• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea
    Göteborgstjej skrev 2011-07-06 08:04:01 följande:
    Hej!
    Hemma igen efter 12 sköna dagar på Mallorca! Gillar verkligen den ön, så fint!

Började semestern med en av de värsta dagarna i mitt liv- vi fick inte vårt bagage, sex kollin bortslarvade... Dessutom fick vi inte ut vår hyrbil - som vi både bokat och redan betalt via en svensk firma. Sonen, 3år gammal fick hög feber dessutom och han var supergnällig. Ingenstans fanns det att sitta eftersom vi var utanför ankomsthallen liksom... 5,5 timmar på kokhet flygplats med febrigt barn... Det var sådär. Usch vad vi var arga på hyrbilsfirman, och de i "lost-and-found" var inte så smidiga kan man ju säga.. Ialla fall fick jag superont i höften igen efter "flygplatsdramat" så löpning var inte att tänka på.
    Resten av semestern var toppen - häftigast var väl ändå att min 6åriga dotter lärde sig simma. Grottorna i Arta rekommenderas också om man vill se ngt häftigt!

Två dagar innan vi åkte hem blev det i allafall en löprunda på stranden - barfota och i bikini mitt i smällvarma hettan! Kanske 4km blev det, kändes ok, men dagen efter fick jag väldigt ont i både knä och höft. Jag hoppas verkligen att jag får komma till den där ortopeden snart...
    Jag anar att det finns en fighter i dig.. Vad härligt att ni kom iväg och att det löste sig med ert bagage..eller gjorde det?

Ajaj, det låter som om du har rejäla problem med knä och höft, jag hoppas verkligen att du får hjälp snart!
  • Waimea
    Carisma95 skrev 2011-07-06 09:45:46 följande:
    Jo, de första (förutom de dåliga jag har nu) kommer jag köpa på löplabbet i Gbg tänkte jag. Men när man väl vet vad man behöver samt storlek, så borde det ju vara lite enklare att beställa hem från England? Det skiljer ju rätt mycket i pris menar jag.
    Vet man vad man har för skor och kollar upp ordentligt så att det blir rätt storlek, så är det toppen. De har dessutom en massa billiga kläder som man kan shoppa loss på också! Jag tror vi gav typ 2 500 kr för två par skor (ASICS GT-2160 och DS Trainer), två par tränings/mysbrallor åt mannen, ett par tröjor, pannband åt mig och två par kompressionsstrumpor. Ja! Förresten, köp gärna kompressionsstrumpor av märket more mile. Lite småkass passform runt tårna, men grymt bra kompression, typ 70 spänn.

Jag sprang en längre runda på lunchen idag, 13 km och det gick lätt-lätt-lätt. Jättehärlig runda, sprang utmed sjön ett par km från jobbet, sedan snirklade jag lite i ett bostadsområde och kikade på alla semesterglada själar som gottade sig i solskenet. Ååh, det är så här det är när löpning är bra! Mmmm.

Isold: Om du bara hittar rätt sorts intervaller är jag övertygad om att du går att omvända, du också.
  • bluegrass

Hej!
    Får jag ställa en fråga till er experter?

När har ni börjat jogga efter förlossning? Tror ni att det spelar roll hur tränad man var innan?
    Jag födde mitt andra barn för tre mån sen. Joggade lätt tom v 15, men fick sen sluta pga sammandragningar. Har aldrig löpt mkt, utan är lite mer periodare.

Nu är jag iaf supersugen på att komma igång och iform. Har nu tre morgnar i rad varit ute och lättjoggat/lunkat drygt 30 min och det har känts bra och skönt. Bm sa dock att man bör vänta 6 mån efter förlossning med jogging. Har ni gjort det? Hur tänker ni?

• Carisma95
    bluegrass skrev 2011-07-06 15:22:45 följande:
    Hej!

När har ni börjat jogga efter förlossning? Tror ni att det spelar roll hur tränad man var innan?
    Jag födde mitt andra barn för tre mån sen. Joggade lätt tom v 15, men fick sen sluta pga sammandragningar. Har aldrig löpt mkt, utan är lite mer periodare.

Nu är jag iaf supersugen på att komma igång och iform. Har nu tre morgnar i rad varit ute och lättjoggat/lunkat drygt 30 min och det har känts bra och skönt. Bm sa dock att man bör vänta 6 mån efter förlossning med jogging. Har ni gjort det? Hur tänker ni?
    6 mån har jag också läst som en "generell" regel. Sen tror jag det är oerhört individuellt. Anledningen till att de vill att man väntar är att bäcken och ligament ska återgå (efter att ha varit mjuka/överrörliga under graviditeten!)

Men även där tror jag det är individuellt. Jag började försiktigt träna lättare styrka och promenader när sonen var 2 mån. Några veckor efter det blev det spinning (men jag stod inte upp i början, för att inte påverka fogarna!) och för ca 2 månader sen började jag springa. Eller ja, mer gå/jogga kanske...

Jag tror man ska vara FÖRSIKTIG (!) men samtidigt behöver man inte vänta "bara för att"... Känn efter hur det känns med långa promenader och "lunk" som du beskriver det. Testa att jogga kortare sträckor och gör det ett par veckor för att se så du inte känner av bäcken eller så...

Och PS... KNIP!!!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • m o e

Idag har jag mått bättre och varit piggare igen, så nu är jag glad igen. Imorgon blir det en runda! :) Så skönt att det var något övergående och inte något gravidtjafs som skulle hänga med resten av tiden. Vecka 15 nu och det känns som att jag kommer kunna springa ett bra tag till. Ingen mage än, bara lite mer "flubb" än vanligt. ;)

• Carisma95
    Waimea skrev 2011-07-06 15:16:07 följande:
    Vet man vad man har för skor och kollar upp ordentligt så att det blir rätt storlek, så är det toppen. De har dessutom en massa billiga kläder som man kan shoppa loss på också! Jag tror vi gav typ 2 500 kr för två par skor (ASICS GT-2160 och DS Trainer), två par tränings/mysbrallor åt mannen, ett par tröjor, pannband åt mig och två par kompressionsstrumpor. Ja! Förresten, köp gärna kompressionsstrumpor av märket more mile. Lite småkass passform runt tårna, men grymt bra kompression, typ 70 spänn.
    Oj, ja det var bra pris!
    Vad är det för skillnad på GT-2160 och DS trainer? (Har också kikat lite på dessa, men kommer naturligtvis se vad som passar först).
    bluegrass skrev 2011-07-06 23:44:33 följande:
    Carisma- tack så jättemkt för svaret!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Waimea
    Carisma95 skrev 2011-07-07 15:22:24 följande:
    Oj, ja det var bra pris!
    Vad är det för skillnad på GT-2160 och DS trainer? (Har också kikat lite på dessa, men kommer naturligtvis se vad som passar först).
    bluegrass skrev 2011-07-06 23:44:33 följande:
    Carisma- tack så jättemkt för svaret!
    DS Trainer är en lättare sko än GT-2160, den är inte alls lika mycket uppbyggd även om den har ett pronationsstöd. Tidigare räknades den som en lättviktssko, men nu tror jag att den ändå ses som stabil. Jag har den när jag tävlar eller springer intervaller, jag tycker löpkänslan blir bättre MEN iom att den har mindre uppbyggnad ställer den också högre krav på styrka i fötter och vader. Förra året sprang jag i princip bara i dem och skaffade ett par ännu lättare springa fort-skor, men så hade jag skit med hälsenor och vader från oktober till februari, typ.. Jag gillar trainern jättemkt!
  • Gaby 01
    bluegrass skrev 2011-07-06 15:22:45 följande:
    Hej!

A oc h O är att känna efter hur kroppen mår. Det är ju alltid så lätt att ta i för mycket i början oavsett om man fött barn eller ej men det kan straffa sig senare. Det är alltid bra att ha en grund att stå på innan man börjar löpträna och ett tips är att du googlar på Tupler-metoden. Jag lever denna metod och den går ut på att få in "mamma-magen" så man får en fin platt mage igen samtidigt som man blir superstark i mittenpartiet vilket är bra inför all träning. Lätt och smidigt är det så jag kan varmt rekommendera detta, mig har det gett massor. Sedan tror jag oxå på att man i början tester olika sorters träning, att man varvar löpning, gång, simning, cykel just för att slippa få överansträningsskador.

Själv rehabtränar jag för fullt! Lite surt att få så ont i foten, men nu har jag iallafall kommit på vad det beror på. Ledighet och massor av barfota-aktiviteter. Mina fossingar är vana vid skor och superdämpade löpardojjor. Att hamna platt på marken gillade de inte! Men skönt att veta vad det beror på iallafall så nu går jag med joggarskor precis överallt och det börjar ge med sig. Kanske, kanske vågar jag mig på en liten löpartur imorgon!!
  • Mael

Moe: vad skönt att höra att du fått tillbaka lite energi. Så lyxigt att kunna hålla igång och värt så mycket efteråt också. Själv hade jag totalt träningsförbud (efter 3 mf) och det tog lång lång tid att komma tillbaka kroppsligt efter massa hormonbehandlingar och själva graviditeten.

Svar på tråden Löpartråden 13