• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kulta17
    reb80 skrev 2010-07-13 21:43:50 följande:
    Jag har fått ont i höger ben. Börjar vid rumpan och känns som om det strålar ner mot baksidan av låret.
    Känns skönare när man strechar ut benet.

Om jag går så känns det inte alls utan går bra.
    Men när jag skulle försöka springa igår så gör det ont och så känner jag mig som en gammal tant.
    Sprang jag med höga knän så gick det bra, men går ju inte att springa så hela tiden.
    Lika när jag vart lite varmare så gick det över.

Vad kan jag ha gjort?
    Har ni några tips och ideér? 
    Så hade jag det efter gravidteten mycket. Som du skrev blev det bättre med strech. Man får strecha även de dagar man inte motionerar. Har du provat "pigeon pose" en yoga position? Super bra att strecha allt som har med rumpa och lår att göra tycker jag. Många yoga positioner är bra strecher. Ska se om jag hittar den på nätet till dig.

Sprang 8,77 km imorse. Men usch så varmt det är redan kl 8 på morgonen!
  • Kattstugan

Nä värmen har inte varit rolig att springa i. Och ingen semester för min del i sommar   (Jo, två dagar i augusti när vi ska åka till fjällen och springa Vertex )

Ikväll var det dock riktigt behaglig löptemperatur. Sprang intervaller hemma på en liten grusväg - jättetrött i benen sen ett lite väl överambitiöst backpass i tisdags så jag nöjde mig med 10 * 1 min, ca 300 m. Men det gick trots allt ganska bra och jag blev rent av på gott humör av det, haha.

Grattis Isold till det tjusiga milperset!! Super ju Hoppas din fot snart är bra igen.

Waimea: vad kul att du fått ett så omväxlande program! Det är det som jag gillar så mycket med löpning - att man faktiskt kan variera nästan hur mycket som helst!

• Kattstugan

Och så skulle jag ju skriva: hur går det med träningen Waimea?

• Waimea

Grrh: Gjorde ett långt inlägg i förrgår, och så dog datorn. Här kommer snabbreprisen!

Isold: Nu är det inte långt kvar till sub 40, va??? Grattis till det fina perset!

Kattstugan: Härligt tränat!! Mitt program går finfint, 16,5 km i söndags, åtta km i måndags och intervaller (8*100 m backe + 2*30 sekunder plant), löpskolning och löpstyrka i onsdags. Det var skitkul, verkligen! Sprang hit och dit och upp och ner i ett grustag nära hemma. Löpningen är så rolig nu, börjar få storhetsvansinne och tänka mig under 40 minuter på milen och under 1.30  på halvmaran någon gång i livet..

Det bästa av allt är att det onda börjar ge med sig nu, från att ha varit en distinkt smärta i höger baksida är det mer en allmän trötthet. Gött!!

• Kattstugan

Kulta: jobbigt såna dagar! Har det åskat i Malmö också?

Här var det lite som att springa i en ångbastu efter ett hejdundrande åskoväder på morgonen, men det var nästan som att hjärnan blev lite bedövad av den helt stillastående luften, så det kändes inte alls så illa som man skulle kunna tro  75 min lugn skogslöpning blev det. Imorgon har jag tänkt springa långpass så då får det hemskt gärna vara lite friskare luft dock.

Waimea: det låter fint det! Mål ska man ha!

• isold2003

Tack Kattstugan och Waimea! Min fot repade sig snabbt och gick att springa på redan i torsdags så det blev långpass som vanligt med klubben imorse. Jösses så tungt det gick i värmen men 3 mil blev det iaf. Hit har åskan inte kommit än men jag hoppas verkligen att det blir mycket regn inatt och gärna lite åska som rensar upp luften lite.

Waimea, så roligt det låter, äkta träningsglädje! 

Kattstugan, skogslöpning låter härligt men ingen semester alls iår? Usch vad tungt!

• Kulta17
    Kattstugan: Ingen åska här. De bara lovar och lovar... Skulle vilja ha regn och åska som rensar bort allt detta varma och klibbiga!

Måste vara duktig och strescha de dagar jag ej joggar. Benen känns så spända.
    Vilka är era favvo strechningar för joggning?

Hittar tyvärr ingen som vill springa Iforms lopp med mig. Så jag får ha ett eget 1 mils lopp. Vore dock kul att göra det med någon då jag inte tror att jag får inspiration nog att göra det själv (och då är pengarn bortkastade).
  • Waimea

Kulta: Jag stretchar vaderna, bak- och framsida lår, höftböjaren, rumpan och ryggen. Vaderna kör jag med både sträckt och böjt ben för att komma åt den inre/nedre vadmuskeln också. Rumpan ligger jag ner och kör först ena benet utsträckt och det andra håller jag mot bröstet och kramar om, sedan lägger jag upp foten på motsatt knä och drar benet mot mig.. Hoppas du fattar.. Det är mina spinninginstruktörstakter som sitter i, alltid lång stretch efter alla träningspass, ändå har jag ont i baksida lår mellan varven, så nu har jag utökat både vad- och rumpstretch och det verkar hjälpa.

Löjligt lite åska här också, jag hoppas på natten, men det är helt vindstilla nu, så det lär inte bli nåt..

Kattstugan: Idag känns det som jäkligt ambitiösa mål, men det är väl på ett par års sikt.

Isold: Skönt att det redde ut sig så fort med din stukning. Imponerande att du fixar 3 mil i bastuklimat.

Igår blev det ingen träning, hade middag för vänner hemma, avsteg från träningsschemat som sade 10 km distans m tempostegring. Jag kompenserade med att springa hem från en grillning hos andra kompisar ikväll. Det blev 13 km med tempostegring på 5, 6 och 7 km, och lite styrkeövningar efteråt. Jobbigt som synden i värmen, men det var så vackert ute, sprang på en liten väg med små hästgårdar och lantbruk insprängda i skogen, underbart, så det kompenserade mödan. Massvis med smultron i vägrenen, stannade inte och åt, dock.  I morgon blir det ett långpass. 14-15 km är tanken, med lite mental träning efteråt.

Svar på tråden Löpartråden 13