• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    Göteborgstjej skrev 2011-07-18 10:10:22 följande:
    Har ringt en sjukgymnastikklinik idag som är inriktiad mot sportrehab - sommartider såklart... Funderar på att gå dit kl 13 då de har dropin - jourtider. ONT igen, de där 3km var inte bra för höften. Jag fattar inte vad jag ska göra, gör ju massa rehab (kanske fel typ av övningar?), vilar, har testat både diklofenak och kortison. Det gäller ju bara att träffa rätt  sjukgymnast i så fall, så det är nog bättre att ringa och boka tid istället för att gå på jourtider..
    De behöver kanske röntga så de verkligen kan ge dig besked på VAD det är som krånglar med höften, inte bara att det krånglar...? Hoppas verkligen det blir bra för dig.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • isold2003

Carisma, röntgen ger inget svar på muskelrelaterade skador, i så fall måste man göra magnetröntgen, men en kunnig sjukgymnast eller ortoped kan lista ut var problemet sitter ändå så mr innebär bara onödigt lång väntetid.

• Jockehehe
    lavos skrev 2011-07-17 21:17:20 följande:
    Har säkert skrivits innan i tråden , men jag orkar inte läsa 280 sidor :)

Det är så att jag får ont på utsidan av vänsterknät när jag springer. Någon sa att ma kunde
    stretcha genom att sätta upp benet och luta sig framåt som man gör när man stretchar undersidan lår/vad,
    men att man vrider höften utåt samtidigt. Det känns som om det tar i knät, men jag vet inte om det är en bra övning. Skall man springa över huvud taget om man har problem med knät, kan det bli sämre?
    troligtvis överpronation och använder troligtvis inte skor som är gjorda för det. Jag drog på mig ett löparknä, det löste sig med en lite märklig streching av långmuskeln som går från knät upp till rumpan.
    Sen att inte springa för mycket med dåliga skor.
  • Göteborgstjej
    Carisma95 skrev 2011-07-18 10:17:19 följande:
    De behöver kanske röntga så de verkligen kan ge dig besked på VAD det är som krånglar med höften, inte bara att det krånglar...? Hoppas verkligen det blir bra för dig.
    Jag väntar ju på ortopeden som sagt, hoppas den man träffar är bra...
  • smultronsaft

Idag blev det 3 lugna km. Efter två veckors mer eller mindre uppehåll var det underbart att komma ut igen, även om varje backe kändes som att bestiga mount everest, haha.

• m o e

Och jag skippar allt vad uteträning idag. Regnet kan dra någon annanstans, tycker jag. Lite regn har ingen dött av, men det som regnat inatt och hela dagen är ju löjligt. Tur gymet finns då, ikväll blir det ett Zumbapass istället.

• Mael

Och jag vilade ett par extra dagar med tanke på förkylnigen, men i dag laddar jag för en tur på vägarna runt Västanå slott och Gränna Golfklubb. Otroligt vacker natur, så det kommer bli ljuvligt om jag hinner ut innan vädret växlar.

• Themis

For runt i hamsterhjulet lite igen då, samma gamla vanliga 5 km. Försökte med högt tempo men tog momentant slut efter 3 km, sen kunde jag ändå dra upp tempot igen sista biten?!?

Lika bra var det förresten att rekordförsöket rök för mannen lyckades ringa mitt i, och eftersom min son var ensam hemma svarade jag ju bums.

"Jamen, du har väl inte sagt att du tränar tisdag och torsdag efter jobbet?"

Jooo, bara typ femton gånger... *morr*

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Carisma95

En lagom runda på 4,2 km idag med 6,24-tempo. VILL ner under 6,0, men det kommer väl så småningom. Uthålligheten känns sakta men säkert bättre. Det först, sen tar vi tag i tempot.....

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • isold2003

Vi är på semesterresa söderut och idag kändes det fint att få springa en runda efter att ha växlat mellan bilen och konditorier/restauranger i två dagar.. Det blev dryga 14 km i för mig högt tempo på fina vägar i Småland. Alldeles lagom backigt också. Jag är så less på platta Västerås, älskar att få pressa mg lite i backar när jag är någon annanstans.

Svar på tråden Löpartråden 13