• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75
    ava adore skrev 2011-07-11 22:19:55 följande:
    Hej! En tråd helt i min smak! Skrattande Hoppas jag får va med här! Är nyss hemkommen efter en lätt runda och ska precis hoppa in i duschen. Nån mer som tänkt sig på Lidingö till hösten? Glad
    Ja, jag ska springa Lidingöloppet
  • StilaM

Oj, vad ni både springer och skriver. Jag har varit på datorlös semester en vecka och har inte hållit mig à jour i tråden.

Jag har börjat få lite självförtroende i löpningen nu. Har sprungit två 5-km-rundor i veckan utan att besväras allt för mycket av fotled eller knä. Kroppen orkar också! Känner mig pigg och oövervinnerlig, men förstår att lagom bör vara ledordet.

Vill gärna ha tips på hur jag kan tänka när jag ökar distansen. Hur mycket? Hur snabbt? Hur ofta?

• smultronsaft

Jag har hamnat i någon konstig svacka. Huvudet vill men inte benen, de känns som stockar redan efter någon kilometer. Hoppas att de skärper till sig snart, jag vill ju springa!

• Mael

Välkomna alla nya!! Härligt waimea även om du inte riktigt nådde målet än. Själv har jag nu åkt på en luftrörskatarr med jobbig hosta så det är vila som gäller igen. Suck!! Skippar alltså mitt efterlängtade stegringspass idag, men hoppas jag kan köra nått lättare pass på torsdag. Håll tummarna!!

• Katja77

Igår sprang jag 3 km på 5.36 per km! Nytt rekord!

• Carisma95
    StilaM skrev 2011-07-11 22:54:57 följande:
    Oj, vad ni både springer och skriver. Jag har varit på datorlös semester en vecka och har inte hållit mig à jour i tråden.

Jag har börjat få lite självförtroende i löpningen nu. Har sprungit två 5-km-rundor i veckan utan att besväras allt för mycket av fotled eller knä. Kroppen orkar också! Känner mig pigg och oövervinnerlig, men förstår att lagom bör vara ledordet.

Vill gärna ha tips på hur jag kan tänka när jag ökar distansen. Hur mycket? Hur snabbt? Hur ofta?
    Vad härligt att det känns bra igen. Jag har hört att man ska öka distans ELLER tempo, inte båda samtidigt. Men 5-10 % per vecka är en rekommendation.
    Katja77 skrev 2011-07-12 20:11:10 följande:
    Stort grattis!

Jag tog det lugnt en vecka pga att jag kände av benhinnorna. Var på löplabbet i måndags och det blev ett par nya Nike Zoom Structure 14. Var ju tvungen att testspringa när jag kom hem. Det blev en kortare, lugnare runda på 3,2 km i 6,40-tempo och skorna kändes riktigt bra (eller så var de gamla adidas-skorna riktigt dåliga?) Hi hi!

Men jag kände av vänster benhinna lite grann.  Varför man nu bara känner av på EN sida? Belastar man olika kanske...?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • smultronsaft
    Katja77 skrev 2011-07-12 20:11:10 följande:
    Bra jobbat! 
    mörlin skrev 2011-07-11 21:06:28 följande:
    hej på er! får jag vara med här? Har bara sprungit några veckor men för första gången i mitt liv har jag sprungit 5,5 km på 35 minuter härom dan.. kanske inte nån supertid men för mig är det ett stort steg och jag är supernöjd med resultatet!=) försöker ta mig i kragen att ut en runda nu men soffan e så skön!=) ge mig pepp
     Såklart du ska vara supernöjd! Det tog mig många många veckor att ens orka 5 km, och då var jag inte i närheten av den tiden heller.  Och hur skön soffan än är så är det inte ens att jämföra med hur skönt det är att komma in efter en löprunda. Det brukar jag iallafall intala mig när jag fastnat i soffan, haha.
  • isold2003

Välkomna alla nya! Kul att så många har hittat hit till tråden! Hoppas det håller i sig i vinter

Waimea, jag kan rekomendera backen från centrum upp till rodelbanan, Bockvägen, den var fin Skicka upp resten av familjen att åka rodel medan du springer, mina pojkar hade superkul där!

Igår sprang jag med klubben, ett riktigt roligt intervallpass där nedjoggen råkade öka successivt i tempo tills vi var uppe i intervalltempo igen.. Det blev 25 km innan jag var hemma igen men bara en bråkdel av det i högt tempo förstås. Idag har jag tassat runt åsen hemmavid. Maken tränade och barnen är hos farmor och farfar så jag had eingen brådska hem, det blev knappa 17 km i lugnt skönt tempo. Vädret här är helt perfekt för löpning nu, jag bara njuter!

• Annkris

Hurra, hurra! En mil blev det ida´. Ingen hejdundrandesbra tid, men helt ok för att vara jag. 58 minuter blankt. Hade sällsis av sambon på cykel och lyckades föra en helt begriplig konversation med honom hela vägen, så det finns nog lite mer kvar att ge. Undrar lite över pulsen dock. Jag har har en maxpuls på runt 200 och vilopuls på 55. Min medelpuls på dagens runda var 152, vilket för mig är helt normalt på den typen av runda. Möjligtvis något lägre än den brukar vara. Vanligtvis brukar pulsen stiga smått under hela rundan för att ligga som högst på slutet. Idag var det tvärt om den rusade upp på 190 direkt och låg kvar där de första 400 m, för att sedan sjunka och ligga stabilt på runt 150. Tilläggas bör, att jag höll samma tempo hela vägen. Kan det vara fel på pulsbandet, eller...?

• Kattstugan

Isold: jag såg minsann en kändis när jag gick in på jogg.se idag Och intervaller - vad är det jag läser

Svar på tråden Löpartråden 13