Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
PerG: Jag tycker att dina intervaller lät riktigt roliga!!! Jag gillar backarifrånhelvetet...
Det du kan tänka på till nästa gång är att du ska kunna hålla samma tempo under sista intervallen som under första, alltså snarare tänka hålla igen lite. Det är svårt och jag brukar själv misslyckas, men som du skriver, du var rejält stum och stel och hade säkert dragit på dig mkt mjölksyra. Du behöver inte köra allt du kan för att intervallerna ska göra dig snabbare, tänk i stället att du ska ligga någonstans kring 80-85 % av max, dvs försöka hålla dig kring, eller strax under mjölksyratröskeln så orkar du fler och blir inte lika trött. Jag brukar köra 8-10 backintervaller, uppjogg och löpskolning före och nedjogg, styrka + stretch efter.
Att köra backintervaller ger, förutom konditionsträning, rejält med styrka för benen. Variera gärna med intervaller på flackt underlag, jag brukar tycka det är rätt härligt att köra korta snabba intervaller, då får du verkligen fartträning. Du kan ju också lägga in två typ enminutersintervaller direkt efter dina backintervaller, blir en helt annan känsla.
Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, jag tycker verkligen att det är vidrigt och roligt på samma gång...
Äsch, vad hände där då? PerG - frågar du Isold så behöver man inte alls springa intervaller för att bli snabb på långa distanser, så det är väl en fråga om smak och tycke.
Idag var det fartlek och nu känns det lite roligare igen, men jag känner mig inte alls lika stark och optimistisk som tidigare... Min man tror att det kan vara lite rampfeber; nu är det ju snart dags mot att tidigare ha legat lååångt fram i tiden. Kan nog ligga lite i det.
Waimea, du ger bra intervallråd som vanligt och du känner mig också
En liten korrigering bara, om man vill bli snabb på längre distanser behöver man intervaller men om man bara vill bli snabbare än man är finns det andra sätt också
Jag är ju mer uthållig än snabb även om jag är ganska nöjd med min fart också.