• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • babban

Nu känns det ingenting i knäna och det var tidigt imorse jag sprang. Tidigare när jag hade ont de första veckorna gjorde det ont efteråt också och även dagen efter, speciellt i trappor men idag känns det som sagt ingenting utan slutade direkt när jag slutat springa.
    Sista kilometern höll jag mig mer eller mindre i diket och då kändes det genast lite bättre.
    Jag är bara rädd att det skadar mer än det ger? Jag kan ju egentligen ingenting om kroppen och träning.

Bör man kontakta tex en sjukgymnast eller är det bara att köra på så länge det inte blir värre?

• babban
    StilaM skrev 2011-07-25 18:15:20 följande:
    Holy Moses! Det är ju skitbra.

Var gör det ont i knäna? Och hur? Och fortgår smärtan när belastningen slutar, eller avtar den något?
    Tack Skrattande

Svårt att säga, i nederdelen av knät tror jag Obestämd En stund fick jag nog en mycket märklig springstil för det gjorde betydligt mindre ont när jag inte böjde på benen. Samma sak tidigare när jag har haft ont av att gå i trappor efter att ha sprungit har jag gått typ i sidled med raka ben nedför trappan och då har det inte gjort så ont men idag upphörde det onda som sagt direkt efter joggingturen.
  • StilaM
    babban skrev 2011-07-25 18:25:34 följande:
    Nu känns det ingenting i knäna och det var tidigt imorse jag sprang. Tidigare när jag hade ont de första veckorna gjorde det ont efteråt också och även dagen efter, speciellt i trappor men idag känns det som sagt ingenting utan slutade direkt när jag slutat springa.
    Sista kilometern höll jag mig mer eller mindre i diket och då kändes det genast lite bättre.
    Jag är bara rädd att det skadar mer än det ger? Jag kan ju egentligen ingenting om kroppen och träning.

Bör man kontakta tex en sjukgymnast eller är det bara att köra på så länge det inte blir värre?
    Jag körde på med mitt knä, tills jag inte kunde gå längre. Då tog det stopp - i två och ett halvt år! Nu är jag sakta på väg tillbaks. I mitt fall blev det extra länge eftersom jag dessutom fick fotledsbesvär och blev gravid. Men ändå. Ring en sjukgymnast, så kanske du kan mota Olle i grind.
  • Gaby 01

Hej på er igen! Varit lite slö med att vara inne på familjeliv på sistone men träningen har fortgått ändå Hade någon riktigt bra vecka för att sedan bli sjuk och allt blev såååå tungt, men nu är jag igång igen och kroppen känns pigg. För första gången igår hade jag sällskap ute i spåret på en långtur (23 km) och det var ju JÄTTEROLIGT!! Vi höll samma tempo och kunde prata hela vägen. Har tidigare sprungit milen med sällskap och det var nästan en plåga.

Nu ska jag försöka läsa ikapp! 

• Carisma95
    babban skrev 2011-07-25 18:30:42 följande:
    Tack Skrattande

Svårt att säga, i nederdelen av knät tror jag Obestämd En stund fick jag nog en mycket märklig springstil för det gjorde betydligt mindre ont när jag inte böjde på benen. Samma sak tidigare när jag har haft ont av att gå i trappor efter att ha sprungit har jag gått typ i sidled med raka ben nedför trappan och då har det inte gjort så ont men idag upphörde det onda som sagt direkt efter joggingturen.
    Nu är jag inte alls någon expert, men brukar inte "löparknä" kännas i nedre delen av knät?
    Googla på det så hittar du säkert massor med tips och råd. Jag har för mig att man kan stretcha för att komma ifrån problemet (delvis).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • smultronsaft

Idag blev det 11 km. Jag sprang med vätskebälte för första gången och fick ordentligt håll efter att jag druckit. Blir det så för någon annan? Försvinner det om man vänjer sig vid att dricka under passen?

• StilaM
    smultronsaft skrev 2011-07-25 19:50:42 följande:
    Idag blev det 11 km. Jag sprang med vätskebälte för första gången och fick ordentligt håll efter att jag druckit. Blir det så för någon annan? Försvinner det om man vänjer sig vid att dricka under passen?
    Jag fick i tips när jag spelade fotboll att ta en klunk, hålla den i munnen och sedan svälja. Dels svalkar det bättre i munnen än i magen (fler ytliga blodkärl), dels är det skonsammare att skicka ner tempererat vatten i magen än kallt sådant. Påstods det iaf.
  • smultronsaft
    StilaM: Tack för tipset, ska tänka på det nästa gång.  
    Sen såg jag att du funderade på en Garmin FR högre upp. Jag har en Garmin FR 405cx och är supernöjd. Förstår inte alls hur jag klarade mig utan den förut, haha. 
  • StilaM
    smultronsaft skrev 2011-07-25 21:54:24 följande:
    StilaM: Tack för tipset, ska tänka på det nästa gång.  
    Sen såg jag att du funderade på en Garmin FR högre upp. Jag har en Garmin FR 405cx och är supernöjd. Förstår inte alls hur jag klarade mig utan den förut, haha. 
    Är de kluriga att använda? Jag lider av manualnarkolepsi, och klarar max tre sidor bruksanvisning.
  • babban
    Carisma95 skrev 2011-07-25 19:30:40 följande:
    Nu är jag inte alls någon expert, men brukar inte "löparknä" kännas i nedre delen av knät?
    Googla på det så hittar du säkert massor med tips och råd. Jag har för mig att man kan stretcha för att komma ifrån problemet (delvis).
    Nu har jag googlat och hittat en symtomlista:

Symptom

Smärta på utsidan av knät Smärtan ökar under pågående löpning, speciellt vid backar Smärtan kan till slut bli så fruktansvärd att man omöjligt kan ta ett steg till (känns som en kniv i knät) Även den mest härdade löparen kan tvingas bryta p.g.a. smärtan. Smärtan blir extra påtaglig när man försöker springa i nerförsbacke. På plant och jämnt underlag känns däremot inte smärtan lika intensivt. Smärtan upphör i stort sett på en gång när man slutar springa, även om området ömmar när man försöker massera det. Smärtan dyker inte upp förrän mitt under passet, men gärna direkt efter att man tagit sig uppför en backe Reflexmässigt börjar man springa med allt stelare ben; smärtan är något mindre om man undviker att böja i knäleden. Smärtan kan även kännas i utsidan av låret, men mer sällan i höften eller stjärten. Uppkommer ofta i samband med någon form av överträning t.ex. fördubbling av löpdistansen eller kraftig ökning av antalet backintervaller

Det stämmer ju klockrent Rynkar på näsan Det får bli ett samtal till en sjukgymnast som kan ge mig lite stretchtips till att börja med då.

Svar på tråden Löpartråden 13