• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95

Finns tjejmilen bara i Stockholm?

Vad gäller de här "större" loppen; är det inte någon oskriven regel (som ute i spåren eller på bana) att den som går håller åt höger så de snabba kan springa förbi på vänster sida?

Finns det mer trängsel på vissa lopp eller är det samma på alla?? (frågar jag av nyfikenhet då jag inte har sprungit ett enda mil-lopp (än).  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • PerG

Blev impad över min fru som lyckades springa tjejmilen på 1.03 idag! Hon slog sin tid från förra året med 9 minuter trots att hon hade fler kilometer i kroppen förra året än i år (hon började springa i våras förra året för första gången). *stolt* ;)

Pga funktionärer som stoppade insläpp i de tidiga startfållorna trots att de inte var fulla (hon hade tänkt startgrupp 6-7 nånstans) hamnade hon i startgrupp 10 istället, men lyckades ändå få en riktigt bra tid tycker jag!... 

• PerG
    StilaM skrev 2011-09-03 17:02:38 följande:
    Tja. Så var det gjort. Det var grymt trångt på banan, och trots att jag sprang i startgrupp 6 (springer hela vägen på 60-69 min) så började flera i gruppen att gå vid 1-2 km. Detta var ju mitt första lopp, så ni veteraner kanske är vana vid detta, men jag störde mig på att jag inte kunde springa i min rytm, utan fick sick-sacka och bromsa in och långs sträckor slå av på farten.
    Vet inte om det är vanligare på "tjejloppen" där generellt ambitionsnivån och "tävlingsskallen" inte är lika stor (och man då på något sätt inbillar sig att alla andra inte heller har det eller nåt?)?

Jag såg samma fenomen på vårruset i Göteborg i år när frugan sprang det... Trots  flera uppmaningar från speaker och STORA skyltar om att INGEN SKA GÅ I STARTGRUPP 1-3 (tror jag det var) så såg jag ändå ganska många som gick redan i startgrupp 1, efter 500 meter!!!???... 

Fenomenet att inte lämna fri väg för snabbare löpare är tyvärr rätt vanligt även på andra lopp. När jag har sprungit oseedad i Göteborgsvarvet så har det sällan visats hänsyn till de som vill "köra om" utan många springer till vänster trots att de är långsammare än de som springer till höger...Likadant var det på midnattsloppet... 

Bäst är nog när man springer i seedade startgrupper eftersom det då minskar risken att någon felbedömer sin förmåga... 

Den värsta hänsynslösheten bevittnade jag dock på Vasaloppet där det på en del partier runt 6-7 spår och en relativt långsam skidåkare (lika långsam som mig så jag körde parallellt med honom) höll sig i spåret längst till vänster i flera kilometer trots att det var glest och fint i de andra spåren (där jag körde) och trots flera som kom bakom och försökte komma om!? 
  • PerG
    Carisma95 skrev 2011-09-03 20:41:48 följande:
    PerG:
    Skitbra jobbat av din fru! Varför stoppade de insläpp?
    Det visste hon inte. Hon sprang med sin syster och mamma och de hade varit på toaletten (låååååååång kö) och när de kom tillbaka var det stopp i insläppen till de startgrupperna och de bara pekade bakåt mot de senare startgrupperna... 
  • PerG
    StilaM skrev 2011-09-03 17:02:38 följande:
    Jag brukar vanligtvis aldrig dricka något under en 10-km-runda, men idag var det så varmt, både under den långa väntan i startfållan och under turen att jag var tvungen att dricka vid två av vattenstationerna. Jag tog bara en mun eller två och drack det försiktigt, men kände mig trots detta tung i magen. Kan man träna bort detta? Eller ska jag dricka ännu mindre? Hur gör ni andra?
    Jag brukar se till att "vätska" mig långt före loppet. Jag brukar dricka sportdryck och vatten om vartannat under morgonen/förmiddagen före ett lopp så att kroppen är "välvätskad". Sen slutar jag dricka ungefär en halvtimme/timme före loppet (och ser till att kissa före loppet) annars blir det tungt i magen och dessutom väldigt stor risk att man får uppsöka en toalett längs loppet även om det skulle vara ett kort lopp.
  • reb80

kom oxå runt idag, då jag inte tränat lika bra som förra året så blev jag nöjd med tiden, 57.27 vilket var 18sek snabbare än förra året, men det hade nog att göra med att jag stod långt fram i startled 2.
    MEN även här var det folk som gick, men mycket bättre tempo mot förra året då jag fick sicksacka första 3 km..
    Var varmt iår så brukar inte dricka men detta år blev det ett glas vatten vid varje kontroll, även om jag inte drack utan bara hällde på mig.

Men klart det blir rörigt med 30000 brudar, men kul är det iallafall...

• PerG
    reb80 skrev 2011-09-03 22:25:47 följande:
    kom oxå runt idag, då jag inte tränat lika bra som förra året så blev jag nöjd med tiden, 57.27 vilket var 18sek snabbare än förra året, men det hade nog att göra med att jag stod långt fram i startled 2.
    MEN även här var det folk som gick, men mycket bättre tempo mot förra året då jag fick sicksacka första 3 km..
    Var varmt iår så brukar inte dricka men detta år blev det ett glas vatten vid varje kontroll, även om jag inte drack utan bara hällde på mig.

Men klart det blir rörigt med 30000 brudar, men kul är det iallafall...
    Bra jobbat! Knepigt att folk gick i startgrupp 2? Det är ju en seedad grupp... Måste vara folk som gjort bra ifrån sig förra året och sen inte tränat något alternativt är skadade eller liknande?
  • reb80

eller så har de köpt startplats av någon annan....då det inte verkade som om det gick att byta namn....

• StilaM
    PerG skrev 2011-09-03 20:30:54 följande:
    Blev impad över min fru som lyckades springa tjejmilen på 1.03 idag! Hon slog sin tid från förra året med 9 minuter trots att hon hade fler kilometer i kroppen förra året än i år (hon började springa i våras förra året för första gången). *stolt* ;)

Pga funktionärer som stoppade insläpp i de tidiga startfållorna trots att de inte var fulla (hon hade tänkt startgrupp 6-7 nånstans) hamnade hon i startgrupp 10 istället, men lyckades ändå få en riktigt bra tid tycker jag!... 
    Moe & Mae: Tack för era uppmuntrande ord!

Samma sak hände en kompis till mig, men hon hade mer plats att springa på. Jag sprang i grupp 7 och lunkade i kö hela vägen - inte en lucka - utan sicksacka eller slå av på farten i 10 km. Inte ens spurten drogs farten upp eller gavs det utrymme till vänster.

Kompisen i grupp 10 beskrev i stället att det var många som gick och så, men gott om utrymme att ta sig om. Jag tror att det var den stora spridingen mellan löpare som inte kom med i 5:an och motionärer som skulle ha varit i grupp 12-15 i en stor och trång startgrupp som skapade kaos. Jag kunde ju inte själv lägga mig till vänster hela loppet, då det fanns gott om snabbare löpare, men var ju klart i den snabbaste halvan.

Jag ska snart ge mig ut på en lugn och kort liten för att kunna stretcha igenom kroppen ordentligt.
Svar på tråden Löpartråden 13