• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gaby 01
    StilaM skrev 2011-07-25 22:08:31 följande:
    Är de kluriga att använda? Jag lider av manualnarkolepsi, och klarar max tre sidor bruksanvisning.

Jag har den enklare varianten av Garmin som endast är till för löpare och jag älskar den. Hur enkel som helst och dessutom väldigt prisvärd för att vara en Garmin. Modellen heter Garmin 110. Jag köpte utan pulsband (unisex) men både herr och dam-modellen kommer med pulsband. Stort plus även för enkel bruksanvisning. Eftersom jag bara springer så hade jag ingen lust att betala en massa för andra funktioner.
  • smultronsaft
    StilaM: Jag tyckte den var väldigt enkel att komma igång med. Jag är en sån som inte orkar med bruksanvisningar alls utan bara kör igång, och sen letar i bruksanvisningen om det är något som krånglar. 

Den jag har går att ställa in både på löpning och cykling, men som Gaby01 skriver så kan det ju vara onödigt om man bara springer.  Då jag är lite sugen på att börja med triathlon framöver så slog jag på stort och köpte den med båda funktionerna Glad
  • m o e

Läser och följer klockdiskussionen med stort intresse. Har testat att springa med FR 310 en gång och vilken rolig träning det blev på en gång! :)

Senaste veckan har jag bara sprungit en gång, men tränat ett par pass Zumba också.

isold: Lycka till med husfärsäljningen, när ni tar upp den. Det brukar väl få lite uppsving efter semestern igen?!

Gaby: Kul att se dig här igen! Vilket långpass du slog till med. :)

• Carisma95
    Mandel:
    Vad bra OCH tråkig att det stämde med dina symptom. Dels vet du ju vad det är, men samtidigt vet du ju vad det är... (Om du förstår hur jag menar).

Jag har ingen gps-klocka alls, men har funderat på en Garmin 210. Egentligen hade nog 110:an räckt för mig, men vill gärna kunna köra intervaller och det kunde man inte på den.  Någon som har testat 210:an ?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • StilaM

Nu slänger jag mig ut i spåret. Om benen känns pigga hoppas jag på 8 idag med...

• smultronsaft
    Carisma95: Jag har tittat en del på 210, men inte testat den på riktigt. Från vad jag har läst tycker jag att den verkar vara bra.

Vilken typ av intervaller kör du? Min 405cx har både en enkel intervallfunktion där man skriver in antalet intervaller man vill köra, hur långa de ska vara (tid eller distans) och hur lång pausen ska vara.  Det är den intervallfunktionen som finns på 210 också tror jag. 

405cx har dessutom en avancerad intervallfunktion där man kan lägga in helt egna pass, t.ex. om man vill köra stegar, eller vad man nu vill göra.  

• Carisma95
    smultronsaft skrev 2011-07-26 11:20:41 följande:
    Carisma95: Jag har tittat en del på 210, men inte testat den på riktigt. Från vad jag har läst tycker jag att den verkar vara bra.

Vilken typ av intervaller kör du? Min 405cx har både en enkel intervallfunktion där man skriver in antalet intervaller man vill köra, hur långa de ska vara (tid eller distans) och hur lång pausen ska vara.  Det är den intervallfunktionen som finns på 210 också tror jag. 

405cx har dessutom en avancerad intervallfunktion där man kan lägga in helt egna pass, t.ex. om man vill köra stegar, eller vad man nu vill göra.  

Hittills har jag bara kört att par "enkla" intervaller, dvs med samma sträcka och lika lång vila emellan. Så det är väl det jag efterfrågar till att börja med.
    Men att kunna lägga in stegintervaller kanske blir aktuellt längre fram. Antingen får man tänka långsiktigt eller så får man byta klocka senare...?
  • StilaM
    StilaM skrev 2011-07-26 11:06:12 följande:

Nu slänger jag mig ut i spåret. Om benen känns pigga hoppas jag på 8 idag med...

Nu är rundan avklarad och jag är stretchad och trött. 6e till 7e kilometern kändes tung, men sedan lättade och jag orkade till och med spurta lite sista 500. Tiden? 59 minuter! 11 minuter snabbare än vipprundan i söndags. Och ingen känning i fotleden och bara lite i knät. Hurra!

(8 km på 59 minuter. Det blir en kilometer tid på 7,4, eller hur? Någon kanske kan kontrollräkna... Flört)
  • Carisma95
    StilaM skrev 2011-07-26 12:22:41 följande:
    Nu är rundan avklarad och jag är stretchad och trött. 6e till 7e kilometern kändes tung, men sedan lättade och jag orkade till och med spurta lite sista 500. Tiden? 59 minuter! 11 minuter snabbare än vipprundan i söndags. Och ingen känning i fotleden och bara lite i knät. Hurra!

(8 km på 59 minuter. Det blir en kilometer tid på 7,4, eller hur? Någon kanske kan kontrollräkna... Flört)
    Ha ha! Ja, det låter rimligt.
  • Jessa med 3

Jag har joggat lätt knappt 7 km idag. Tyvärr har jag lite känningar av min fotled och kanske lite benhinnor... (Som för övrigt inte finns enligt min ortoped-man, men som man säger när man har diffust ont...) Hade lite ont i förra veckan, men så kändes det ju himla bra under min prov-halvmara i söndags. Nu tänker jag nog löpvila lite till helgen. Ska ta mig till Friskis i stället och kanske köra lite crosstrainer. Om jag kan låta bli löpningen alltså...

Nästa vecka blir det inte mycket löpning, för 6,5-årige sonen och jag åker till Paris i 5 dagar. Fuderar på att ändå ta med löpargrejor, utifall att... Kan man lämna en 6,5-åring en stund på hotellet? Han är lugn och stabil, men det känns ändå lite tveksamt...

Nu ska jag ta hand om mina morotskakemuffns som är klara i ugnen! Vädret här är inte så kul, så vad gör man? Man bakar!!

Svar på tråden Löpartråden 13