Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Tog mig i kragen och tog mig från soffläge till backintervall-pass!
2 x (3 x 240 meter). I ca 4,40-tempo. Grymt nöjd! Men sista två var sega. Sjätte och sista var riktigt, riktigt jobbig. Mjölksyran sprutade ur öronen och den intervallen blev lite för långsam jämfört med de andra (borde varit ca 5-6 sek snabbare). Men äh, det tar vi nästa gång!!
Moe: Känner igen mig precis. Ikring vecka 18 var det tvärstopp.. Hu, hoppas det ger med sig i alla fall..
Kattstugan: Mjae, jo, *harkel* tre små yttepytterundor har det blivit, det räknas väl som vila?!. En femkilometare med en kompis, hon fick kramp efter tre så det blev väl lite lagom. Sedan sju kilometer med ilägg i skon två dagar senare, vilket resulterade i fetblåsan på hälen. Gick ut jättelugnt men avslutade i 4.20-tempo, det var benen som liksom bara trummade på. Märkligt. Ont gjorde det i blåsan också, men jag struntade i det. Tänkte att om jag stannar så kommer jag inte igång igen, och kikade ner bara för att kolla om det blödde, vilket det inte gjorde.
Sedan igår, en jättelugn åttakilometersrunda. Det var varmt och kroppen var sävlig, så den fick bestämma.
Har varit hos ortoped och fått en hälkil. Han tyckte mina fötter var finfina, så de 1800 kronor jag var beredd att hosta upp för ordentliga ilägg blev 150 kr för en fyra mm hälkil, det var den skillnad i benlängd han hittade. Skönt att få vara hyfsad i skick vid en bedömning, annars brukar det mest låta som elände.
Har läst Born to run, helt fantastiskt att någon kan få ultralöpning att verka så härligt. Det är författaren och du, Isold. Lycka till med loppet, förresten. Jag är säker på att du klarar din målsättning, du vindsnabba..
En liten fråga, apropå löpning, vilket antal fotisättningar ska man ha per minut för att springa 'rätt', Isold? Tänker naturligtvis på POSE.
Jag räknade mina ett par gånger senast jag sprang långpass och då hamnade jag mellan 80 och 90 steg/ minut. Är det ok?
Waimea: nja, det var väl -ganska- godkänt som löpvila
Fint att du fick okej besked hos ortopeden.
Ca 180 steg/minut är det antal man länge hävdat ska vara det optimala (baserat på studier av ett stort antal elitlöpare). Vad den "nyuppfunna" posetekniken hävdar vet jag icke.
Carisma: bra gjort med backintervallerna! Supereffektiv träning!
Jag sprang också lite intervaller igår, trögt och jobbigt och med träningsvärk. Vila idag, halsen är fortfarande konstig. Ska en sväng upp till Blekinge och supporta maken och ett gäng kompisar som ska köra rullskidtävling. Hoppas det är lite bättre väder där än här i Skåne...
Idag har jag köpt en joggingvagn! En Trille jogger! Så fort den kommer ska jag provspringa med den
3,5 km idag. Sakta men säkert joggar jag mig ur svackan...
Moe, vad trist med sammandragningarna. Det låter som att du ska ta det lugnt ett tag. Waimea, som de andra har svarat så är det 90 fotisättningar per fot per minut som gäller. Hoppas hälkilen fungerar bra! StilaM, grattis! Bra jobb med milen.