Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag skulle inte säga att det är hålfoten utan mer på sidan av foten, nära fotknölen. Du kan ha rätt, jag pronerar mer med den andra foten, hon sa att de här skorna var bästa alternativet, lite för lite dämpade för vänster fot och lite för mycket för höger. Men det känns precis tvärt om, konstigt nog. Men jag följer ert råd och tar med mig ungarna på en utflykt till löplabbet (ujujuj, tur det inte finns så mycket som lätt går sönder i den affären!)
Jag har haft benhinneinflammation och känner inte igen smärtan. Jag hade dock i skenbenen och inte så nära foten... Googlar!
Tack för ert engagemang i mina fötter ![]()
Är nu ytterligare 500 spänn fattigare... Åkte till löplabbet och beskrev problemet. Fick bra hjälp, tror jag, och tydligen har jag en hög men svag hålfot. Så för varje steg jag tar trycks foten ut och blir "sned" i fotleden=det gör ont. Inlägg var svaret på problemet enligt honom så jag hoppas han har rätt. Är så himla trött nu men försöker tagga mig för att ge mig ut en runda och testa hur det känns när maken kommer hem från jobbet om en stund...
Tittar in efter flera månader utan FL och ser att ni håller igång samma underbara inspirerande tråd som sist! Fantastiskt!
Jag har joggat kravlöst och njutningsfullt hela sommaren och början av hösten, som vanligt varvat med dans och yoga (tyvärr inte särskilt mycket styrketräning men jag har bestämt mig för att fokusera på nystart på den fronten under oktober månad). Känner att jag har lite grundkondition tillbaka efter att helt ha tappat greppet i vintras/våras, och börjar sikta in mig på lite mera utmaningar, intervaller, bättre tempo (utifrån mina EGNA förutsättningar, jag Är en sköldpadda och ingen hare!), några kg viktnedgång osv.
Den här veckan är jag gräsänka (som vanligt, tänkte jag nästan muttra) och får vara kreativ för att få ihop allting. Idag var det halv studiedag på skolan så jag hämtade barnen redan vid lunch. När sonen tränade kickboard med sina kompisar vid skateparken gjorde dottern och jag en runda för att dela ut inbjudningskort till hennes 6-årskalas. Hon cyklade och jag joggade (i lustempo - fokus låg på att hålla koll på ett cyklande barn i trafiken, putta på i uppförsbackarna, leta reda på rätt adress, osv osv). Det var väldigt trevligt och fick mig att känna att jag i alla fall hade gjort NÅNTING i motionsväg...
... men så när jag kom hem och kollade distansen på jogg.se visade det sig att vi hade kämpat oss runt ca 12 km!!! Det tyckte jag var lite kul. Sen att det tog ett par timmar... men då ingick ju både det ena och det andra, stanna och prata med folk, gå fel i trappuppgångarna, servera sonen mellanmål, hjälpa barnen ta sig till och byta om på dansträningen osv osv...
K
Tog mig ut på en kvällsrunda på 3,6 km i förrgår. Kände inte av något i foten, varken i fotknölen eller domningar, så skönt!
I går tänkte jag ta en längre tur men det blev inte så lycket. Vi hade 21 grader varmt och jag hade nog lite vätskebrist redan innan, för fy så dåligt jag mådde efter ett tag! Jag såg typ syner, raglade fram och kunde till slut knappt lyfta fötterna. Till slut doppade jag till och med huvudet i en vattenpöl på vägen för att svalka mig! Fick ringa maken för att han skulle hämta mig med bilen men fick inget svar så jag tog mig runt till slut för egen maskin, men det var inte kul! Fick dessutom migrän i natt och ligger fortfarande i sängen.
Så det är bara att konstatera att jag inte kombinerar värme och ansträngning särskilt bra! Vattenflaska står nu på inköpslistan.
Det blev i alla fall 9 km och har inte någon känning i kroppen alls, förutom huvudvärken, så inläggen verkar ju ha gjort sitt jobb!
Två veckor sen halvmaran... Saknar mål och mening med löpningen just nu, även om det idag var en finfin runda i höstsolen. Springer runt berget på Frösön och det innebär tjurigt uppför i ett par km innan det blir någon fart att tala om - men det är en fin runda!
Topplopp idag. Loppet gick urkasst ur ett rent löpartekniskt perspektiv. Gick ut alldeles för hårt, kroknade helt efter 4,5 km, började nästan gå vid 6. Kände hur krafterna återvände vid 7, men fick sedan stanna för en kräkpaus vid 8 km!
Efter 200 meters promenad och lite vatten kom krafterna tillbaks och jag avslutade med ett snittempo på 5.20 på sista 2 km. Totaltiden trots katastrofloppet blev 1.04.20, och ni som minns vet att detta är förbättring på 02 minuter på min miltid den här säsongen. 
Hässelbyloppet, here I come. Utan kräkpaus, med lite mer träning och ett bättre disponerat lopp vet jag att det finns minst ett par minuter jag kan kapa här.