• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • jompa

God kväll.
    Hemma efter några dagar på landet (utan internet). Det blev två rundor, en i solsken på eftermiddagen (den sämta tidpunkten för mig) så 4km i 6 tempo och en runda på 5km i regn som var mer behaglig. Sen blir det väl en runda imorgon oxå. Sen är semestern slut och vardagen igång, då kommer jag kunna springa längre rundor igen på kvällarna.
    Ska bli ganska skönt att komma in i rutinerna igen och även om man nu inte ska säga det högt, skönt med behagligare spring temperaturer i luften.

• Carisma95
    jompa skrev 2011-08-12 21:44:26 följande:
    God kväll.
    Hemma efter några dagar på landet (utan internet). Det blev två rundor, en i solsken på eftermiddagen (den sämta tidpunkten för mig) så 4km i 6 tempo och en runda på 5km i regn som var mer behaglig. Sen blir det väl en runda imorgon oxå. Sen är semestern slut och vardagen igång, då kommer jag kunna springa längre rundor igen på kvällarna.
    Ska bli ganska skönt att komma in i rutinerna igen och även om man nu inte ska säga det högt, skönt med behagligare spring temperaturer i luften.
    Ja, det ÄR verkligen skönt med senaste veckans "svala/kyliga" väder. Men *schhh*
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LaFontaine

Jag har de senaste dagarna känt mig rosslig i luftrören och tungandad. Igår skulle jag som vanligt inhalera mitt kortison men fick ett infall och tittade på inhalatorn som så klart var tom. Det lär den har varit ett tag också, så det kanske inte är så märkligt att de senaste turerna känts tunga och "isande" i luftrören.

Nåväl, idag vågade jag inte riktigt springa med tanke på den uteblivna astmamedicinen. Istället powerwalkade jag 8 kilometer med en snitthastighet på 7,52 min per km. Hyfsad hastighet som gjorde mig svettig. När jag så kom hem och skulle kasta mig in i duschen upptäckte jag att vi inte hade nåt varmvatten. Igen.

Vad fräsch man känner sig när man tvättar sig i en bakbunke till hälften med kokat vatten och till hälften med iskallt sådant. Tur att maken och jag ska på spa imorgon. Där ska jag duscha varmt!

• PerG
    Gaby 01 skrev 2011-08-12 21:34:25 följande:
    PerG: GRATTIS, härlig känsla eller hur?  

Själv sitter jag med grönjävlig träningsvärk! Tränade handboll igår, fasiken vad det är roligt, men det tar oerhört på hela kroppen. Jag älskar löpning men vissa muskelgrupper försvinner helt, och dessa gör sig lätt påminda efter 90 minuters jagandes efter boll. Och på söndag ska jag spela första matchen för iår, hoppas det blir fler...  
    Tack! Ja, det är en skön känsla. Jag pressade mig rejält när jag längs med rundan passerade mina "kontrollstationer" där jag brukar hålla koll på mellantider och insåg att jag låg riktigt bra till!

Handboll låter skoj! Jag ska börja spela innebandy igen i höst (vi är några som spelar ihop på jobbet) så det kommer bli 90 min, en gång per vecka. Dock inget seriöst spelande utan mest för skojs skull, men det är precis som du säger det en bra variation för vissa muskelgrupper som aldrig får röra sig annars...  
  • PerG
    Carisma95 skrev 2011-08-12 21:40:57 följande:
    Härligt! Samma för mig på min "vanliga" runda. I början av sommaren sprang jag på 32 min. Innan var PB 28,30 min och nu i veckan slog jag ju (som sagt) till med 26,20. Galet när man lyckas med sådana saker. (Svårare lär det väl bli att slå ju snabbare man springer...)

Idag blev det en lite längre, lugn "återhämtningsrunda" för min del. 6,3 km i 7-min-tempo. Förvisso lugn jogging, men skön känsla i benen ändå! Hoppas känslan håller i sig åtminstone till Kretsloppet om en månad.
    Ja, det är ju kul så länge man förbättras och extra kul när man kapar flera minuter på kort tid! Du har ju haft en riktigt bra utveckling! Grattis!

Funderar på att vända på utmaningarna för mig istället och sätta upp som målsättning att kunna springa ett visst tempo (t.ex. 4:30min/km-tempo som jag nu klarade på 5km) i allt längre distanser. Då har man ju utmaning så man klarar sig ett bra tag framöver genom att gå vidare till längre och längre distanser! När man nått 15-20km nånstans (längre än så är väl inte så bra för knän och annat att springa allt för ofta) i det tempot får man väl sätta upp ett snabbare tempo och börja om på korta distanser igen och jobba sig uppåt!
  • Kulta17

Idag är det dax! Jag är grymt nervös. Manundrar vad man gett sig in på egentligen! Ja ja...

Grattis PerG. Härligt!

• PerG
    Kulta17 skrev 2011-08-13 09:23:47 följande:
    Idag är det dax! Jag är grymt nervös. Manundrar vad man gett sig in på egentligen! Ja ja...

Grattis PerG. Härligt!
    Lycka till! Ser ju ut som ni får perfekt löparväder om man tittar på prognosen i alla fall!?
  • StilaM

Grattis till alla pers, Gaby, Carisma och Per G!

Jag är tillbaks efter en slapp Irlandsvecka hos goda vänner: mycket hjärtmusslor, guinness och altanhäng och ingen löpning. Ska springa igång benen med lite fartlek om en stund och en långrunda ed vänner (8 eller 10, vi får se) imorgon.

Ett kuvert från Tjejmilen låg och väntade på mig när jag kom hem. Jag har ju aldrig sprungit något lopp förut. Känner mig lite pirrig. Glad

• Carisma95
    Kulta17 skrev 2011-08-13 09:23:47 följande:
    Det kommer gå bra. Kom igen nu! Heja!
    (Men jag förstår känslan. Väntar in Kretsloppet om en månad och börjar redan bli lite nervös... Ha ha!)
    StilaM skrev 2011-08-13 12:04:51 följande:
    Grattis till alla pers, Gaby, Carisma och Per G!

Jag är tillbaks efter en slapp Irlandsvecka hos goda vänner: mycket hjärtmusslor, guinness och altanhäng och ingen löpning. Ska springa igång benen med lite fartlek om en stund och en långrunda ed vänner (8 eller 10, vi får se) imorgon.

Ett kuvert från Tjejmilen låg och väntade på mig när jag kom hem. Jag har ju aldrig sprungit något lopp förut. Känner mig lite pirrig. Glad
    Tack!
    Oohh, spännande.  
  • Carisma95
    PerG skrev 2011-08-12 23:57:51 följande:
    Ja, det är ju kul så länge man förbättras och extra kul när man kapar flera minuter på kort tid! Du har ju haft en riktigt bra utveckling! Grattis!

Funderar på att vända på utmaningarna för mig istället och sätta upp som målsättning att kunna springa ett visst tempo (t.ex. 4:30min/km-tempo som jag nu klarade på 5km) i allt längre distanser. Då har man ju utmaning så man klarar sig ett bra tag framöver genom att gå vidare till längre och längre distanser! När man nått 15-20km nånstans (längre än så är väl inte så bra för knän och annat att springa allt för ofta) i det tempot får man väl sätta upp ett snabbare tempo och börja om på korta distanser igen och jobba sig uppåt!
    Låter som ett bra upplägg (beroende på vad man har för målsättning med sitt springande). 
    Själv är jag lite av en "sucker" för korta intervaller, så jag tror inte jag släpper de passen (riktigt än).
Svar på tråden Löpartråden 13