Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Reb80, trist med ont i fötterna. Hälsporre gör ont baktill, framför hälen på undersidan. Hoppas att det inte är det utan något snabt övergående.
Bimsan, så kan det vara ibland, livet samrbetar inte med träningsplaneringen tyvärr
Hoppas att du kommer ut på en tur snart.
Kattstugan, håller tummarna för att du är smärtfri idag!
Nu är jag hemma efter mitt lilla träningsläger. Det var inte så avancerat, mest bara åka iväg och springa ett par dagar på andra vägar än hemma. Att den ena killen vars föräldrars stuga vi lånade, var duktig på att laga mat gjorde inte det hela sämre förstås. Efter frukostomelett på färska kantareller och bacon sprang vi genom härlig urskog på små smala, och ibland osynliga, stigar längs med Vättern dryga milen. Pustade ut med vätskekontroll och sprang nära två mil på rusväg hem. Totalt har det blivit drygt 50 km skön löpning under helgen, härligt!
Har säkert skrivits innan i tråden , men jag orkar inte läsa 280 sidor :)
Det är så att jag får ont på utsidan av vänsterknät när jag springer. Någon sa att ma kunde
stretcha genom att sätta upp benet och luta sig framåt som man gör när man stretchar undersidan lår/vad,
men att man vrider höften utåt samtidigt. Det känns som om det tar i knät, men jag vet inte om det är en bra övning. Skall man springa över huvud taget om man har problem med knät, kan det bli sämre?
Göteborgstjej, jo jag fick ont första sommaren när jag började springa (2008). Jag ökade från noll till fyra mil i veckan på fyra månader och det var väl lite tufft så jag fick ont i ena höften. Bytte skor till neutrala (efter skoutprovning på Löplabbet) och tog det lite lugnare ett par veckor. Det fortsatte att göra ont ett par månader men blev mindre och mindre och då vågade jag köra på. När jag bytte teknik och började landa på mellanfoten hösten 2009 blev jag stel i hälsenorna och det gjorde lite ont ett tag men med fortsatt träning gick det också över. Sen dess har jag inte haft ont någonstans och det är jag superglad över förstås! Jag tror att det spelar in att jag visserligen springer långt och mycket men jag springer otroligt sällan explosivt eller ens snabbt (mätt efter min förmåga) och att jag ofta springer på mjukt underlag. Jag antar att jag har tur nog att ha ett skonsamt steg eftersom jag dessutom alltid springer med lättviktsskor.
Nej den onda höften slutade göra ont när jag bytte skor och fortsatte springa. Det var nog en annan sorts höftont än du har för jag var öm på utsidan av höften, muskelfästet där. Att jag bytte teknik berodde på att jag tyckte det lät vettigt med teorin bakom Pose tekniken och jag gick en kurs för Markus Stålbom. Han håller kurser runt om i landet men bor här i Västerås. Sök på namnet så hittar du hans hemsida.
Isold, gick du en såndär "miniclinic i Löpteknik"? För jag har faktiskt redan kollat på det, han kommer hit till Gbg i augusti - bra alltså???
Göteborgstjej, ja jag gick en mini clinic och jag tyckte att det var bra. Jag har fortfarande inte lyckats anamma hans teknik helt trots att han håller träningar för vår klubb lite då och då men jag är nog ovanligt svårlärd
Det jag har lärt mig har iaf gjort stor skillnad.
Har ringt en sjukgymnastikklinik idag som är inriktiad mot sportrehab - sommartider såklart... Funderar på att gå dit kl 13 då de har dropin - jourtider. ONT igen, de där 3km var inte bra för höften. Jag fattar inte vad jag ska göra, gör ju massa rehab (kanske fel typ av övningar?), vilar, har testat både diklofenak och kortison. Det gäller ju bara att träffa rätt sjukgymnast i så fall, så det är nog bättre att ringa och boka tid istället för att gå på jourtider..