• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Kulta, det låter klokt med nya skor. Se till att du provar ordentligt och får skor som passar bra nu.

Waimea, vad kul det låter! Hoppas att träningen igår också gick bra!

Vi körde tröskeltempo 2x3km med klubben igår och det gick över förväntan. Jag trodde att benen skulle vara tröttare efter Bornholm men det kändes helt ok även om jag inte kunde ta i riktigt så mycket som jag hade önskat.

• m o e

Nä, nu måste jag ha en GPS-klocka. RunKeeper var ju roligt, trodde jag. Ända tills jag insåg att den inte reggat hela min tur i måndags. Sprang ca 8 km, men den raggade knappt 6! Jag som trodde att jag äntligen skulle få veta exakta sträckan. 

Så nu vill jag veta vilka klockor ni har och vilken som är bäst. Är inne på en Garmin, har läst att de ska ha bäst pålitlighet. Men jag kanske är lurad?

Nu har vi två mirakelkillar!
  • byggd av bomull

Kattstugan- du hade rätt! Har nu också insett att det är som roulette ibland, man vet aldrig innan riktigt hur det kommer gå

Sprang två-tre ganska tunga halvmilspass och kände "shit, var det bara en slump och en serie av ultimata förutsättningar som gjorde att jag klarade milen" Kände mig lite osäker på om jag nånsin skulle klara milen igen haha, väldigt ologiskt såhär i efterhand..

Igår var allt bara perfekt igen och min andra mil är nu avklarad Trots att det var en varm kväll och jag hade sprungit ett snabbpass dagen innan. Hade till och med energi över att spurta på strax under 5 min-tempo sista kilometern!! TJOHO!

• Kattstugan

byggd av bomull: yey! Du ser

Waimea och Isold: tack, tack! Är faktiskt jätteglad över att det gått så bra på just korta distanser eftersom det verkligen inte är något som jag har lätt för. Tur att jag älskar plågsamma intervallpass

Isold: Jag förstår att din familj inte var pigga på en sån utvikning, men det hade varit kul. Och du är igång redan igen Nyfiken på tröskelpasset - hur bestämde ni tempot - pulsklocka eller känsla?

Waimea: jag vet att du också gillar intervaller!! Hur gick det?

Hade tänkt springa ett lätt distanspass ikväll, men skiter faktiskt i det. Är så trött så jag knappt kan hålla ögonen öppna (slinter väldigt på tangenterna märker jag..) och mina stackars ben är helt kaputt igen efter tufft backpass igår. Någon måtta på träningsivern får det ju vara.

• isold2003

Det låter klokt med vila idag Kattstugan, är man så sömnig är nog sömn det bästa Jag vilar också idag. Har varit på stranden med familjen större delen av dagen och njutit i solen Solig

Ang tröskelfarten så var det sagt att vi skulle lägga oss på cirka 10 sek över tävlingsfart per km på milen. Vi sprang på ett elljusspår med markering bara efter första kilometern så det gick mest på känsla. Jag sprang i stort sett så snabbt jag orkade utan att dra på mig mjölksyra. Jag kände att jag låg lite nära gränsen men höll mig på rätt sida och tiden blev 8 sek över milfarten. Jag undrar om jag på något märkligt sätt också blivit lite snabbare på kortare distanser senaste året trots i stort sett bara långdistansträning? Det får visa sig på Blodomloppet i augusti

• isold2003

Byggd av bomull, härligt! Det är konstigt hur det kan växla så hur bra det känns mellan passen!

M o e, jag började på ett inlägg ang gpsklockor häromdagen men blev aldrig klar så det kommer nu istället. Jag tror att det skiljer sig ganska mycket mellan olika modeller, inte bara mellan olika märken. Garmins 205 och 405 modell har olika system för just gps:en så de är helt olika där. Jasg har en 405:a men skulle inte rekommendera någon att köpa den.. Den fungerar bra på väg men inte i skogen, den drar av minst 10% på distansen så fort det är lite träd runt omkring. De ggr jag sprungit med vänner med 305:an har de alltid fått längre distans än jag och i fall med känd distans har deras klockor visat mycket närmare sanningen. Dessutom är 405:an krånglig att manövrera med sin "klickring" som man bara kan använda utan vantar och inte i regn eller frost. Jag är nog en ovanligt missnöjd ägare av 405:an men det är iaf mina synpunkter. Hade jag fått välja helt själv (jag fick min klocka i present) hade jag köpt Garmins 410:a. Mycket enklare att hantera och ytterligare en ny variant av gps-system som verkar vara bättre än 405:an. Den är lite dyrare så vill du inte betala så mkt skulle jag välja 305:an. Outdoorexperten i Västerås har i stort sett bäst priser på Garmin i Sverige så gå dit och kika lite på klockorna och hör efter vilka funktioner de har och fundera sen på vad som passar dig bäst.

Glad midsommar allihop! Här har vi redan avslutat firandet eftersom vi hade andra småbarnsfamiljer över Firade allra först imorse med dryga milen i skön morgonluft innan solen hann titta fram.

• isold2003

Det var värst vad alla firar midsommar, ingen som springer? vi har varit hos mina föräldrar idag och haft jättemysigt men innan dess hann jag med dryga två mil med klubben i perfekt duggregn/mulet morgonväder.

• Kaya

Jag har vilat en lite öm vänster fotled några dagar sen senaste löpturen (har cyklat och kört styrka) men imorgon blir det springa av igen här ute på torpet. Kanske ner till badplatsen? Så kan familjen ta med badkläder och picnic och cykla ner. Vilka underbara sommardagar! Hoppas alla har haft en lika underbar midsommar som jag.

K

• reb80

Hej!!
    Jag har fått lite tips av min kusin hur jag ska lägga upp min träning inför tjejmilen. DÅ  jag vill försöka komma så nära henne som möjligt om möjligt före.....men tror det är omöjligt då det skiljer 4 min på oss på en 7km strecka...

Iallafall jag ska börja träna intervaller....Har läst mycket om det men sett så krångligt ut.
    Provade igår ett pass på 20 min.
    Vet inte riktigt hur jag sprang då jag gjorde det lite impulsivt.
    Men gjorde ca 6 st ryck på ca 20sek.
    Jag tyckte det kändes betydligt mycket mer i min kropp än när jag springer mina 9km på ca 50 min..
    Men igår var väl inte förutsättningarna de bästa....somnade 02 och ut och sprang 9 med ett halv glas juice i magen....

Men på måndag när midsommar är över då ska jag försöka planera upp det bättre.. 

Nån som har nåt bra förslag med hur man kan göra. Jag har aldrig tränat intervall förut så fattar inte så mycket. vill gärna ha en lätt förklaring hur jag ska göra.... 

• Kulta17

Sprang 5 km i morse och som ett brev på posten har jag ont i hålfoten igen! kunde inte vänta på nya skor så där fick jag. Blir nya skor innan nästa pass - det måste bara vara det som gör att jag får ont.

Svar på tråden Löpartråden 13