Carisma95
    Mael skrev 2011-06-01 08:43:33 följande:

Nu har jag anmält mig till Hässelbyloppet (16/10) då planen är att jag ska persa på milen. Så - nu förtränger jag det till efter halvmaran. Först uthållighet - snabbhet får jag tänka sista månaden

Och när jag äntligen skulle beställa klockan i går var den slut på alla butiker Skulle dock antagligen komma in på Löplappet nästa vecka så jag får väl hålla utkik och vara snabb...

Nu tjuvkikade jag lite på tipsen till TomMon då jag är i samma sits.

Mae (eller nån annan):
    Du skriver även att du tränar uthållighet först och sen snabbhet. Hur lägger man upp träning för att åstadkomma detta? Vart kommer intervallerna in? Senare, för att träna snabbheten? Hur tränar du uthållighet på ett bra sätt i så fall?
    (Jag har kört en hel del intervaller för att jag har läst att det ökar konditionen relativt snabbt. Stämmer det?)
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Löpartråden 13