• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    Themis skrev 2011-07-05 21:10:21 följande:
    Nu runda idag, jag smälter bort i små pölar men det är okej.

Störande var dock att ha en ny bästatuid inom räckhåll, den var sååå nära....och så var jag tvungen att pulsa ner en gång för mycket så det vart samma.... meh...det är bara för varmt på vårt gym!!!
    Det kommer! Som du säger så är ju inte förutsättningarna i 25 grader inte helt gynnsamma.
    hannamiller skrev 2011-07-05 21:24:49 följande:
    Har vart lite borta från träningen just nu.. Har blivit sjuk. Hoppas bara att man blir frisk fort snart. Men har så ont i kroppen.. De var länge sen jag var så här sjuk.. blää..
    Krya på dig! Inte kul att vara sjuk...
    Mael skrev 2011-07-05 23:02:24 följande:
    Äntligen tillbaka i "spåret" -med nya skor och allt 5 lugna(6:11) km blev det och jag gläds åt att vara frisk och åt att ett pass som var på mitt max när utesäsongen började knappt gör mig trött nu. Inser verkligen hur mycket jag utvecklats på några månader. Kompletterade med allmänstyrka och stretch - riktigt skön kväll med andra ord !!
    Vad kul att det gick bra! Jag behöver också nya skor!
    Gaby 01 skrev 2011-07-05 21:58:01 följande:
    En liten frågan, se om ni kan hjälpa mig!

Fick helt plötsligt akut ont i högerfotens undersida. Det sitter mittemot fotvalvet, alltså på undersidan mellan hälen och tårna och man har ju som en lång trampdyna där, och gör verkligen apont när jag belastar foten. Dock har jag absolut ingen smärta alls så fort belastningen tas bort.

Någon som vet vad detta kan vara för spännande? Och ifall man kan göra något mot det förutom vila. Lite svårt att låta bli att gå på foten men har som tur semester.
    Låter skumt. Bara gissning, men det låter nästan som någon överansträngning av något slag, eftersom du bara känner av det när du "pressar" ner foten under löpning. Googla kanske? (Internet är bra till mycket)

Jag var ute på en runda igår. Klibbigt hett, men jag har faktiskt inte så ont av värmen. Det blir nog värre till vintern, då jag inte gillar att springa när det är minusgrader... Men det blir ett senare bekymmer!

Jag hade tänkt springa något längre, men fick korta av passet för jag fick ont i benhinnorna. Har haft småkänningar innan också, men igår gjorde det faktiskt ganska ont, framför allt på vänster ben. Jag M.Å.S.T.E. skaffa nya skor! De jag springer med nu har rätt många år på nacken, så jag tror stötdämpning är kass...

Hur som helst, eftersom det blev ett kortare pass så blev det i alla fall en bra tid (för att vara jag): 6,08 min/km! Inget ont som inte har något gott med sig.

Har någon har köpt skor från startfitness UK förresten? Är ni nöjda?
    Jag tycker det är svårt med storlekarna, men det kanske är lätt när man väl vet vad man har? Eller skiljer det mellan olika märken?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Mael

Carisma: det skiljer mellan märkena tyvärr. När jag var på löplabbet igår satt ett par i strlk 9,5 från adidas precis lika bra som ett par i strlk 10 från mizuno. Har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen att du åtminståne provar ut skorna på löplabbet eller liknande (om du inte redan kollat hur du belastar så klart). Jag insåg att jag sprungit på galna skor som kompenserade för pronation (eller hur man nu säger) trots att jag inte längre behöver. Min styrketräning och ökade löpvana de senaste åren har gjort att jag nu har ett helt neutralt löpsteg och skulle ha helt andra skor.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

Gbgtjej: låter som en härlig resa, om än med jobbig start så trist att du får så ont. Hoppas du kan få mer hjälp fortare än kvickt nu när du är hemma igen.

• Mael

Waimea: hu - jag hade virus på balansnerven för tiotalet år sedan. riktigt otäckt. Vaknade en morgon och hela rummet snurrade (som en dåligt inställd gammal tv) och var tvungen att krypa till badrummet och kräkas. Hade så i några dagar, sen klingade det av sakta men säkert. Tyvärr är de i regel rätt utdragna infektioner och jag var inte helt yrselfri förrän efter 3-4 månader.

• Carisma95
    Mael skrev 2011-07-06 09:40:25 följande:
    Carisma: det skiljer mellan märkena tyvärr. När jag var på löplabbet igår satt ett par i strlk 9,5 från adidas precis lika bra som ett par i strlk 10 från mizuno. Har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen att du åtminståne provar ut skorna på löplabbet eller liknande (om du inte redan kollat hur du belastar så klart). Jag insåg att jag sprungit på galna skor som kompenserade för pronation (eller hur man nu säger) trots att jag inte längre behöver. Min styrketräning och ökade löpvana de senaste åren har gjort att jag nu har ett helt neutralt löpsteg och skulle ha helt andra skor.
    Jo, de första (förutom de dåliga jag har nu) kommer jag köpa på löplabbet i Gbg tänkte jag. Men när man väl vet vad man behöver samt storlek, så borde det ju vara lite enklare att beställa hem från England? Det skiljer ju rätt mycket i pris menar jag.
  • Mael

Carisma: sant. Inom märkena verkar de hålla rätt bra. Mina gamla adidas hade samma strlk som de nya jag fick prova. Hon som hjälpte mig sa att tex Mizuno alltid är små i storlekarna Man kan ju alltid prova i butik och sen beställa på nätet.

• Carisma95
    Kattstugan skrev 2011-07-06 10:33:28 följande:
    Carisma: här finns en storleksguide till alla märken på löparskor: www.sportsshoes.com/sizes/saucony.php
    Jag beställer alltid från startfitness, snabba leveranser och finfina priser
    Fast det är ju bara på Saucony´s skor i den länken?
    Men jo, jag har kikat på storlekarna på startfitness hemsida, men det skiljer en halv UK-storlek på t.ex. Asics och Nike. Men det får man väl som Mae säger testa i butik här hemma och sen köpa på nätet.
  • Kattstugan

Carisma: alla andra märken finns i vänsterspalten!

• Carisma95
    Kattstugan skrev 2011-07-06 11:37:33 följande:
    Carisma: alla andra märken finns i vänsterspalten!
    Aha, missade det.
    Men hur som helst. Bara funderade på om de är "normala" i storleken eller inte. Om man normalt sett har 39 kan man ha det här med...?
    Som jag skrev ovan, det blir nog att prova skorna i affär och sen köpa via nätet.
Svar på tråden Löpartråden 13