• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    LaFontaine skrev 2011-07-03 17:49:29 följande:
    Vi har vatten! Jag jagade ordförande och jourmontörer och skällde till höger och vänster för att de inte tänkte åka ut eftersom för få grannar ringt (tacka fan för det när halva huset är bortresta). Det tog två timmar innan montören ringde mig och bad mig känna efter. Och vi hade vatten. 

Synd bara att man alltid måste bråka för att nåt ska hända.

(För övrigt har jag bara en hink
    Bara en hink! Förvånad Då förstår jag att det kändes akut...

Skönt att det löste sig. Då blir det kanske en löptur, då? Jag ska springa ikväll om regnet håller sig borta. Annars får det vara. Har en grym snigelfobi och orkar inte med improviserad KBT idag.
  • Jessa med 3

Här blev det 7 km i förmiddags innan kalasfixandet. Underbart att se 3-åringens glada miner - hon var helnöjd med sitt lilla kalas! (Två dagiskompisar och så bröderna som vet hur det funkar med kalas och styrde upp ett och annat. )

• smultronsaft

15 grader och duggregn, underbart!
    Idag blev det intervaller:
    10 min uppvärmning,
    sen 6 st 400-meters intervaller med 400 meter långsam jogg mellan varje,
    10 min nervarvning.
    Jjobbigt men härligt!

• Labolinas
    m o e skrev 2011-07-03 16:36:45 följande:
    AngelinaJo: Det går bra att träna när man är gravid och det finns enbart fördelar, så länge man lyssnar på kroppen. Tänk på att det är lättare att stuka dig när du är gravid, så du är försiktig och se till att ha bra skor. Jag tror att man känner bäst själv vilken nivå man kan träna på. Var inte för hård mot dig själv, utan träna så det känns bra.

Jag är gravid i v 14. Mitt mål är att fortsätta springa så länge det går och känns bra. Det har känts motigt att ta sig ut ibland när jag varit sådär galet trött, men det hjälper faktiskt. Nu har jag blivit bättre på att lyssna på kroppen och sänka kraven. Jag brukar tänka att jag ska vara nöjd om jag kommer ut på 3 km. Ofta när jag väl är ute och springer så känns det bättre och då kan jag ju alltid förlänga rundan.

Jag kan rekommendera boken "Stark, glad, gravid", som handlar om en aktiv graviditet. Där finns mycket matnyttigt och bra styrkeövningar, som är bra och funkar med växande mage.

Isold: Du är galen, men dina galna långa rundor är så härliga att läsa om så sluta inte rapportera! :) Lycka till med husförsäljningen!
    Tack Ska läsa boken, harf den sedan tidigare graviditet - så jag får friska upp mitt minne Men det är ingen risk för missfall om man löptränar alltför otränad då?
    ~Carpe Diem~
  • LaFontaine
    StilaM skrev 2011-07-03 19:08:01 följande:
    Bara en hink! Förvånad Då förstår jag att det kändes akut...

Skönt att det löste sig. Då blir det kanske en löptur, då? Jag ska springa ikväll om regnet håller sig borta. Annars får det vara. Har en grym snigelfobi och orkar inte med improviserad KBT idag.
    Det var tur att jag väntade för jag tog en femma i underbart klar luft. Dessutom på ny "rekordtid" - 26.07. Någon speedy gonzales har jag väl aldrig varit, men ändå!
  • Gaby 01
    Labolinas skrev 2011-07-03 20:00:26 följande:
    Tack Ska läsa boken, harf den sedan tidigare graviditet - så jag får friska upp mitt minne Men det är ingen risk för missfall om man löptränar alltför otränad då?
    Det ska inte vara någon risk. Men oavsett om man är gravid eller ej så tjänar kroppen på försiktighet i början så det inte blir onödiga skador pga för hård belastning på en otränad kropp.

På tal om för hård belastning... Suck, gick in i den berömda väggen idag! Körde intervallträning i tisdags och har inte kunnat träna sedan dess och idag blev det ett långpass. För det första kändes det helt ovant att snöra på sig skorna som om man inte tränat på flera månader och för det andra så fick jag aldrig något flyt i löpningen och vid 18 km small det till. JISSES vad tungt det blev, men det var ju bara att masa sig hemåt de dryga 4 km som var kvar, hade liksom inget val. Men man ska väl ha sådan här dagar oxå så man riktigt får njuta av de bra dagarna.

Vilket är ert värsta minne från en löptur?
  • smultronsaft
    Gaby 01 skrev 2011-07-03 21:08:24 följande:
    Det ska inte vara någon risk. Men oavsett om man är gravid eller ej så tjänar kroppen på försiktighet i början så det inte blir onödiga skador pga för hård belastning på en otränad kropp.

På tal om för hård belastning... Suck, gick in i den berömda väggen idag! Körde intervallträning i tisdags och har inte kunnat träna sedan dess och idag blev det ett långpass. För det första kändes det helt ovant att snöra på sig skorna som om man inte tränat på flera månader och för det andra så fick jag aldrig något flyt i löpningen och vid 18 km small det till. JISSES vad tungt det blev, men det var ju bara att masa sig hemåt de dryga 4 km som var kvar, hade liksom inget val. Men man ska väl ha sådan här dagar oxå så man riktigt får njuta av de bra dagarna.

Vilket är ert värsta minne från en löptur?
    Hoppas du får några riktigt härliga löpturer nu som kompensation för idag!

Mitt värsta minne är från flera år sen när jag bestämde mig för att börja jogga. Jag tog förstås ut mig för hårt första turen och fick jätteont i ländryggen, som stark mensvärk, och så mådde jag illa så jag trodde jag skulle kräkas. Satte mig på en sten och undrade hur jag skulle ta mig hem, och så bestämde jag mig för att det inte var min grej att springa, jag var helt enkelt inte skapt för det.

Tur jag gav det flera försök!
  • m o e

AngelinaJo: Nej, man kan inte framkalla mf genom träning, om det inte handlar om kampsport eller liknande. Fostret ligger extremt skyddat nere i bäckenet i början, då risken är som störst. Mf beror ju i princip alltid på att det är något fel på fostret och inte på hur man lever.

Träning kan snarare vara bra för att slippa illamående, lindra trötthet och värk i rygg mm. Men man ska vara extra lyhörd och såklart och inte pressa sig för hårt. Stanna eller gå en bit om du inte orkar springa och tänk att träningen i första hand ska bibehålla den styrka/kondition du har, snarare än förbättra dig. Fråga gärna mer och hoppas du rapporterar om hur det går. :)

• Labolinas

Tack för era svar!!! Ska ut på en runda nu på morgonen med barnen i vagnen & så hunden då såklart. Blir en kombinderad runda, 30 min powerwalk och sen resterande 3 km (totalt 6 km) försiktig joggning. Ska nog skippa intervaller tror jag, är nöjd om jag bara kommer ut på lugn jogg som det är just nu

~Carpe Diem~
  • Hanna 77

Jag har en fråga till alla er som fött barn och som nu löptränar. Jag fick mitt andra barn för drygt 6månader sedan och för ca 2 månader sedan började jag löpträna igen efter graviditeten. Nu (sedan 1-2 v) har jag börjat få ont i blygdbenet när jag springer. Ondast gör det i början innan jag blivit varm men det känns hela tiden. Jag har även ont när jag stretchar. Jag kan tex inte sitta i "Kinaställning" med fotsulorna mot varandra för att stretcha ljumskarna. Jag har inte haft något problem med foglossning under någon av mina graviditeter. Vad är detta och vad ska jag göra?

Svar på tråden Löpartråden 13