Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Det enda som hände efter "löpningen" igår var att det svider lite i halsen nu på förmiddagen. Gah, ge mig snor och halsont och så begraver vi den här förkylningen för alltid!
PerG: Det är rätt uppkäftigt att jogga till Ropsten efter tre mil lidingölopp..
Jag hade också en rätt trång start, det var 5.30-tempo på de första fem km, sen lossnade det lite, men med din tid borde du bli uppseedad till startgrupp 4 nästa år. Jag sprang mitt första lidingölopp på 3.00.43 (ni kan ju gissa vilket tidsmål jag hade?! ) och då hamnade jag i 4:an. Vid den starten såg jag till att ligga långt fram i startfältet och köra en, som en löparklubbskompis kallade det 'raggaröppning' och kuta på lite första km, då var det mer fri lejd och jag kunde hålla mitt tempo på ett annat sätt. Hm, nu när jag funderar lite på det så inser jag att jag nog sprang årets och förra årets lopp ungefär lika, skillnaden var nog att jag låg i 4.45-tempo från start förra året medan jag sprang betydligt långsammare i år. Där ser man vad ett par km kan göra!
Idag blir det nog en mil lite hit och dit i Borlänge, dags att ställa om fokus till NY och marathondistansen. Några bra tips på hur jag ska bli kvitt mina krampkänningar som verkar komma som ett brev på posten varje gång jag springer längre än två mil??
Efter mina 18 km förra helgen fick jag rejält ont i ena foten och har vilat sedan dess. Men nu har det kännts helt ok i flera dagar så jag hoppas få tillfälle (maken jobbar kväll) att ge mig ut i morgon.
Kanske är jag lite väl skraj, men eftersom jag har problem med lederna som kan bli riktigt jobbiga är jag lite extra försiktig.
Någon som har något att säga om följande?
"ringtån" och "långtån" domnar alltid efter någon km när jag springer, men inget som stör nämnvärt. Jag har börjat känna av foten (på insidan strax nedanför/framför fotknölen) vid 6-7 km men det har alltid gått över till dagen därpå (jag har tidigare sprungit max 8 km). När jag nu sprang en mil i sträck satt det i flera dagar vid helt vanlig belastning.
När jag springer upplever jag det ofta som om vägen lutar, alltså inte uppför och nerför, utan som om foten lutar i sidled om ni förstår hur jag menar.
Skorna är utprovade på löplabbet och jag har pronationsstöd. Kan jag behöva något inlägg eller så tror ni? För inte "ska" tårna domna? Visst borde man kunna gå tillbaka till affären och be dem kolla igen hur det ser ut när jag springer osv? Fast jag inte ska köpa nya skor?
Mae: kram till dig och familjen!
PerG: Grattis till klassikern! Hoppas på att kunna genomföra den någon gång i framtiden...
Alla ni andra: jag är så impad av era längder och tider!
Någon som har något att säga om följande?
"ringtån" och "långtån" domnar alltid efter någon km när jag springer, men inget som stör nämnvärt. Jag har börjat känna av foten (på insidan strax nedanför/framför fotknölen) vid 6-7 km men det har alltid gått över till dagen därpå (jag har tidigare sprungit max 8 km). När jag nu sprang en mil i sträck satt det i flera dagar vid helt vanlig belastning.
När jag springer upplever jag det ofta som om vägen lutar, alltså inte uppför och nerför, utan som om foten lutar i sidled om ni förstår hur jag menar.
Bimsan: säg inte så
har verkligen inte råd att köpa nya skor, de jag har nu kostade 2000 kr... Jag har så stora och breda fötter, plus pronation, så det är svårt att hitta några som funkar. Vad var skillnaden på dina gamla oh dina nya skor?
10 kilometer avklarade. Första femman gick så långsamt att det kanske kan diskuteras om jag stod still, men sista fyra gick i 6:00 tempo och jag kände mig hyfsat fräsch även när jag var framme. Totalt sprang jag på 1.07, vilket bara är +1min mot min snabbaste mil efter skadan, och det känns helt ok efter en månad med höftproblem, förkylningar och korta löpningar.
Nu har jag dock ont i halsen igen. :( Vad är detta? Tre veckor med halsont nu och inga andra symptom. Vad ska jag göra?