Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Vi har tagit en tur norrut den här veckan och nu är vi i Lofsdalen. Jag tog en kvällsrunda och tänkte att det var praktiskt att springa ett skidspår. Haha! Det visade sig vara 95% myrmark.. Jag var sjöblöt efter 100 m och höll på att bli av med skorna flera ggr när de fastnade djupt under ytan. Otroligt tungt men säkert nyttigt! Hittade hur mkt hjortron som helst, tyvärr är de flesta inte mogna än.
Jessa, ta med löpargrejerna till Paris men spring intervaller runt en lekpark där sonen leker eller jogga lugnt med honom bredvid istället för att lämna honom på hotellet.
Jag var ute en runda nu ikväll. Efter en dryg kilometer började hälsenan krångla. Det gjorde inte jätteont men den kändes liksom fel så jag gick resten av rundan. När jag kom hem kände jag på senan som var alldeles stenhård. Nåväl, imorgon blir det vilodag eftersom vi ska till Vingåker tur och retur och så får vi hoppas på bättre lycka på fredag.
Här blev det en löptur på morgonen. Nästan 4 km i 6 min-tempo.
Fast första 2 km gick i 5,30-tempo och kändes jättebra!
Tyvärr gick jag nog ut lite hårt, men jag har svårt att hålla igen när benen är pigga. Jag mååååste nog lära mig att ha ett jämnare tempo! He he! ![]()
Hejsan. Hoppas jag kan få vara med lite här, blev så glad när jag hittade denna tråden. Verkar som man kan få tips och peppning i sin löpträning.
Började själv löpträna väldigt sporadiskt för ca två sommrar sen efter alla år som kraftig motståndare då jag hatade allt vad löpning hette.
För två somrar sen så blev det korta 3km rundor och uppehåll under vintertid. Men förra sommaren tog jag tag i det och började springa mer regelbundet. Men kan väl säga att det är denna våren det blivit riktigt kul. Kan bero på att jag äntligen lyckade gå ner 10kg som gjorde att jag orkade nå mina mål, första målet 5km utan att gå och sen 6 och efter det 7km.
Där är jag nu men har stannat av och verkar inte komma över denna tröskel. Har stannat av sen två månader tillbaka och det känns inte som att kondisen blir bättre och inte heller förbättrar jag mina tider.
Ligger på stadiga 6,15- 6,30 per km. Vill komma under 6/per km. Känns så tungt varje runda jag gör.
Några tips på hur man ska komma vidare, är det kosten eller bara att kämpa på som gäller?
Hej Jompa, vad kul att se dig här! Välkommen! Hur ofta springer du? Om det blir långt mellan varje runda får man inte det där fina flytet. Hellre ofta (och kortare om det behövs) än att springa kanske 1-2 dagar i veckan och då ta ut sig allt man orkar.
Helt groggy! Precis vaknat efter någon timmas sömn
Inte bra det där med att lägga barnen och själv vara supertrött! Däckade som en säl bredvid dottern och hade det inte varit för att jag var tvungen att packa lite så hade jag blivit kvar där.
Idag blev ett superskönt pass... 4 km uppvärmning + 5 km som landade på 24:55 + 5 km till (då stod klockan på en miltid på 54:55) och sedan 1,5 km nerjogg. Så sammanlagt ca 15,5 km. Den enda negativa var att jag inte trodde att jag skulle springa så pass långt och jag tog inte med mig någon vätska... Det hade behövts idag.
Fler som får skavsår mellan tårna? Lär försöka ta mig till apoteket och inhandla lite compeed plåster för nu har jag ingen hud kvar på vissa tår.
Nu har jag inte alls sprungit så långt, men vet ni VARFÖR ni får skavsår mellan tårna? Jag har aldrig haft en tillstymmelse, men det kan ju vara bra att försöka undvika... ![]()