• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    Carisma95 skrev 2011-07-15 22:36:01 följande:
    Göteborgstjej:
    Lider också med dig. Nu är jag inte någon expert på något vis, men säger som ovan. Korta steg (högre benfrekvens) ska vara mer skonsamt har jag hört. Men sen är ju frågan HUR MYCKET MER SKONSAMT än din "vanliga löpning"? 

Du ska nog ta det försiktigt så det inte blir mer långvarigt. Risken är ju att det blir värre om du springer med det.

Idag blev det backintervaller för min del. Det var inte ALLS planerat, men efter uppjoggningen kände jag mig riktigt pigg i benen. Det blev 6 x 170 meter och det gick fortare än planerat. Ändå kände jag mig relativt pigg!

Hur räknar ni när ni kör intervaller? Jag körde ju som sagt 170 meter uppför och sen lugn jogg tillbaka. Räknar ni tiden på totala 340 meter (i mitt fall) eller tempot på själva uppförsbacken?

Apropå backintervaller: idag när jag cyklade hittade jag en perfekt, brant, 300 meter lång backe drygt 2 km från huset. Hur intervallar jag (som tidigare aldrig kört intervaller, utan peppats av denna tråd) den bäst? Hela? Halva? Först hela, sedan halva? Tips? 
  • Göteborgstjej
    Carisma95 skrev 2011-07-15 22:36:01 följande:
    Göteborgstjej:
    Lider också med dig. Nu är jag inte någon expert på något vis, men säger som ovan. Korta steg (högre benfrekvens) ska vara mer skonsamt har jag hört. Men sen är ju frågan HUR MYCKET MER SKONSAMT än din "vanliga löpning"? 

Du ska nog ta det försiktigt så det inte blir mer långvarigt. Risken är ju att det blir värre om du springer med det.

Idag blev det backintervaller för min del. Det var inte ALLS planerat, men efter uppjoggningen kände jag mig riktigt pigg i benen. Det blev 6 x 170 meter och det gick fortare än planerat. Ändå kände jag mig relativt pigg!

Hur räknar ni när ni kör intervaller? Jag körde ju som sagt 170 meter uppför och sen lugn jogg tillbaka. Räknar ni tiden på totala 340 meter (i mitt fall) eller tempot på själva uppförsbacken?

fast jag har ju tagit det försiktigt i 2 månader nu... LESS... När tusan ska det bli bra? Jag kände ju en jätteförbättring efter kortisoninjektionen, med det kom tillbaks efter en onödig ofrivillig ansträngning där jag tvingades i princip bära min 3åring en halv dag (orkar inte gå in på varför här och nu) så kanske fler kortisoninjektioner med efetrföljande vila skulle vara bra!!
  • Mael

Carisma: när jag kör intervaller låter jag jag snabba delen/backen vara egna varv (på klockan) och så är vilan också egna varv. På så sätt kan jag se både totaltid och -sträcka plus tiderna på intervallerna och samtidigt tracka hur pulsen beter sig i både ansträgning och vila.

• Mael

Kattstugan: ja det var riktigt härlig löpning. Extra kul att springa dels på okänd mark och också som transport (dvs inte en runda utan för att ta sig från en plats till en annan). Kom in med båt från skärgården, och maken och dottern tog bilen in till V-vik, medan jag sprang. Nackdelen var att alla stigningar inte kompenserades med motsvarande nedförsbackar, men det blev ju extra effektivt . Håller för övrigt med om att sommarsjukor är öken. Har ju haft både halsfluss och den här katarren nu så jag har varit mer eller mindre sjuk hela semestern hittills

• Waimea
    Göteborgstjej skrev 2011-07-15 15:51:14 följande:
    tycker ju spinning är så ruskigt tråkigt bara...

Då har du inte varit på mina pass
    Nä, skämt åsido, men gå på ett pulsbaserat pass om din träningsanläggning har sådana. Då kör man pass utifrån din puls och du får något annat att tänka på än att du har tråkigt och du ser på ett annat sätt hur hårt du jobbar. Tänk att även om du inte tränar grenspecifikt, så jobbar du din centrala kapacitet, dvs hjärta och lungor, så har du konditionen när väl dina fysiska krämpor är ok Glöm sedan inte att musiken är otroligt viktig på spinning (åtminstone tycker jag det.. ), jag får spelet när jag går på pass där musiken inte passar, så testa lite olika.

Ett annat alternativ är att gå och lära dig simma crawl. Det är kul och jobbigt och otroligt skonsamt och bra för hela kroppen. Jag gick en kurs i våras och det var verkligen skitkul, tyvärr har jag inte hunnit hålla i, så det blir en ny nybörjarkurs om nåt år, om det finns lite mer tid då..

Isold: Det blev ingen löpning i Rättvik, däremot gav jag mig ut och sprang en riktig nostalgirunda i Säter igårkväll. Sprang förbi de flesta platser där jag tillbringat tid som ung. Jätteroligt!!    
  • Waimea
    Kattstugan skrev 2011-07-15 21:20:55 följande:
    Fortfarande inte mycket löpning att rapportera härifrån, men jag rehabar och alternativtränar för fulla muggar för att hålla både kondition och humör uppe. Idag blev det knappt två timmar rullskidor i duggregn. Mycket roligare än man kan tro Det är tur att jag gillar nästan all sorts utomhusträning, men det kan inte hjälpas att jag längtar väldigt mycket tills jag kan börja springa normalt igen. Men det kommer, tids nog.

Mae: låter som en fin runda Skönt att du har frisknat till - inte kul att vara sjuk på sommaren (eller annars heller för den delen, he).

Ja, hur är det med dig, Kattstugan? Är det baksidorna som spökar fortfarande? Jag har sett att du har ägnat dig åt en massa alternativ träning.
  • StilaM

Så har jag kört mina första backintervaller. 5*250 m i full karriär uppför och 4 km upp- och nerjogg. Inte kul, men något som kanske liknar roligt...

• Jessa med 3

Har inte sovit en hel natt på länge nu och känner mig sliten, men fick vila en stund efter lunch idag och stack sen ut på långpass. Det blev 15,9 km på 90 minuter och kändes helt ok. Hade vätskebälte på för första gången, men bara vatten i flaskorna. Vill gärna prova med någon form av sportdryck. Något tips?

• Göteborgstjej

Sprungit!!!

3,2 km, ganska långsamt, men ändå!! (Sprang utan GPS) Försökte springa utan att röra höfterna, och när jag tänker på det har jag nog sprungit med en väldans rörlighet i höfterna... Kände mig lite löjlig men den nya springtekniken... Såhär efteråt känns det ganska bra, i allafall i höften - fick ngn mysko ont i ljumsken.

Är det inte Evy Palm som springer (sprang) med sådär korta, snabba steg? Jättestilla i höften? Och knappt lyfte fötterna från marken?? (Måste kolla på youtube nu bara för det... )

• StilaM
    Göteborgstjej skrev 2011-07-16 17:07:58 följande:
    Sprungit!!!

3,2 km, ganska långsamt, men ändå!! (Sprang utan GPS) Försökte springa utan att röra höfterna, och när jag tänker på det har jag nog sprungit med en väldans rörlighet i höfterna... Kände mig lite löjlig men den nya springtekniken... Såhär efteråt känns det ganska bra, i allafall i höften - fick ngn mysko ont i ljumsken.

Är det inte Evy Palm som springer (sprang) med sådär korta, snabba steg? Jättestilla i höften? Och knappt lyfte fötterna från marken?? (Måste kolla på youtube nu bara för det... )
    Jag tänkte på dig och dina höfter när jag sprang idag. När jag sprang helt vanligt lade jag händerna mot mina höfter och jag tycker inte att de rör sig särskilt mycket. Sedan är ju halta, lytta, långsamma jag inte så mycket att jämföra sig med i löpning Tungan ute, men jag tänker att du säkert kan lära idg att springa på ett annat sätt.
Svar på tråden Löpartråden 13