• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • daddy XL
    Themis skrev 2011-07-03 10:48:05 följande:
    5 km 28.55 och dansar upp på personvågen- äntligen lite action!
  • smultronsaft
    Katja77 skrev 2011-07-02 21:56:19 följande:
    Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar med här! Jag springer också men nu känns det som att jag har kört fast. Använder appen Runkeeper för att hålla koll på mina rundor. Springer oftast ca 3,4 km och har då en tid på ca 6,10 min per km eller ca 6 km med en tid på ca 6,40 min per km. Men hur jag än kämpar så går det inte snabbare. Kroppen känns seg och trött och jag blir andfådd. Springer på motionsspår i skogen, relativt backigt från och till om det kan vara av betydelse. Försöker springa 3 ggr i veckar. Utöver det cyklar jag till jobbet, 4 km enkel resa, jobbar natt så det blir inte varje dag. Det känns som att jag är i en svacka helt enkelt. Jag kämpar på och intalar mig att det är de sega rundorna man kämpar sig igenom som ger resultat men jag vet inte om det är så. Är det någon som har några tips på hur man kommer vidare så är jag tacksam!
    Välkommen Tassa!
    Har du testat intervallträning? Att springa kortare sträckor lite snabbare än "behagligt" tempo och sen jogga långsamt eller gå emellan. Jag började köra ett sånt pass i veckan i våras, och sen dess har jag förbättrat mig betydligt på både 5 och 10 km. Glad
  • LaFontaine

Så där halvsugen på att springa när vi inte har varmvatten hemma. Enligt HSB får vi faktiskt tvätta oss i hinkar för det tänker nog inte göra nåt förrän tidigast imorgon förmiddag. Tvätta långt hår i städhink någon?

• isold2003

Hej i tråden! Har legat lite lågt ett tag. Vi försöker ju sälja vårt hus och det tar på krafterna både fysiskt och psykiskt Syns tyvärr i träningsdagboken också. Det har blivit knappt 50 km i veckan senaste veckorna men idag kom jag äntligen ut på ett långpass igen. Fick med mig några klubbkompisar också och det blev lite drygt 50 km sprunget. Välkomna alla nya i tråden! Glada träningsberättelser från er "gamla" i tråden också, kul!!

• Labolinas

Hej!

Säkerligen är det någon av er här som löptränat när ni varit gravida, så jag chansar att någon här kan svara på min fråga

Har tränat mycket i min dag, men på grund av op etc, fått vila under lång tid. Löptränat c:a 2 dar i veckan under lång tid tidigare, kanske 6-7 km per gång. Nu är jag på G igång igen, har hunnit springa i kanske 3 veckor med bl a intervallträning och har precis fått reda på att jag är tidigt gravid Kan jag, trots att jag är hyfsat (läs väldigt)otränad, fortsätta min löpträning, eller ska jag övergå till powerwalks och åtteruppta joggningen när jag inte är gravid längre? Är dessutom ett antal kilon för tung för min kropp just nu, så jag är orolig att kropp och ben/benhinnor kommer ta massor med stryk...Tacksam för bra input!

~Carpe Diem~
  • m o e

AngelinaJo: Det går bra att träna när man är gravid och det finns enbart fördelar, så länge man lyssnar på kroppen. Tänk på att det är lättare att stuka dig när du är gravid, så du är försiktig och se till att ha bra skor. Jag tror att man känner bäst själv vilken nivå man kan träna på. Var inte för hård mot dig själv, utan träna så det känns bra.

Jag är gravid i v 14. Mitt mål är att fortsätta springa så länge det går och känns bra. Det har känts motigt att ta sig ut ibland när jag varit sådär galet trött, men det hjälper faktiskt. Nu har jag blivit bättre på att lyssna på kroppen och sänka kraven. Jag brukar tänka att jag ska vara nöjd om jag kommer ut på 3 km. Ofta när jag väl är ute och springer så känns det bättre och då kan jag ju alltid förlänga rundan.

Jag kan rekommendera boken "Stark, glad, gravid", som handlar om en aktiv graviditet. Där finns mycket matnyttigt och bra styrkeövningar, som är bra och funkar med växande mage.

Isold: Du är galen, men dina galna långa rundor är så härliga att läsa om så sluta inte rapportera! :) Lycka till med husförsäljningen!

• Themis
    LaFontaine skrev 2011-07-03 13:23:27 följande:
    Så där halvsugen på att springa när vi inte har varmvatten hemma. Enligt HSB får vi faktiskt tvätta oss i hinkar för det tänker nog inte göra nåt förrän tidigast imorgon förmiddag. Tvätta långt hår i städhink någon?
    Har du ingen 2-liters-PET hemma? När vi billuffade i Frankrike för tusen år sen duschade vi med PET-flaska, det går bra på 5 liter eller så.
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • StilaM
    Themis skrev 2011-07-03 16:43:58 följande:
    Har du ingen 2-liters-PET hemma? När vi billuffade i Frankrike för tusen år sen duschade vi med PET-flaska, det går bra på 5 liter eller så.
    Tvätta långt hår i hink går bra om du har två. Doppa huvudet i 1an, schampo, skölj i 1an. Balsam, Skölj genom att doppa i 2:an. Avsluta med att hälla 2an över håret.

Jag talar ur erfarenhet. Lycka till.
  • LaFontaine
    StilaM skrev 2011-07-03 16:57:08 följande:
    Tvätta långt hår i hink går bra om du har två. Doppa huvudet i 1an, schampo, skölj i 1an. Balsam, Skölj genom att doppa i 2:an. Avsluta med att hälla 2an över håret.

Jag talar ur erfarenhet. Lycka till.
    Vi har vatten! Jag jagade ordförande och jourmontörer och skällde till höger och vänster för att de inte tänkte åka ut eftersom för få grannar ringt (tacka fan för det när halva huset är bortresta). Det tog två timmar innan montören ringde mig och bad mig känna efter. Och vi hade vatten. 

Synd bara att man alltid måste bråka för att nåt ska hända.

(För övrigt har jag bara en hink
Svar på tråden Löpartråden 13