• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    m o e skrev 2011-08-06 16:33:38 följande:
    Usch, är det slutsprunget för mig nu? Jag tog mig ut idag, hur laddad som helst för en längre runda, 8-10 km beroende på hur det skulle kännas. Jag hann nog inte ens en km innan jag fick en sammandragning och den släppte inte direkt heller. Gick en bit tills det kändes bra och började jogga igen. Så där höll jag på ett tag, tills jag insåg att det skulle fortsätta. Varje gång jag började springa drog livmodern ihop sig och jag vågade helt enkelt inte springa mer.

Fan, vad det känd tråkigt om det ska vara då här. Jag hade ju tänkt jogga vidare under hösten också. Men jag antar att sammandragningar inte är något att leka med så här tidigt och jag vågar inte ta några risker. Jag ska försöka jogga ett par gånger till för att se om det bara var tillfälligt, men annars får jag helt enkelt ställa in mig på annan träning. 
    Vad trist! Jag fick mycket sammandragningar tidigt i graviditeten, så småningom även av promenader (och jag var ju vältränad när jag blev gravid). Det enda som funkade var motionscykel, gym och vattenjympa. Trist träning (tycker jag) men alltid något.

Jag frågade min BM om detta när jag var på en koll och hon skickade mig genast på UVI-testning. Inte för att oroa dig, utan bara för att nämna... Du kan ju höra med din BM. Sköt om dig.
  • Lindadjo
    m o e skrev 2011-08-06 16:33:38 följande:
    Usch, är det slutsprunget för mig nu? Jag tog mig ut idag, hur laddad som helst för en längre runda, 8-10 km beroende på hur det skulle kännas. Jag hann nog inte ens en km innan jag fick en sammandragning och den släppte inte direkt heller. Gick en bit tills det kändes bra och började jogga igen. Så där höll jag på ett tag, tills jag insåg att det skulle fortsätta. Varje gång jag började springa drog livmodern ihop sig och jag vågade helt enkelt inte springa mer.

Fan, vad det känd tråkigt om det ska vara då här. Jag hade ju tänkt jogga vidare under hösten också. Men jag antar att sammandragningar inte är något att leka med så här tidigt och jag vågar inte ta några risker. Jag ska försöka jogga ett par gånger till för att se om det bara var tillfälligt, men annars får jag helt enkelt ställa in mig på annan träning.

isold: Lycka till på tävlingen! Något jag undrar över är hur man motiverar sig att springa så många varv på samma korta bana? Jag beundrar dig. Själv skulle jag troligen ledsna efter tre varv, jag vill ha omväxling. :)
    Vad tråkigt Men jag vet ju precis hur det är... viljan finns men det gååår inte Trisst. Tror det är viktigt att lyssna på sin kropp, och bara göra det som känns bra.
    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Carisma95

Tog mig i kragen och tog mig från soffläge till backintervall-pass!

2 x (3 x 240 meter). I ca 4,40-tempo. Grymt nöjd! Men sista två var sega. Sjätte och sista var riktigt, riktigt jobbig. Mjölksyran sprutade ur öronen och den intervallen blev lite för långsam jämfört med de andra (borde varit ca 5-6 sek snabbare). Men äh, det tar vi nästa gång!!  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Waimea

Moe: Känner igen mig precis. Ikring vecka 18 var det tvärstopp.. Hu, hoppas det ger med sig i alla fall..

Kattstugan: Mjae, jo, *harkel* tre små yttepytterundor har det blivit, det räknas väl som vila?!. En femkilometare med en kompis, hon fick kramp efter tre så det blev väl lite lagom. Sedan sju kilometer med ilägg i skon två dagar senare, vilket resulterade i fetblåsan på hälen. Gick ut jättelugnt men avslutade i 4.20-tempo, det var benen som liksom bara trummade på. Märkligt. Ont gjorde det i blåsan också, men jag struntade i det. Tänkte att om jag stannar så kommer jag inte igång igen, och kikade ner bara för att kolla om det blödde, vilket det inte gjorde.
    Sedan igår, en jättelugn åttakilometersrunda. Det var varmt och kroppen var sävlig, så den fick bestämma.

Har varit hos ortoped och fått en hälkil. Han tyckte mina fötter var finfina, så de 1800 kronor jag var beredd att hosta upp för ordentliga ilägg blev 150 kr för en fyra mm hälkil, det var den skillnad i benlängd han hittade. Skönt att få vara hyfsad i skick vid en bedömning, annars brukar det mest låta som elände.

Har läst Born to run, helt fantastiskt att någon kan få ultralöpning att verka så härligt. Det är författaren och du, Isold. Lycka till med loppet, förresten. Jag är säker på att du klarar din målsättning, du vindsnabba..

En liten fråga, apropå löpning, vilket antal fotisättningar ska man ha per minut för att springa 'rätt', Isold? Tänker naturligtvis på POSE. 
    Jag räknade mina ett par gånger senast jag sprang långpass och då hamnade jag mellan 80 och 90 steg/ minut. Är det ok?

• Carisma95
    Waiema:
    Min löpteknik är inte ens i närheten (en kvalicificerad gissning!)
    Men har läst att man ska få in ca 160-190 steg/min om beroende på hastighet. Men det kanske är 80-90 per ben du menar? 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Kattstugan

Waimea: nja, det var väl -ganska- godkänt som löpvila Fint att du fick okej besked hos ortopeden.
    Ca 180 steg/minut är det antal man länge hävdat ska vara det optimala (baserat på studier av ett stort antal elitlöpare). Vad den "nyuppfunna" posetekniken hävdar vet jag icke.

Carisma: bra gjort med backintervallerna! Supereffektiv träning!

Jag sprang också lite intervaller igår, trögt och jobbigt och med träningsvärk. Vila idag, halsen är fortfarande konstig. Ska en sväng upp till Blekinge och supporta maken och ett gäng kompisar som ska köra rullskidtävling. Hoppas det är lite bättre väder där än här i Skåne...       

• Snöfrun

Idag har jag köpt en joggingvagn! En Trille jogger! Så fort den kommer ska jag provspringa med den

• Lindadjo
    Snöfrun skrev 2011-08-07 10:56:24 följande:
    Idag har jag köpt en joggingvagn! En Trille jogger! Så fort den kommer ska jag provspringa med den
    Vilken bra idé Kanske skulle införskaffa en ordentlig joggingvagn så kan jag ju ta bebisen med mig på löparrundorna.
    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • isold2003

Moe, vad trist med sammandragningarna. Det låter som att du ska ta det lugnt ett tag. Waimea, som de andra har svarat så är det 90 fotisättningar per fot per minut som gäller. Hoppas hälkilen fungerar bra! StilaM, grattis! Bra jobb med milen.

Svar på tråden Löpartråden 13