• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    isold2003 skrev 2011-08-07 20:42:40 följande:
    Och så till dagens tävling, det gick superbra! Har känt mig seg i benen sista veckorna men det gick jättebra att springa idag. Började stumma till efter tre timmar men då hade jag redan tagit mig 35 km och visste att jag skulle kunna göra ett bra resultat. Lyckades hålla tempot hyfsat in i mål och med en rejäl spurt sista 500 m så passerade jag 70 km med några få meters marginal! Jag är så himla nöjd! Måste få skryta också och berätta att jag nu är andra dam genom tiderna i Sverige som passerat 70 km på 6 timmar
    Jaysis! Dra mig baklänges vad bra! Vad säger man om det? Grattis?! Jag berättade för sambon som bara tittade på mig...

Nu reser jag och dotera till Irland en vecka. 5 löpfria dagar alltså. Jag laddade med ett långpass i gymmet och hoppas på att orka lite backintervaller när vi kommer hem på fredag.

Ha det gott i tråden och i spåren.
  • lakritstrollet

Hej alla! Jag är helt ny i tråden här, men hoppas på att någon kan svara på min fundering. Jag löptränar 2 ggr i veckan och styrketränar 1 gång, alltså inte så mycket än men jag hoppas komma igång mer och mer. Har vaga drömmar om att pröva Göteborgsvarvet, men vi får väl se....

I förrgår sprang jag på asfalt, 7 km, i lite högre tempo än jag brukar. Jag brukar springa i skogen men ville pröva hur benhinnorna fixade asfalt. Och med dem var det inga problem, däremot har jag idag fått skitont i blygdbenet (tror jag det är iaf), på vänster sida. Det gör ont bara jag går, inte varje steg men nästan, och att träna känns omöjligt.

Jag hade inga särskilda problem med foglossningar under mina graviditeter, och nu är min minsta 3 år... Ibland har det liksom huggit till i blygdbenet men gått över direkt.

Är det någon som känner igen det här? Är det väldigt försenad foglossning..? Vad kan man göra åt det? Inte vila hoppas jag....
    Kram alla hurtbullar där ute! 

• Carisma95
    Isold:
    Kan bara hålla med ovanstående. Jag säger inget utan bara:

Bimsan:
    Ja, 5 min-tempo satsar jag också på. Hade varit ett grymt mål att nå!

Lakritstrollet:
    Hade jag varit du hade börjat försiktigt med asfaltslöpning. Dvs kör inte ett helt pass på asfalt i början utan kanske bara någon km eller två.
    Jag vet faktiskt inte om fogarna kan krångla 3 år i efterhand. Men var uppmärksam och lyssna på kroppen. Att öka något (oavsett om det är tempo, längd eller i detta fallet asfalt) så är det bra att göra det låångsamt.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95

Jag hade inte alls tänkt träna igår, efter lördagens backintervaller. Men är huvudet dumt får kroppen lida... Obestämd Jag hade tidigare i veckan bokat in ett 60 min spinningpass på söndag eftermiddag och när jag väl kom på det var det för sent att avboka. Så vad gör man? Tja, åker och tränar.... Idag är det VILA!!!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Göteborgstjej

Isold... Jösses... Jag är stum av beundran!!!

• Themis
    lakritstrollet skrev 2011-08-08 10:15:47 följande:
    Hej alla! Jag är helt ny i tråden här, men hoppas på att någon kan svara på min fundering. Jag löptränar 2 ggr i veckan och styrketränar 1 gång, alltså inte så mycket än men jag hoppas komma igång mer och mer. Har vaga drömmar om att pröva Göteborgsvarvet, men vi får väl se....

I förrgår sprang jag på asfalt, 7 km, i lite högre tempo än jag brukar. Jag brukar springa i skogen men ville pröva hur benhinnorna fixade asfalt. Och med dem var det inga problem, däremot har jag idag fått skitont i blygdbenet (tror jag det är iaf), på vänster sida. Det gör ont bara jag går, inte varje steg men nästan, och att träna känns omöjligt.

Jag hade inga särskilda problem med foglossningar under mina graviditeter, och nu är min minsta 3 år... Ibland har det liksom huggit till i blygdbenet men gått över direkt.
    Erhm, jag har kronisk foglossning när jag springer och min son är strax 7 år. Det man kan göra är att begränsa steglängden (pinna på fortare) och "hålla ihop" benen under sig utan att vinkla ut fötterna när man försöker sig på lite hastighet-svårt att förklara men man känner skillnaden dagen efter!

Asfalt kan jag glömma för resten av livet, jag måste ha max dämpning och springa på löpband. Men skorna är också väldigt viktiga, jag trodde att mina förra var bra (Asics) och de är kass jämfört med Nike zoom vomero.
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • PerG
    isold2003 skrev 2011-08-07 21:17:32 följande:
    Tack alla!! Moe, det är lite skumt att springa runt runt, det håller jag med om, men konstigt nog fungerar det bra. Iaf i sex timmar. Jag har inte lyckats fullfölja något 24-timmars lopp på varvbana men motivationsbristen då har berott mest på att jag har tänkt för mycket på kommande ansträngning och gett upp i förtid. Jag kan inte påstå att det hände så jättemycket utanför banan idag, finsk skog
    Grymt jobbat! Ultralöpning är väl inte speciellt vanligt och är väl ännu ovanligare bland kvinnor?

Kanske ska överväga ultralöpning ändå! ;).. Jag har ju cyklat Vätternrundan ett par gånger så idrottsaktiviteter som pågår i ett drygt halvt dygn är ju inte främmande för mig om man säger så.. ;)

Får se efter Stockholm Marathon nästa år om långdistanslöpning är min grej eller om jag ska hålla mig under 4,2 mil... ;)
  • Snöfrun
    Themis skrev 2011-08-08 17:25:46 följande:
    Erhm, jag har kronisk foglossning när jag springer och min son är strax 7 år. Det man kan göra är att begränsa steglängden (pinna på fortare) och "hålla ihop" benen under sig utan att vinkla ut fötterna när man försöker sig på lite hastighet-svårt att förklara men man känner skillnaden dagen efter!

Asfalt kan jag glömma för resten av livet, jag måste ha max dämpning och springa på löpband. Men skorna är också väldigt viktiga, jag trodde att mina förra var bra (Asics) och de är kass jämfört med Nike zoom vomero.
    Hur vet du att du har kronisk foglossning? Är det konstaterat av någon eller är det som du själv tror? Jag undrar för jag känner också av lite smärta i blygdbenet när jag springer för fort. Så länge jag springer lite långsammare (runt 5.20-5.30-tempo) känns det inte men om det går snabbare (4.50-tempo) känns det lite. Det är inte smärta men det gör lite ont i blygdbenet. Min yngsta är bara 7 månader så det är relativt tidigt under graviditeten ännu men det känns verkligen inte kul med kronisk foglossning. Jag tar det lugnt och springer inte så mycket och framför allt inte så snabbt ännu men jag springer på asfalt. Jag tycker att det känns mindre om jag försöker knipa samtidigt som jag springer så jag tänker att det kanske är bäckenbottenmuskulaturen som är för svag ännu.  
  • Jessa med 3

Med 40 dagar kvar till halvmaran har jag helt tappat sugen... Har lite ont i en fot och "benhinnorna" och det blev inte bättre trots Paris-vilan. Ösregnandet gör inte att det känns lättare och jag har helt enkelt ingen lust att springa! Usch! Riktigt deppigt!

• PerG

Någon som är bra på intervallträning som kan ge mig lite tips? Jag har aldrig intervalltränat så jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp det för bästa effekt...

Jag körde idag c:a 2-3km uppvärmning i hyfsat lugnt tempo. Sen körde jag 6 x helvetesbackenfrånhelvetet (tog c:a 45-60 sekunder) med c:a 2-3 minuters vila (gick sakta ner för backen och väntade tills pulsen sjunkit en del).

De första intervallerna höll jag riktigt högt tempo och rusade uppför backen och det gick ganska bra, men de sista två intervallerna blev jag nästan helt stum i benmusklerna när jag bara hade några meter kvar och kunde inte förmå kroppen att ge mer kraft än att stappla upp till krönet.

Efter detta joggade jag lugnt hem igen (c:a 1km)

Körde jag för hårt? Ska man köra alla intervaller i hyfsat likvärdigt tempo? Eller ska man maxa så mycket man bara orkar och köra så många intervaller som man klarar?

Svar på tråden Löpartråden 13