Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Ååååh! En joggintråd med en massa experter, exakt vad jag behöver! Har för första gången i mitt liv kommit igång med löpning och tappat 34 kg. Det har gått alla tiders, sprang vårruset och började planera för tjejmilen. Men nu går det inte längre! Känner mig lite smått desperat. Jag får sånt jäkla håll. Har försökt experimentera men att äta vid olika tidpunkter före och efter för att testa om det är tidpunkten för måltiderna som spelar in. Funkar inte.
Förr kunde jag liksom andas mig ur ett håll, när jag kände att det kom så andades jag extra djupt men det går inte.
HAr promenerat en hel del istället men till och med då när jag får upp ett ganska högt tempo så får jag ont.
Hjälp mig! VAd kan det bero på? Är det nått som har gått sönder?
godkväll! Ett lite stressat inlägg...
Stackars dig Waimea! Jag önskar att jag hade något gott råd, men tyvärr låter det bara som de problem med baksidor/rumpa som jag har själv och stundtals blir helt hysterisk över. Vet inte vad man ska göra... Hoppas du kan tävla imorgon!
byggd av bomull: oh grattis!! Sånt är så kul att läsa
Härligt!
Hej ni andra nya!
Ikväll hade vi klubbtävling, 5 km på ganska backiga och knixiga cykelvägar. Sprang på 19.18 och med tanke på hur ÖVERSEGT och jobbigt det känts de sista veckorna när jag varit sjuk och dragits med efterdyningar av förkylningen så är jag glad och nöjd med det.
Isold, lycka till på tävlingen! Vad är det för lopp?
Kattstugan- Tack
Och ojoj, halvmilen på nitton minuter.. Shit alltså
Hejsan hoppsan!
Det var längesen sist!
Hej på er alla! I måndags sprang jag för första gången på en vecka (trodde inte att det var så länge sen sist, men enligt träningsdagboken är det sant). Det gick jättebra och jag sprang 5 km på nästan tävlingstempo. Ikväll tänkte jag antingen träna Afto på gymet eller köra ett intervallpass löpning och i helgen blir det ett längre pass, 8-10 km eller så.
Waimea: Det är så otroligt frustrerande när kroppen säger ifrån på något sätt. Jag har från och till lite ont i mitt högra lår, mitt i muskeln på framsidan. Jag tror det är någon lättare bristning jag får och då hjälper bara att vila och ta det lugnt. Få inte panik! Man tappar inte all sin träning och kondition på någon vecka. Kan du promenera försiktigt eller gymma så gör det istället för att inte behöva pausa i träningen helt.
byggd av bomull: GRATTIS till din första mil! Det är stort.
Amandagumman: Håll är otroligt enivst och surt. Håll förstörde Stadsloppet jag sprang för ett par veckor sen. Värst är att det inte finns så mycket forskning kring håll och ingen säkert vet varför man får det och hur man kan undvika det.
Hittade det här om håll:
Ingen vet säkert vad håll är och exakt vilken funktion den har för kroppen. Håll kan sitta på olika ställen i bröstkorgen och magen. Man vet att den har att göra med genomblödningen av muskulatur och inre organ i bröstkorg och buk. Benägenheten att få håll påverkas till viss del av hur lång tid det gått sedan senaste måltid. Delvis har det att göra med hur van man är vid att anstränga sig kort tid efter man ätit. Man kan alltså träna bort benägenhet att få håll. Man kan också öva upp en teknik att andas och slappna av där hållsmärtan sitter. Då klingar smärtan av trots att träningspasset fortsätter. Generella råd till den som lider av håll vid träning är:
1. Välj en lättsmält måltid innan träningspasset. Det är bättre att äta och dricka stora mängder efter träningen om man är väldigt känslig för håll.
2. Lägg upp passet så att du får en rejäl, långsam uppvärmning. I slutet av träningspasset kan du stegra intensiteten, då är risken för håll mindre.
3. Om hållsmärtan kommer smygande, minska tempot något och andas lugnt med magen. Fokusera på utandning.
I ditt fall finns kanske någon dold ledtråd till varför hållsmärtan plötsligt dykt upp. Tränar du vid någon annan tidpunkt på dagen? Har du haft ett uppehåll så kroppen hunnit bli ovan vid träningsrutinen? Har du varit sjuk nyligen? Har du ändrat kostens innehåll? Hållsmärta inte är farligt. Den ska inte behandlas eller medicineras bort. Det är någon slags signal att kroppen inte riktigt hunnit slå över blodcirkulationen från matsmältning till muskelarbete. Vad håll beror på är svårt att besvara, men din andra fråga om det kommer försvinna är lätt: Ge dig inte, fortsätt träna på samma sätt, så blir du av med problemet.
Kanske jag skulle skriva hur det går för mej o min löpträning.
Jag har sprungit mycket mindre än tidigare år,och visst har jag tänkt springa halvmara i sommar,men fattar inte hur det ska gå till.
En endaste gång har det blivit långlänk(17 km),sen bara korta rundor och inte spec aktivt.Måste få igång träningen rejält nu!
Sen har jag fortf problem med mina ben(köpt nya skor IGEN för femtielfte gången känns det som).....hoppas det nu ska hjälpa.
Nu har jag också kört diet 4 veckor och looosat 10 kg!Mycket nöjd med att 36:orna igen sitter som smäck!Men ni kan tänka er hur det känns när man inte äter nåt och ska försöka få till ett pass....lyckas inget vidare.Nu ska jag smått börja äta igen,och träna mer också har jag tänkt.
Ska läsa lite ikapp.....
Trollens mamma: Men hej, å, vad roligt att se dig!! Storstorstor kram!!! Du kommer igen, jag lovar.
Kattstugan: Heja, du är grymmans snabb, fasen vad skönt att få till ett bra lopp med de förutsättningarna.
Själv är jag rätt nöjd ikväll, KM i kvartsmarathon, 47,12. Klockan blippade milen strax under 45minuter för första gången någonsin och jodå, nog fanns det lite till att ge, jag sprang som vanligt progressivt, så de sista kilometrarna gick allra snabbast. Vi var tre damer som sprang och jag var först i mål av oss tre, tror jag i alla fall. Kul! Tröttheten i vaderna var som bortblåst och rumpa och knä höll sig i schack.
SuzR: Välkommen hit! Jag lyssnar aldrig på musik när jag springer, så tyvärr.. Skulle jag lyssna på nåt så skulle det bli punkrock eller nåt med mycket distade gitarrer, högt tempo och mycket energi..
Amandamammam:Välkommen du också. Shit, 34 kilo, du måste vara riktigt stolt över dig själv! Har inga råd om håll, jag tyckte Moes inlägg var bra, hoppas du kommer till rätta med det.
Det blev ett kort pass för mig igår; jogg till lämplig backe i spåret, 7 backintervaller, lite längre jogg hem. Nöjd. Men mindre nöjd med stickningarna jag har i halsen...
Och jag har upptäckt världens bästa pryl. Har ingen GPS-klocka, men jag har ju en iPhone! Med RunKeeper. Så igår kunde jag äntligen kolla hur långt jag sprang, hur fort och vilka snittider jag hade på vilken sträcka. Tjohoo! Tidigare har jag bara kunnat klocka med löparklockan man fick gratis som prenumerant på RW för ett par år sen.