• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kattstugan

Moe: jag instämmer i grattiskören!

• Gaby 01

Jättebra tips ovan om att förlänga sina sträckor... just det där med att vara ute en tid istället för sträcka ger väldigt mycket. Och vad gör det om man går vissa bitar, man vänjer kroppen vid att vara ute just längre och ett annat tips är BRA MUSIK i öronen.

Jag ska ut på ett jätteroligt pass ikväll...
    1,5 km lugnt
    3,5 km snabbt
    1,5 km lugnt
    3,5 km snabbt
    1,5 km lugnt...

LÄNGTAR UT! Då är det bara jag, asfalten och musiken Har inte kört något träning alls sedan i fredags så är jag helladdad inför träningen.

• Mael
    Carisma95 skrev 2011-06-01 10:12:15 följande:
    Nu tjuvkikade jag lite på tipsen till TomMon då jag är i samma sits.

Mae (eller nån annan):
    Du skriver även att du tränar uthållighet först och sen snabbhet. Hur lägger man upp träning för att åstadkomma detta? Vart kommer intervallerna in? Senare, för att träna snabbheten? Hur tränar du uthållighet på ett bra sätt i så fall?
    (Jag har kört en hel del intervaller för att jag har läst att det ökar konditionen relativt snabbt. Stämmer det?)Som
    Som jag förstått det är Intervaller jättebra för uthålligheten också eftersom det förbättrar syreupptagning etc. så det finns med i mitt program också. Så en gång i veckan har jag "kvalitetspass" med olika typer av intervaller/backträning det kommer nog något löpskolningspass vad det lider. Jag har dock hittills aldrig kört maxintervaller, utan kör lite lugnare ökningar.

Sen är ett långpass i veckan ett måste. Nu håller det på att ökas med ca 5 minuter i veckan verkar det som (följer Anders Szalkais upplägg för halvmaran) för att vänja kroppen (muskler och leder) vid att vara ute längre - behövs det ingår inslag av gång.

Utöver detta kör jag ett lättare distanspass i veckan och ett pass allmänstyrka med hög intensitet (Tabata idag till exempel - S-tan vad jobbigt, men sjukt nyttigt!!) för att ligga högt i puls samtidigt som jag stärker musklerna.

Naturligtvis kommer snabbheten förbättras på köpet även under denna träning, men det är inte den jag fokuserar på. Jag ska ta mig runt halvmaran i första hand - sen tar vi det därifrån
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

Gaby: Det låter jättehärligt. Jag längtar tills jag kan köra snabbt 3,5 km

Själv är jag nytränad. Får ni chansen nån gång att köra Outdoor Tabata i grupp - HAKA PÅ!!
    Det var så grymt kul, men så jobbigt att jag trodde jag skulle dööööö.

1. Kort uppvärmningsjogg
    2. 8 x 20 sek upphopp
    3. Upp och ner för SÖS-trappan (den är LÅÅÅÅNG) 5 ggr
    4. Kort jogg
    5. Utfallsgång 100 m
    6. Kort jogg
    7. 8 x 20 sek armhävningar
    8. 8 x 20 sek Froggy jump (heter det så?!)
    9. Kort jogg
    10. 8 x 20 sek "höga knän" mot bänk (svår att föklara)
    11. 8 x 20 sek dips
    12. Kort jogg
    13. 8 ggr upp och ner för 100 m backe
    14. Kort jogg
    15. 4 x 20 sek vardera benlyft (magträning) resp rygglyft
    (Efter varje 20 sek set var det endast 10 sek vila ...)

Efter detta cyklade jag hem (5,5 km) och körde 15 minuter stretch.
    PUST och stön - jag känner att jag lever - och ännu mer lär det kännas i morgon

• Carisma95
    Mae:
    Det lät jobbigt (och roligt!)
    Vem är det som ordnar ett sådant här pass? Någon träningskedja? (Tror inte vi har det häromkring?) Däremot har jag sett "Military Fitness-pass". Är det något liknande måntro?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Mael

Det är SATS som har det här   - inte alla amläggningar tror jag, men jag har tur så min PT håller i just de passen precis vid mitt jobb. Jag har bara hört om de här Military grejerna och vet inte riktigt vad det innebär, men det är säkert minst lika tufft

• Vilda Tiger

Mae
    Du verkar verkligen ha koll! Heja dig!

Jag tog mig fram 5.45 km på crosstrainern på gymet iaf. Bättre än något. Lite styrka på det med. Jag tar ett löppass på fredag och då ska jag föja ert råd att vara ute i minuter istället för att räkna km. 5 km tar ju 30-34 min för mig att springa så jag tänkte sätta 35 minuter som gräns för fredag. Och så ökar jag fem minuter varje vecka. som Mae skrev. Målet är en mil till hösten.

• Flerbarnstokan

Efter sjukdom (förkylning  med grym hosta), hur länge avstår ni från att träna? Hur mycket/lite tränar ni direkt efter sjukdom???

Hostan har nu försvunnit men är skrovlig i halsen, är nu 2 veckor sedan jag sprang och vill komma igång igen bara osäker på hur så att jag inte blir sämre...

• Jessa med 3

Har jag inte ont i halsen eller feber så tränar jag, men lyssnar på kroppen.

• Gaby 01
    Flerbarnstokan skrev 2011-06-01 16:47:47 följande:
    Efter sjukdom (förkylning  med grym hosta), hur länge avstår ni från att träna? Hur mycket/lite tränar ni direkt efter sjukdom???

Hostan har nu försvunnit men är skrovlig i halsen, är nu 2 veckor sedan jag sprang och vill komma igång igen bara osäker på hur så att jag inte blir sämre...
    Jag är också väldigt noga med att lyssna på kroppen! Börja med att gå en raskare promenad och känn efter. Tyvärr tycker jag att just hostan hänger i länge och så fort jag blir ansträngd så håller jag på att hosta lungorna ur mig bra länge efter en hostig förkylning.

Skrovlig = ont i halsen? Då skulle jag inte alls träna. När det kommer till feber eller ont i halsen så har jag absolut noll tolerans.
Svar på tråden Löpartråden 13