• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • StilaM
    Carisma95 skrev 2011-09-03 20:41:48 följande:
    PerG:
    Skitbra jobbat av din fru! Varför stoppade de insläpp?
    De stoppade insläpp för att gruppen var (över)full.
  • Mael

Jesse: Fy så trist. Testa att bara vila vila vila. Du har tränat så bra hittills så du kommer fixa det även om du inte får till några träningar innan. Jag brände ju av 15 km i 6:39 tempo (inte snabbt förvisso) som andra träning efter 8 veckors träningsuppehåll (med något undantag) och då hade jag aldrig sprungit längre än 14 km tidigare.

Carisma: Jag tror som PerG att de rena tjejloppen i regel har mer trängsel än andra för det är mer ovana löpare och många som redan från början tänkt att de ska gå runt. Många känner nog inte ens till "högerregeln". På de lite mindre loppen finns det enligt min erfarenhet betydligt mer plats, även om det blir lite trångt i böjan även på dessa om man startar långt bak. Här brukar dock de allra flesta vara inställda på att springa hela sträckan vilket gör att man kan komma upp i tempo ganska snabbt, även om man får börja lite långsammare än man tänkt - kanske inte skadar

För min del blev det lite allmänstyrka idag då dottern ville till MiniSats. Hade tänkt mig en vilodage efter urladdningen igår. Men det kändes riktigt bra att arbeta igenom kroppen och sen stretcha länge och grundligt. Nu blir det vila i morgon istället.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • smultronsaft

Jag är ganska besviken på mig själv efter tjejmilen. Jag hade hoppats på att komma på under 70 min, men slutade på 75. Jag fick också problem med vätskan, drack vid första vätskestationen för att det var så varmt, sen fick jag håll på en gång. Menmen, förra året tog jag mig runt på 85 så det var ju iallafall bättre än det.

Det här med högerregeln står ju i broschyren med startinformation man får, de sa det vid starten och det var på några ställen skyltar under vägen där det stod spring till vänster och gå till höger. Tråkigt att det inte fungerade så bra. 

Fast på det stora hela tyckte jag ändå att det var roligt, och jag kommer anmäla mig till nästa års tjejmil ganska snart Glad

• LaFontaine

Ah, jag har bott här i mer än 5 år nu. Jag springer samma sträcka rätt ofta men fick idag för mig att öka ut den lite och sprang då samma väg som jag åkt buss hur många gånger som helst. Vad händer då? Jo, jag springer vilse. Nu blev det inte så mycket längre ändå, allt som allt sprang jag en mil, men ändå. Hur springer man vilse hemma?

Det var i alla fall skönt att pricka milen på  1.02 när jag inte sprungit sträckan på hela året. Nu återstår det att se hur knän och höfter mår i morgon. De har nämligen hindrat mig hittills... 

• Jessa med 3

Deppade ihop idag, grät och hade mig. Sade att jag aldrig mer skulle springa. Sen tog jag mig ut på en 7 km-runda och det kändes helt ok. Är fortfarande inte övertygad om att det blir någon halvmara, men lite fick jag tillbaka hoppet ändå.

• Waimea

Hej och grattis alla tjejmilare och andra lopp-löpare!

Moe: Lustigt, det är verkligen exakt vid samma tidpunkt som jag fick lägga av med löpningen. Nåja, du får trösta dig med effekten av att ha en större blodvolym efter förlossningen - jag tyckte jag fick världens kondis snabbt. Envis är du, hur som helst.

Jag paddlade kanot i 3 timmar i fredags, störtskönt, det var 18 grader, växlande molnighet - och tävling med två kollegor. Har lite träningsvärk i armarna, men ffa ont i häcken efter den hårda sittbrädan. Kanotpaddlingen följdes upp med middag och badtunnebad - och dopp i ån där vi paddlade. Vi hade höstupptakt med jobbet och jag, som designerad chaffis, var hemma vid ett..

Klockan åtta bar det av till Hultsfred och DM i halvmarathon. Segheten från förra helgen var som bortblåst, banan var flack, vädret härligt och benen pigga. Höll mig under 4.30 i tempo på alla kilometrar fram till tre km innan mål, då blev det segt, men en mugg cola på slutet och jag fick upp farten igen. Sprang i mål på 1.34.29, pers med sju sekunder, inte mkt men ett pers är ett pers.. Medelhastigheten landade på 4.29  Inser dock att om jag hållt samma fina träning som jag hade inför Göteborg hade det gått ännu snabbare, eftersom jag satte mitt pers i Gbg och det var en betydligt mer kuperad bana i jämförelse. Men ja, ja, inte hänga läpp, jag var två minuter snabbare än förra året på samma bana, kom femma på DM och tvåa i klubbmästerskapet. Nästa år går det ännu snabbare!!

Idag har jag simmat första passet på det nya träningsschemat. Kroppen verkade tro att jag skulle springa fort igen, för jag hade svårt att hålla ner pulsen och att få rytm i andningen, men till slut lossnade det. Simmade faktiskt 1400 meter, sen tränade jag lite voltvändningar och det gick också hyfsat. Skönt som återhämtningpass eftersom jag ju jobbar helt andra muskler, men jag var trött efter. Fattar fortfarande inte hur man gör för att simma en hel mil i ett svep.

Så - en skön träningshelg - maken är lycklig för han lyckades äntligen lägga vantarna på en hybridcykel, en bekant som fått problem och inte kan cykla på den, den hade rullat 20 mil,  så då fick vi köpa billigt. Kul, nu kommer nog han igång också!

• PerG

Har åkt på en dunderförkylning av sällan skådat slag nu förresten... Både jag och båda barnen har varit förkylda hela helgen sen frugan åkte till Stockholm och minstingen (1½ år) har dessutom fått sån där krupphosta (typ skällande) och 3-åringen har ett otroligt labilt humör... 

Hoppas att jag frisknar till innan helgen eftersom jag inför Lidingöloppet planerar att köra 2x10km i Skatås och eventuellt en extra 5km (alternativt så cyklar jag till/från Skatås, 10km enkel väg).. 

• Waimea
    PerG skrev 2011-09-04 20:34:28 följande:
    Har åkt på en dunderförkylning av sällan skådat slag nu förresten... Både jag och båda barnen har varit förkylda hela helgen sen frugan åkte till Stockholm och minstingen (1½ år) har dessutom fått sån där krupphosta (typ skällande) och 3-åringen har ett otroligt labilt humör... 

Hoppas att jag frisknar till innan helgen eftersom jag inför Lidingöloppet planerar att köra 2x10km i Skatås och eventuellt en extra 5km (alternativt så cyklar jag till/från Skatås, 10km enkel väg).. 
    Då vet du att du lever, då?

Låter som en härlig helgträning!

Laddar för en sju och en halva på lunchen, hoppas jag får till det, ska forcera fram ett bokslut...
  • m o e
    Waimea skrev 2011-09-04 19:05:42 följande:
    Moe: Lustigt, det är verkligen exakt vid samma tidpunkt som jag fick lägga av med löpningen. Nåja, du får trösta dig med effekten av att ha en större blodvolym efter förlossningen - jag tyckte jag fick världens kondis snabbt. Envis är du, hur som helst.
    Envis japp. Det är mitt andranamn. Nu kommer jag att power walk-a (ev med stavar) framöver och hänga på med den övriga träningen så länge det går. Zumban funkar än så länge och så har jag ju gravidvattengympan och min styrketräning. Så jag ska nog klara mig, även om jag kommer sakna att springa. Men efter vintern kommer en vår och då ska jag igång igen! Lite skidåkning kanske jag kan försöka mig senare om snön hinner falla tidigt. Men jag törs inte åka i så stora backar med magen (gillar inte nedförsbackar annars heller), så jag får hålla mig där det är platt. De brukar göra spår på några stora fotbollsplaner i anslutning till resten av spåren, så där får jag väl hålla mig.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • mörlin

oj vad ni skriver och springer!!=D härligt!

nu har jag haft ett uppehåll på 2 veckor och det känns som att det kommer att bli riktigt jobbigt att komma igån igen.. har bestämt mej för att ta en runda ikväll men vet inte hur långt jag ska våga mig på.. vill ju orka hela vägen!. Och så tappade jag motivationen näär jag kom hem från jobbet för det bokstavligen ösregnar ute.. ge mig energiiii

Svar på tråden Löpartråden 13