• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • smultronsaft
    Carisma: Jag har jätteproblem med värmen! Försöker att hålla mig i skogen där jag slipper direkt solsken och att springa på kvällarna, men det hjälper inte så mycket. Men ska inte klaga, förutom när jag springer älskar jag värmen!

Mae: Usch, halsfluss lät ju inge bra. Hoppas på att du blir frisk snabbt nu när du fått piller Glad
  • Carisma95
    Waimea skrev 2011-06-30 11:02:15 följande:

Carisma: Jag sprang en kortis vid halvtio igår kväll. Blev 6 km i lugnt tempo och core+lång stretch efter. Då var det skönt ute.. Idag ska jag springa med en kollega, vi siktar på milen, men det blir tidigare.. och varmare. Gillar inte att springa när det är för varmt, men det kommer att gå i stillsamt tempo så då funkar det väl. Haha, är man så gammal att det är fjortisvarning på att inte komma ihåg Peter Harrysson

Ha ha! Nä, kanske inte riktigt. Men nästan...
    lavos skrev 2011-06-30 11:26:29 följande:
    Inte så länge, en månad kanske. Skall ta och träna lite core. Får dock försöka hitta lite övningar som man inte behöver ett dyrt gym-kort för.
    Det finns massor, där du kan använda din egen kroppsvikt som tyngt! "Plankan" är en favorit hos mig! Går att göra vart som helst! Sen kan du ju variera situps på massa olika sätt (raka/sneda/höftlyft osv...)
    Även rygg-lyft om du bara vill fokusera på ryggen. Men googla på styrka mage och rygg så hittar du säkert massor.

Idag är det vila för min del (hade lite känningen i min ena vrist/fotled) tidigare i veckan, men nu känns det bättre igen. Ska nog göra lite tå-hävningar för att stärka upp det lite.
    Men imorgon ska det bli en runda (är det tänkt) !
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Themis
    lavos skrev 2011-06-30 08:27:49 följande:
    Jag får följande problem när jag springer:
    - Ont i magen
    - Hjärtat hoppar till ibland, känns som man sätter det i halsen. Tappar all anda och blir orolig. Kan fortsätta efter någon halvminut igen.
    - Knäna blir kassa på utsidan. Försöker stretcha, men jag gör nog fel.
    -Får ont i ryggen
    -Får ont mellan revbenen, ibland tryck över bröstet.
    -Svettas sjöar, men det har jag alltid gjort.
    Dra ner tempot bara, vänj in det. Jag har hela livet trott att jag inte kunde springa alls men jag tog ju i så jag dog efter två minuter, det var mitt problem. Försök få kontroll över pulsen så försvinner magontet, det är inget fel med att jogga eller gå en bit. Jag tyckte marathon.se var super, där finns program som "tvingar" en att gå i tre minuter och SEN jogga lite, så man verkligen återställer pulsen.

Sen känner man ganska snabbt att pauserna går att dra ner, men jag gör mycket bättre tider med jämn fart än om jag tar ut mig och måste dra ner pulsen/gå.

Varva mellan intervallträning där du tar ut dig och pausar, och försök på de andra passen hitta ditt jämna tempo där hjärtat och syresättningen är i fas med din ansträngning.
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Themis

5 km tisdag, 5 km idag med mensvärk, örk. Lusiga tider, semestern har förstört mig...

Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Carisma95
    Themis skrev 2011-06-30 19:55:23 följande:
    5 km tisdag, 5 km idag med mensvärk, örk. Lusiga tider, semestern har förstört mig...
    Du får tänka som så att träning hjälper på mensvärk, även om det inte känns så för stunden...
    Themis skrev 2011-06-30 19:54:31 följande:
    Sen känner man ganska snabbt att pauserna går att dra ner, men jag gör mycket bättre tider med jämn fart än om jag tar ut mig och måste dra ner pulsen/gå.

Varva mellan intervallträning där du tar ut dig och pausar, och försök på de andra passen hitta ditt jämna tempo där hjärtat och syresättningen är i fas med din ansträngning.
    Jag håller med (även om jag ibland är dum nog att inte ta mina egna råd). Antingen kör du intervallträningar (högre tempo med vila/gång/jogging emellan) alt. ett LÄGRE tempo på längre sträcka.
  • LaFontaine
    Carisma95 skrev 2011-07-01 09:56:43 följande:
    Du får tänka som så att träning hjälper på mensvärk, även om det inte känns så för stunden...
    Så där säger bara folk som inte haft riktig överjävlig mensvärk...

I förrgår var jag ute på en liten runda. Jag tänkte att det nog borde hunnit bli svalare till femsnåret. Ha. Dubbelha! Jag mötte den berömda väggen rätt snart och tyckte mig skymta döden bortom krönet. Vinter någon?
  • Carisma95
    LaFontaine skrev 2011-07-01 10:01:43 följande:
    Så där säger bara folk som inte haft riktig överjävlig mensvärk...

I förrgår var jag ute på en liten runda. Jag tänkte att det nog borde hunnit bli svalare till femsnåret. Ha. Dubbelha! Jag mötte den berömda väggen rätt snart och tyckte mig skymta döden bortom krönet. Vinter någon?
    Hi hi! Jodå, jag har haft min beskärda del av smärta. Jag skojade bara... Man är inte ALLS sugen på träning när man har ont...

Ja, lite svaligare hade ju inte gjort nåt. Men det skulle bli det nu va?
  • LaFontaine
    Carisma95 skrev 2011-07-01 10:27:32 följande:
    Hi hi! Jodå, jag har haft min beskärda del av smärta. Jag skojade bara... Man är inte ALLS sugen på träning när man har ont...

Ja, lite svaligare hade ju inte gjort nåt. Men det skulle bli det nu va?
    Saken är att jag haft fruktansvärda menssmärtor. Du vet, svimma, kräkas, kravla, vråla, grina och sen droga ner sig med så mycket smärtstillande som kroppen tål. Så är det att vara kvinna i min släkt (mamma och mormor hade precis likadant). Det stabiliserade sig efter att jag fyllt 20 (precis som för resten av släkten) och håller sig nu på en nivå där det räcker med ett par naproxen och ett par, tre, fyra alvedon per dag. När då någon lite hurtigt kommenterade att det minsann bara var att gå ut och gå ville jag mest strypa dem. Gå? När jag svimmade så fort jag ställde mig upp? Således kunde jag inte heller strypa dem, eftersom det gjorde för ont

Till helgen ska det regna och bli svalare ja! Då ska jag intensivträna för nästa vecka befinner jag mig i Visby för att jobba och där lär det inte hinnas med så mycket träning...
  • Carisma95
    LaFontaine skrev 2011-07-01 10:33:05 följande:
    Saken är att jag haft fruktansvärda menssmärtor. Du vet, svimma, kräkas, kravla, vråla, grina och sen droga ner sig med så mycket smärtstillande som kroppen tål. Så är det att vara kvinna i min släkt (mamma och mormor hade precis likadant). Det stabiliserade sig efter att jag fyllt 20 (precis som för resten av släkten) och håller sig nu på en nivå där det räcker med ett par naproxen och ett par, tre, fyra alvedon per dag. När då någon lite hurtigt kommenterade att det minsann bara var att gå ut och gå ville jag mest strypa dem. Gå? När jag svimmade så fort jag ställde mig upp? Således kunde jag inte heller strypa dem, eftersom det gjorde för ont

Till helgen ska det regna och bli svalare ja! Då ska jag intensivträna för nästa vecka befinner jag mig i Visby för att jobba och där lär det inte hinnas med så mycket träning...
    Oj, det låter inte alls trevligt. Hoppas du inte tog illa upp...?

Jag ska ut en runda idag tänkte jag. Det är ju inte sol här i alla fall, men har inte varit ute och känt hur varmt/kallt det är (än).
  • Jessa med 3

Jag blev lite kaxig under fartleken i tisdags och sträckte låret. Har känts ganska ok, men så skulle jag resa mig från magläge igår ute på gräset och det högg till så in i... Vågade inte springa alls igår...

Svar på tråden Löpartråden 13