• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    StilaM:
    Har du känningar i knät tycker jag korta lugna rundor låter bra. Spinning är ett jättebra komplement, som är snällt mot lederna, men som ändå förbättrar konditionen!
    Styrkans vara eller inte vara har diskuterats, men personligen gillar jag att lägga till ett styrkepass i veckan.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95

Igår blev det 4,6 km och nytt personbästa! Förra personbästat (6,29 min/km) var på en 3 km-runda. Gårdagens 6,19-tempo blev på betydligt längre sträcka, så jag är jättenöjd! Vill gärna komma ner under 6-min tempot, men det kommer nog så småningom.

Just nu hade det varit kul att testa vad jag klarar av på 3 km-slingan.... Ha ha!

• StilaM

Är det någon annan här i tråden som haft, och blivit av med, ett envist hopparknä? Tips mottages tacksamt.

Kul att det går så bra, Carisma95.

• Gaby 01
    StilaM skrev 2011-06-28 09:25:14 följande:
    Är det någon annan här i tråden som haft, och blivit av med, ett envist hopparknä? Tips mottages tacksamt.

Jag har nog gått igenom hela skalan av knäproblem utan att någonsin haft en riktig skada i knät. Lösningen för mig har hetat stretchning och rätt så vidrig sådan. Finns verkligen stretchövningar som kan få en att kräkas.

När problemena har hopat sig så har jag varvat löpning med rehabsimning. Simmat mig varm och sedan stretchat, simmat igen, stretchat och hållt på under hela simpasset. Sedan har det blivit stretchning så fort möjlighet getts. Detta har fått mina knän att fungera, men för stunden så har även jag problem med knäna och får ta det lite lugnt med terränglöpningen, mina knän gillar inte nedförsbackar...

Kolla här så det verkligen är ett hopparknä...
    http://www.löparknä.org/Hopparknae.htm
  • LaFontaine
    StilaM skrev 2011-06-28 09:25:14 följande:

Man misstänkte hopparknä en gång i tiden, men jag vet fortfarande inte om det var det eller inte. Jag blev avrådd från att springa och skulle istället cykla men har aldrig haft så ont som av allt cyklande. Det visade sig att jag var rätt instabil i knät och vek det in när jag jag cyklade. Spinning hann jag testa i tio minuter innan knäskålen hoppade ur sitt läge.

Istället blev knät bättre av att jag sprang korta sträckor och körde mycket styrkeövningar, enbart med egen kroppsvikt. Otaliga knäböj mot vägg med boll mellan knäna och långa stunder på ett ben på balansplattan byggde långsamt upp muskultaur och stabilitet som jag tappade av att ha ont och inte våga och kunna belasta ordentligt.

Jag vet alltså fortfarande inte om mina problem började med ett hopparknä men mycket tyder på att så var fallet.
  • Carisma95

Hur går det för er andra i värmen?
    Som Peter Harrysson säger: "Det är oliiiiidligt...!" (För er som inte vet vem Peter Harrysson är: Fjortisvarning..

Själv blev det ett styrkepass på gymmet igår istället. Körde framför allt mage och rygg för att få lite "nytta" av det i löpningen sen. De hade AC på gymmet. Nice!

• lavos

Jag får följande problem när jag springer:
    - Ont i magen
    - Hjärtat hoppar till ibland, känns som man sätter det i halsen. Tappar all anda och blir orolig. Kan fortsätta efter någon halvminut igen.
    - Knäna blir kassa på utsidan. Försöker stretcha, men jag gör nog fel.
    -Får ont i ryggen
    -Får ont mellan revbenen, ibland tryck över bröstet.
    -Svettas sjöar, men det har jag alltid gjort.

• Waimea

Carisma: Jag sprang en kortis vid halvtio igår kväll. Blev 6 km i lugnt tempo och core+lång stretch efter. Då var det skönt ute.. Idag ska jag springa med en kollega, vi siktar på milen, men det blir tidigare.. och varmare. Gillar inte att springa när det är för varmt, men det kommer att gå i stillsamt tempo så då funkar det väl. Haha, är man så gammal att det är fjortisvarning på att inte komma ihåg Peter Harrysson

Lavos: har du sprungit länge eller precis börjat? Ofta far man mer illa i början, speciellt om man kanske springer på lite för fort. Kroppen är inte van vid ansträngningen och belastningen. Det onda i ryggen tyder på att du behöver träna lite corestyrka, alla som springer brukar tjäna på att kombinera med styrketräning. Jag behöver det verkligen, för jag har skitdålig hållning och svag rygg/mage.  Svettningen är dock bara positiv..

• lavos
    Waimea skrev 2011-06-30 11:02:15 följande:

Carisma: Jag sprang en kortis vid halvtio igår kväll. Blev 6 km i lugnt tempo och core+lång stretch efter. Då var det skönt ute.. Idag ska jag springa med en kollega, vi siktar på milen, men det blir tidigare.. och varmare. Gillar inte att springa när det är för varmt, men det kommer att gå i stillsamt tempo så då funkar det väl. Haha, är man så gammal att det är fjortisvarning på att inte komma ihåg Peter Harrysson

Lavos: har du sprungit länge eller precis börjat? Ofta far man mer illa i början, speciellt om man kanske springer på lite för fort. Kroppen är inte van vid ansträngningen och belastningen. Det onda i ryggen tyder på att du behöver träna lite corestyrka, alla som springer brukar tjäna på att kombinera med styrketräning. Jag behöver det verkligen, för jag har skitdålig hållning och svag rygg/mage.  Svettningen är dock bara positiv..

Inte så länge, en månad kanske. Skall ta och träna lite core. Får dock försöka hitta lite övningar som man inte behöver ett dyrt gym-kort för.
  • Mael

Var hos läkaren. Halsfluss så jag fortsätter min ofrivilliga vila ett tag till. Men nu har jag fått piller så jag kan bli frisk i alla fall. Hoppas på försiktig träning på tisdag som start.

Svar på tråden Löpartråden 13