• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    PerG:
    Nu är jag ganska ny på intervaller själv (och googlar man på intervaller finns det lika många varianter som löpare!) Framför allt beror längden på intervall och vila på om man är ute efter tempo-ökning eller uthållighet. Själv jag har hittills kört följande varianter:

6 x 250 meter intervaller med 1 min gåvila. 6 x 340 meter backintervall med 1 min ståvila. 2 x (3 x 240 meter) backintervall (brantare backe än den ovan) med 45 sek ståvila och 2 min ståvila mellan seten. Ska du springa mara skulle jag rekommendera längre intervaller, t.ex. 4-6 x 1000-2000 meter. Men googla annars, det finns massa tips och upplägg på nätet!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • smultronsaft
    Jessa: Åh vad jag känner igen mig. Segar mig runt på korta rundor och får nästan lust att börja gråta i spåret när jag vet hur roligt det kan vara och hur stark jag känt mig för bara några veckor sen, och jämför med hur tungt det känns nu.
    Jag ska också springa halvmarathon men börjar fundera på om det kommer gå alls. Nu har jag lagt ner alla krav och försöker mest komma ut överhuvudtaget. Hoppas det vänder för oss!
  • m o e
    Jessa med 3 skrev 2011-08-08 22:58:53 följande:
    Med 40 dagar kvar till halvmaran har jag helt tappat sugen... Har lite ont i en fot och "benhinnorna" och det blev inte bättre trots Paris-vilan. Ösregnandet gör inte att det känns lättare och jag har helt enkelt ingen lust att springa! Usch! Riktigt deppigt!

Det vänder! Håll ut och kämpa på några kortare pass under tiden.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • PerG
    Carisma95 skrev 2011-08-09 08:10:43 följande:
    PerG:
    Nu är jag ganska ny på intervaller själv (och googlar man på intervaller finns det lika många varianter som löpare!) Framför allt beror längden på intervall och vila på om man är ute efter tempo-ökning eller uthållighet. Själv jag har hittills kört följande varianter:

6 x 250 meter intervaller med 1 min gåvila. 6 x 340 meter backintervall med 1 min ståvila. 2 x (3 x 240 meter) backintervall (brantare backe än den ovan) med 45 sek ståvila och 2 min ståvila mellan seten. Ska du springa mara skulle jag rekommendera längre intervaller, t.ex. 4-6 x 1000-2000 meter. Men googla annars, det finns massa tips och upplägg på nätet!
    Jag körde ju en helvetisk backe så jag kanske borde välja en längre och flackare backe då? Det var säkert 20% lutning (om inte mer) i princip hela backen så den är väl i brantaste laget.

Ja, ska försöka hitta någon bra intervallguide... har precis börjat fundera på det eftersom jag ska springa maran och då känns det som en nödvändighet... Finns ju "seriösa" träningsprogram att köpa, men vet inte om det är värt det för min ambitionsnivå...  
  • Waimea

PerG: Jag tycker att dina intervaller lät riktigt roliga!!! Jag gillar backarifrånhelvetet...

Det du kan tänka på till nästa gång är att du ska kunna hålla samma tempo under sista intervallen som under första, alltså snarare tänka hålla igen lite. Det är svårt och jag brukar själv misslyckas, men som du skriver, du var rejält stum och stel och hade säkert dragit på dig mkt mjölksyra. Du behöver inte köra allt du kan för att intervallerna ska göra dig snabbare, tänk i stället att du ska ligga någonstans kring 80-85 % av max, dvs försöka hålla dig kring, eller strax under mjölksyratröskeln så orkar du fler och blir inte lika trött. Jag brukar köra 8-10 backintervaller,  uppjogg och löpskolning före och nedjogg, styrka + stretch efter.

Att köra backintervaller ger, förutom konditionsträning, rejält med styrka för benen. Variera gärna med intervaller på flackt underlag, jag brukar tycka det är rätt härligt att köra korta snabba intervaller, då får du verkligen fartträning. Du kan ju också lägga in två typ enminutersintervaller direkt efter dina backintervaller, blir en helt annan känsla.

Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, jag tycker verkligen att det är vidrigt och roligt på samma gång...

• Waimea

Äsch, vad hände där då? PerG - frågar du Isold så behöver man inte alls springa intervaller för att bli snabb på långa distanser,  så det är väl en fråga om smak och tycke.

• Jessa med 3

Idag var det fartlek och nu känns det lite roligare igen, men jag känner mig inte alls lika stark och optimistisk som tidigare... Min man tror att det kan vara lite rampfeber; nu är det ju snart dags mot att tidigare ha legat lååångt fram i tiden. Kan nog ligga lite i det.

• Themis
    Snöfrun skrev 2011-08-08 21:57:59 följande:
    Hur vet du att du har kronisk foglossning? Är det konstaterat av någon eller är det som du själv tror? Jag undrar för jag känner också av lite smärta i blygdbenet när jag springer för fort. Så länge jag springer lite långsammare (runt 5.20-5.30-tempo) känns det inte men om det går snabbare (4.50-tempo) känns det lite. Det är inte smärta men det gör lite ont i blygdbenet. Min yngsta är bara 7 månader så det är relativt tidigt under graviditeten ännu men det känns verkligen inte kul med kronisk foglossning. Jag tar det lugnt och springer inte så mycket och framför allt inte så snabbt ännu men jag springer på asfalt. Jag tycker att det känns mindre om jag försöker knipa samtidigt som jag springer så jag tänker att det kanske är bäckenbottenmuskulaturen som är för svag ännu.  
    Tja, jag har varit hos sjukgymnast och det är ju sju år sensom jag födde sonen, jag vet inget annat som gör ont på det viset.

Om jag går mer än 8000 steg per dag på hårt underlag så värker det i fogarna nästa dag.

Om jag springer 25 meter till bussen på hårt underlag gör det ont nästa dag och känns "varmt".

Om jag springer med för långa steg på band får jag knivhuggslik smärta i blygdbenet när jag går i trappor dagen efter och om de bakre fogarna också går kan benet plötsligt vika sig.
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • isold2003

Waimea, du ger bra intervallråd som vanligt och du känner mig också En liten korrigering bara, om man vill bli snabb på längre distanser behöver man intervaller men om man bara vill bli snabbare än man är finns det andra sätt också Jag är ju mer uthållig än snabb även om jag är ganska nöjd med min fart också.

Svar på tråden Löpartråden 13