• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75

Får man haka på här?

Är en tjej på 35 år, 2-barnsmor som gått upp massor i vikt sedan min dotter blev hjärtsjuk. Nu är hon transplanterad och det är dags att ta tag i sitt liv och gå ner alla kg.

Löptränar flera gånger i veckan från 5km och uppåt. Idag blir det 20km i Ursvik.

Tränar för Lidingöloppet som är startskottet för en svensk klassiker. Har lite delmål på vägen som Midnattsloppet 14 augusti och E18-loppet 11 september då det blir halvmaradistans.

Jag är inte så snabb när jag springer ännu, men relativt uthållig.
    Mitt nuvarande tempo ligger i spannet mellan 6-7.30 tempo/km beroende på distans.

• Kulta17
    Waimea skrev 2010-07-17 23:44:35 följande:
    Kulta: Jag stretchar vaderna, bak- och framsida lår, höftböjaren, rumpan och ryggen. Vaderna kör jag med både sträckt och böjt ben för att komma åt den inre/nedre vadmuskeln också. Rumpan ligger jag ner och kör först ena benet utsträckt och det andra håller jag mot bröstet och kramar om, sedan lägger jag upp foten på motsatt knä och drar benet mot mig.. Hoppas du fattar.. Det är mina spinninginstruktörstakter som sitter i, alltid lång stretch efter alla träningspass, ändå har jag ont i baksida lår mellan varven, så nu har jag utökat både vad- och rumpstretch och det verkar hjälpa.
    Fattar inte riktgt hur du gör vaden med sträckt och böjt ben! Förklara gärna för jag behöver mer stresch i både vaden och framsidan av nedre benet!
  • Kulta17
    Gunsan75 skrev 2010-07-19 11:59:17 följande:
    Får man haka på här?

Är en tjej på 35 år, 2-barnsmor som gått upp massor i vikt sedan min dotter blev hjärtsjuk. Nu är hon transplanterad och det är dags att ta tag i sitt liv och gå ner alla kg.

Löptränar flera gånger i veckan från 5km och uppåt. Idag blir det 20km i Ursvik.

Tränar för Lidingöloppet som är startskottet för en svensk klassiker. Har lite delmål på vägen som Midnattsloppet 14 augusti och E18-loppet 11 september då det blir halvmaradistans.

Jag är inte så snabb när jag springer ännu, men relativt uthållig.
    Mitt nuvarande tempo ligger i spannet mellan 6-7.30 tempo/km beroende på distans.
    Vilka mål Härligt!
    Välkommen!
  • isold2003

Välkommen Gunsan! Det låter som att ni har haft en tuff tid med hjärtsjuk dotter, hoppas att hjärtransplantationen gjort henne mycket bättre! Jag ska också springa Lidingöloppet och funderar på halvmaran på E18-loppet så då kanske vi ses där

Kulta, ursäkta att jag inte svarar på din fråga om stretching men det är för att jag är usel på att stratcha själv och i stort sett aldrig gör det Skäms

Idag har jag haft vilodag men igår sprang jag en morgonrunda på 15 km i härligt frisk luft efter lördagnattens regn!

• Kulta17

Lät mannen springa först i morse, tog en halv banan och värmde upp i morse. Kändes mycket bättre idag. Så bra att när jag sprungit 7 km blev det 8,5 och då tyckte då att det var dax att ge min mål en chans = 1 mil. Och det gick bra. Jag sprang 1 mil på 57.56 minuter Totalnöjd då jag sprang ganska lugnt!

• Gunsan75

Sprang i Ursvik i  går kväll.
    20km. Borde nog brutit men endorfiner och adrenalin och en hög målsättning gjorde att jag fortsatte. Idag inser jag att det inte var klokt.
    Vrickade nämligen vristen, eller om det var ledband som gick av.. Small gjorde det som ett pistolskott, men jag fortsatte springa.
    Idag kan jag ej belasta så det är åtminstone en rejäl stukning, ska till läkaren i em så får vi se vad hon säger.
  • Gunsan75

Så alla tips på alternativ träning mottages tacksamt:)

• Gaby 01

Jag skuttar oxå in här som nybliven löparfantast. Har många år av annan träning bakom mig (handboll) men efter ett längre uppehåll känner sig kroppen nu redo för andra mer uthålligare muskler och till min stora glädje så går det riktigt bra.

Tänkte kolla lite med er om det är någon som löper enligt "pose method"? Som tydligen ska spara knän och ben upp till 50%. Jag har börjat men inser att jag nog behöver gå en kurs för att få in den rätta tekniken och löpsteget.

Sedan undrar jag oxå om det är någon som springer intervall? Och vilken sorts intervall och under hur många km?

Gunsan75: Aj, aj det där såg inte så trevligt ut. Dock om något inte är brutet så kan det vara så att det var bra att du fortsatte. Nu ska man så fort som möjligt belasta en stukad fot och även senare när man stelnat så ska man gå på foten och gärna på så rätt sätt som möjligt. Alltså inte gå med droppfot utan sätta ner hela foten, sedan är det balansövningar som gäller och motorik träning som att skriva alfabetet med foten etc. En stukad fot kan ta lång tid men jag rekommenderar varmt att du går och får behandlingar för den så att du kommer igång snabbare och ha gärna foten lindad hårt så det trycker undan blödningarna.

Svar på tråden Löpartråden 13